10 stvari koje smo naučili na V. godišnjoj konferenciji školske medijacije

Podijeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Nakon V. godišnje konferencije školske medijacije jasno je: tema mentalnog zdravlja djece i mladih jedna je od ključnih tema u odgojno-obrazovnom sustavu. Preko stotinu sudionica i sudionika iz osnovnih i srednjih škola, fakulteta i raznih institucija pažljivo je slušalo izlaganja stručnjaka iz prakse i akademske zajednice te aktivno sudjelovalo u radionicama koje su povezivale područja rješavanja sukoba putem medijacije i mentalnog zdravlja.

Sve to odigralo se u petak, 5. travnja 2019. godine u XV. gimnaziji u Zagrebu na konferenciji Foruma za slobodu odgoja pod nazivom: „Uloga vršnjačke medijacije kao preventivnog programa u jačanju mentalnog zdravlja djece i mladih“.

Nakon uvodnog obraćanja Forumovih Eli Pijace Plavšić, Ane Munivrana i Jelene Perak, skup su pozdravile ravnateljica MIOC-a Ljiljana Crnković, savjetnica u Ministarstvu obrazovanja i znanosti Sanja Horvatić i viša savjetnica u Agenciji za odgoj i obrazovanje Miljenka Galić.
Petar Bezinović (samostalni savjetnik za obrazovanje) i Zrinka Ristić Dedić (Institut za društvena istraživanja) predstavili su zabrinjavajuće podatke o ulozi škole kao izvora stresa i tjeskobe u djece, no i to da škola igra ključnu ulogu kao zaštitni faktor u razvoju otpornosti kod djece i mladih ako je orijentirana na stvaranje kvalitetnih odnosa, uključenost sve djece te omogućavanja učenicima da razviju osjećaj vezanosti za školu.
Nataša Jokić Begić (Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu) osvijestila je sudionicima veliki problem školskog pritiska i roditeljskog perfekcionizma i njihovu ulogu u najčešćim smetnjama djece i mladih: depresivnosti, anksioznosti i smetnjama ponašanja te je naglasila kako je jako važna upravo suradnja svih dionika odgojno-obrazovnog sustava kako bi se navedeni problemi i smetnje kod djece i mladih prevenirali i smanjili.

Jelena Vranješević (Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Beogradu) održala je inspirativno izlaganje o tome zbog čega djecu smatramo nekompetentnom i isključujemo ih iz procesa donošenja za njih važnih odluka te o tome kako ih možemo zaista uključiti na osnažujuć način, između ostalog u programima medijacije. Upravo je medijacija program kroz koji djeca i mladi uče i razvijaju participativne kompetencije koje su im neophodne za aktivno sudjelovanje u društvu, a i sami odrasli kroz suradnju s vršnjačkim medijatorima osvještavaju koliko djeca i mladi mogu ravnopravno pridonijeti stvaranju kvalitetnijih odnosa te posljedično doprinijeti pozitivnoj školskoj klimi.

Posebne „zvijezde“ konferencije bila su djeca i mladi iz triju škola: Osnovne škole Vugrovec Kašina, Osnovne škole ban Josip Jelačić i Škole za medicinske sestre Vrapče, koji su predstavili što rade u klubovima malih medijatora i zbog čega je to za njih korisno. Naveli su i kako su im vještine i znanja iz vršnjačke medijacije omogućili bolje razumijevanje drugih, uspješnije rješavanje sukoba i ravnopravnije odnose unutar obitelji.

U popodnevnom dijelu održane su četiri paralelne radionice: “Kako možemo osnažiti nastavnike u našim školama? Pristup razvoju socio-emocionalnih kompetencija u školskom okruženju” vodile su Iris Marušić i Ivana Jugović iz IDIZ-a, „Četiri vrste slušanja: borba s unutrašnjim i vanjskim „zmijama”​“ vodila je Jelena Vranješević iz Sveučilišta u Beogradu, „Biti dobro ili o mentalnom zdravlju“ Marina Vitković iz inicijative BoliMe, a „Dijete u elementu: poticanje interesa, snaga i vrlina“ Višnja Pavlović i Ana Munivrana iz FSO-a.

Konferencija je završila dinamičnim panelom s pet učiteljica, nastavnica i stručnih suradnica te dvije predstavnice civilnog društva koje su svojim iskustvom i primjerima željele potaknuti polaznike da se odluče na uvođenje vlastitog preventivnog programa medijacije u školu.

Na kraju, izdvajamo deset lekcija koje će nam ostati s konferencije:

  1. Pravilo 20/20: oko 20% djece i mladih ima neki problem mentalnog zdravlja, a od njih svega se 20% otkrije/dijagnosticira.
  2. Djeca sa smetnjama ponašanja i učenja u pravilu su vidljivija i lakše dobiju pomoć (ali i kritiku) od depresivne i anksiozne djece.
  3. Škola je prvi izvor straha kod djece i s godinama obrazovanja taj strah i negativan stav postaju sve veći i veći što se može smatrati nacionalnim problemom i trebalo bi biti prioritetno pitanje obrazovne reforme.
  4. Veliki broj djece (preko 50%) u različitim istraživanjima iskazuje da ne voli ići u školu, što je posebno zabrinjavajuće s obzirom na to da se škola pokazala važnim zaštitnim faktorom za razvoj emocionalnih teškoća i smetnji ponašanja.
  5. Istraživanja pokazuju da što više učenici imaju osjećaj povezanosti sa školom, razvijaju manje probleme u ponašanju te postaju aktivniji članovi školske zajednice.
  6. Roditelji i društvo postavljaju za većinu djece posve nerealne zahtjeve da prolaze s odličnim i da su uspješni u nizu izvanškolskih aktivnosti. Drugim riječima: „Djeca nigdje nemaju mira.“
  7. Suicid mladih ozbiljan je problem, a najniža dob počinitelja suicida sve je niža (danas postoje već primjeri 11-godišnjaka i 12-godišnjaka koji su počinili suicid).
  8. Djeca imaju pravo „na sadašnji trenutak“, biti ono što sada jesu. Naime, odrasli imaju jako subjektivan stav u kojem djecu mjere vlastitim mjerilima, u odnosu na ono što tek trebaju postati i biti, uz stav da „još nisu“.
  9. Osnažujući djecu i mlade u području emocionalnog zdravlja, socijalnih i komunikacijskih vještina te vještina rješavanja sukoba jačamo njihovu otpornost na stres i različite psihičke poremećaje. Jedan od najvažnijih pozitivnih i zaštitnih elemenata za djecu i mlade u školama jesu odnosi, a ponajprije podržavajući i ohrabrujući odnos učitelja/nastavnika prema djetetu.
  10. Škole koje su uvele program medijacije primjećuju da se s učenicima bolje surađuje, da su uključeniji u život škole i da bolje znaju izraziti osjećaje i potrebe, ali i suosjećati s drugima.
Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.