Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi
Programi > Unaprijeđenje poučavanja > Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi
Program Čitanje i pisanje za kritičko mišljenje koji se u Hrvatskoj provodi još od 1998.godine se pokazao izvrsnim za nastavnike u predškolskom odgoju, osnovnim i srednjim školama. Seminar nudi sustav koraka i konkretnih tehnika u poučavanju utemeljenim na postavkama kognitivističkih teorija učenja. Međutim, pokazalo se da su potrebe visokoškolskih nastavnika ipak drugačije i da su nužne određene promjene i prilagodbe.
Tim koji se prihvatio zahtjevnog zadatka izrade visokoškolske varijante pod nazivom Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi (ALCT) činili su prof. dr.sc. Vlasta Vizek Vidović, prof. dr.sc. Sharon Kletzien s West Chester University u SAD, mr.sc. Miljenka Cota Bekavac, prof. dr.sc. Vesna Vlahović Štetić i mr.sc Višnja Grozdanić. Zadržale su sve teorijske osnove izvornog programa i preuzele veći dio tehnika i nastavnih strategija koje su primjenjive u visokom obrazovanju. Izradile su i originalne priručnike koji prate tijek poučavanja na radionicama.
Ovakav program se u Hrvatskoj provodi od 200 2. g odine i do sada je obuhvatio više od 600 nastavnika i nastavnica s visokoškolskih ustanova. Posebnu kvalitetu programa predstavlja izravna primjenjivost naučenog kao i fleksibilnost u primjeni u različitim akademskim disciplinama.
Kroz 80 sati edukacije nastavnici će naučiti primjenjivati više od 80 različitih metoda i tehnika poučavanja, naučit će kako poticati razvoj novih vještina za otvorenu i odgovornu interakciju u predavaonici, obogatiti postojeći kurikulum te osmisliti inovativan nastavni proces. Osim samog stručnog usavršavanja program obuhvaća i praćenje napretka, kolegijalno opažanje nastave i individualnu povratnu informaciju od strane voditeljica seminara.
Mnogi nastavnici ističu kako su potpuno promijenili pristup i težište sa sebe premjestili na studente. Evaluacija cjelokupnog programa pokazala je kako aktivnom primjenom naučenih sadržaja u svakodnevnom nastavnom procesu dolazi do promjena na 3 razine:
- U načinu poučavanja: organiziranje nastave po trodijelnom sustavu omogućuje više raznovrsnosti, dinamičnosti, više entuzijazma u pripremi, više razmišljanja o nastavi i načinu kako je doživljavaju studenti
- Kod studenata: veće zadovoljstvo (veseliji su!), aktivniji su na nastavi, motiviraniji i redovitije dolaze na nastavu
- Na osobnom planu: veće zadovoljstvo, raste im osjećaj kompetentnosti, osvijestili su važnost kvalitetnog rada u nastavi i mogućnosti unapređenja.
U sklopu seminara sudionici dobivaju i 4 priručnika koja teorijski i praktično prate sam sadržaj seminara.
Citati sudionika s edukacija:
- Vizek Vidović, V., Kletzien, S. B. i Cota Bekavac, M. (2004) Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi: Aktivno učenje i ERR okvir za poučavanje [priručnik za nastavnike 1. dio]. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Vizek Vidović, V. i Cota Bekavac, M. (2004) Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi: čitanje, pisanje i rasprava za poticanje kritičkog mišljenja [priručnik za nastavnike 2. dio]. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Cota Bekavac, M., Grozdanić, V. i Kletzien, S. B. (2004) Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi: Suradničko i iskustveno učenje [priručnik za nastavnike 3. dio]. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Vizek Vidović, V. i Vlahović-Štetić, V. (2004) Aktivno učenje i kritičko mišljenje u visokoškolskoj nastavi: planiranje, praćenje i ocjenjivanje [priručnik za nastavnike 4. dio]. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.