U svibnju 2022. započeli smo s jednogodišnjim projektom „Škole zajedništva / Школи спільнот“ uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, u sklopu kojeg organiziramo program podrške školama u cilju što bolje integracije učenika i učenica iz Ukrajine u naše škole.
Sukladno podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja, učenici iz Ukrajine pohađali su nastavu i završavali školsku godinu u više od 400 škola u Hrvatskoj. U cilju analize potreba škola, u lipnju smo svim školama proslijedili upitnik te do 23. lipnja zaprimili 119 upitnika koje su ispunili učitelji:ce, stručna služba i ravnatelji:ce iz 88 osnovnih te 16 srednjih škola iz 19 županija.
Kroz istraživanje smo saznali da su odgojno-obrazovni djelatnici:e uložili mnogo vremena i truda kako bi se učenici:e iz Ukrajine osjećali dobrodošlo u svoje nove školske zajednice. Kreativnost i inovativnost u prilagodbi nastavnih materijala i metodologije poučavanja, poticanje solidarnosti i zajedništva među svim učenicima i roditeljima te povezivanje sa svim važnijim dionicima u svojim lokalnim zajednicama kako bi što bolje integrirali nove učenike su najčešće spomenute inkluzivne prakse naših škola. Njihove dobre prakse ćemo u nastavku projekta promovirati kroz nastavne materijale i edukacije koje Forumove stručnjakinje razvijaju za početak školske godine.
Ono što smo isto saznali jest da su tri najveće prepreke u procesu uključivanja učenika i učenica iz Ukrajine:
- jezična barijera
- kako procijeniti učenje ukrajinskih učenika i učenica i
- kako uključiti njihove roditelje/skrbnike.
Emocionalne poteškoće učenika su također spomenute te su potrebe mentalnog zdravlja i psihosocijalne podrške kao i potrebe za dopunskom nastavom među važnijim segmentima uspješne inkluzije.
Nastavnici i nastavnice su izrazili i ono što im je najviše nedostajalo, a to su zajednice nastavnika za razmišljanje, razmjenu ideja i dobrih praksi s drugim školama i kolegama u uključivanju ukrajinskih učenika i roditelja i, u vezi s tim, jasne smjernice od nadležnih tijela o prilagodbi razredne prakse s obzirom na razlike u kurikulumima.
Nalazi istraživanja su ovaj tjedan predstavljeni na sastanku s predstavnicima Ministarstva znanosti i obrazovanja te Agencije za odgoj i obrazovanje te su predstavnici ovih tijela zajedno s timovima iz UNICEF-a, Foruma za slobodu odgoja te Društva za psihičku pomoć (koje također provodi program psihosocijalne podrške za sve osobe izbjegle iz Ukrajine te druge aktivnosti za stručnjake koje rade s njima) dogovorili nastavak suradnje i komunikacije o potrebama škola.
Priručnik, nastavne pripreme te edukacije i predavanja se već pripremaju za rujan i novu školsku godinu. Pratite i dalje vijesti na mrežnim i društvenim stranicama Foruma kako bi se mogli uključiti.