Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju, Split
Mentorica: Marijela Gulin
Cilj našeg projekta bio je povezati globalne ciljeve održivog razvoj i učenje o Europskoj uniji te pokušati uz pomoć novih znanja i vještina i na temelju uočenih problema u lokalnoj zajednici doći do mogućih rješenja.
Prema riječima učenika najradije su kroz projekt učili o politikama EU-a, provodili istraživanje o globalnim ciljevima u lokalnoj zajednici, odnosno na primjeru učili o važnosti angažmana u lokalnoj zajednici. Većina učenika smatra da su kroz projekt osvijestili utjecaj koji EU ima na njihov svakodnevni život, nešto o čemu ranije nisu razmišljali, od obrazovanja preko putovanja do očuvanja okoliša. Počeli su se osjećati zaista kao članovi šire zajednice i vidjeli su koliko sličnosti imaju s vršnjacima iz ostalih dijelova Hrvatske, ali i drugih zemalja.
Samim time pozitivnije razmišljaju o EU-u. Jako je važno kod učenika podizati tu svijest te razvijati različite kompetencije poput kreativnosti, kritičkog mišljenja, komunikacijske i medijske pismenosti itd., ali i naučiti ih da djeluju u lokalnoj zajednici kako bi postali zreli i odgovorni građani.
U prvom polugodištu postavili smo u školi informativni pano te smo se upoznavali s EU-om kroz module o povijesti i institucijama EU-a te politikama EU-a u području obrazovanja i demokracije. Osim proučavanjem EU-a, bavili smo se i drugim temama poput ljudskih prava, tolerancije, stereotipa. Razgovarali smo i o klimatskim promjenama, zaštiti okoliša i medijskoj pismenosti.
Sudjelovali smo na predavanjima Fotokluba Split pod nazivom „Gdje je Split na Mediteranu?“ i na predavanju Udruge Sunce o odvajanju otpada. Volontirali smo u akciji Boranka, kao i u Crvenom križu gdje smo dijelili hranu.
U drugom polugodištu usredotočili smo se na proučavanje i predstavljanje svih 17 globalnih ciljeva. O svakom cilju smo snimili kratki video i promovirali ih na mrežnim stranicama. Učenici su također izrađivali različite vizuale kojima smo se poslužili u prezentacijama pojedinih ciljeva.
Nakon toga usredotočili smo se na naš 11. globalni cilj. U uvodnom predavanju smo se upoznali s projektnim zadatkom i problematikom kojom se bavi. Kako bismo osvijestili koliko zapravo znamo o globalnim ciljevima održivog razvoja, dvije učenice izradile su anketu i provele je među mladim ambasadorima, ali i još nekim učenicima naše škole.
U sljedećoj fazi učenici su dobili zadatak uočiti i evidentirati probleme (fotografirati, nacrtati) te razgovarati s vršnjacima i građanima o njihovim zapažanjima. Uočili su devastaciju grada pod utjecajem turizma, probleme u prometu, problem s otpadom i nepravilnim odlaganjem, uništavanje kulturne baštine nemarnom gradnjom, nebrigu o infrastrukturi, nedostatak prostora za djecu i mlade (betonizacija). Zatim smo zajedno kroz diskusije pokušali dati konstruktivne prijedloge za poboljšanje i doći do rješenja.
Uz pomoć rada našeg maturanta Dina U. pokušali smo dočarati problematiku podređenosti grada turizmu te definirati odgovorni turizam.
„Problem u mom kvartu je uništavanje privatne i društvene imovine. Rješenje bi bilo podizanje svijesti o očuvanju baštine i životnog okruženja kao i educiranje, osobito mladih.“ Ena, g1m
„Jedan od velikih problema u mom gradu je količina otpada koja se nalazi po ulicama. Ovo je po mom mišljenju najveći problem splitskih kvartova koji se previše zanemaruje. Rješenje: 1. poskupljivanje kazni za bacanje otpada po ulicama, 2. redovitije intervencije ljudi koji rade u gradskoj čistoći.“ Jelena g1m
„Problem koji sam uočio je da mnogi lokali u gradu rade samo tijekom ljeta, dok se zimi zatvaraju po izlikom preuređenja i sl., što grad ljeti pretvara u „fritezu“ a zimi u spavaonicu. Po mom mišljenju grad bi trebao poticati odgovoran i cjelogodišnji turizam, tako da grad zimi također zaživi.“ Lovre, 4g
Kolega profesor i dipl. arh. S. Puljić održao je učenicima radionicu u kojoj ih je poučio kako se priprema, izrađuje i prezentira projekt, ukazao na važnost projektne nastave i posebno se osvrnuo na naš projektni zadatak. Učenici su iznijeli sve što su uočili u svojem gradu i zaključili da održivi grad mogu stvoriti jedino odgovorni građani koji se moraju educirati i osvještavati. Također su zaključili da bi trebalo uvesti i strože kazne za neodgovorne. Prof. Puljić je ukazao i na važnost socijalne održivosti u gradu, odnosno jesu li uočili imaju li djeca dovoljno prostora za igru, kako mladi ljudi provode slobodno vrijeme, pomaže li se starijim sugrađanima, jesu li uočili koliko građana „kopa“ po kontejnerima i sl.
Kako bismo javnosti predstavili što sve radimo i učimo o Europskoj uniji izradili smo videoprezentaciju „Europa i mi“ u kojoj smo dali pregled svega što smo naučili i napravili te kako su sve aktivnosti utjecale na naš život i obrazovanje.
U ožujku smo svoje aktivnosti morali premjestiti u virtualno okruženje. Učenici su se jako brzo naviknuli na novonastalu situaciju. Posebno im je pomoglo poticanje kreativnosti smišljanjem pozitivnih poruka podrške i solidarnosti kroz različite vizualne izričaje da se lakše nose s teškoćama i izolacijom i da što bezbolnije prebrode taj krizni period. Rado su surađivali i razgovarali o tome kako se nose s ograničavanjem kretanja, virtualnom nastavom i opasnosti koje nosi virus. Izradili su brojne crteže, snimali videa, neki su volontirali u Crvenom križu. Također, sudjelovali smo u aktivnostima Ureda Europskog parlamenta – #eptalks.
Dan Europe obilježili smo online razgovorom sa Školom za grafiku dizajn i medijsku produkciju iz Zagreba i Srednjom školom Blato. Razmijenili smo iskustva i razgovarali o problemima s kojima se mladi susreću u trenutačnoj situaciji. Učenici su spremno prihvatili naše međuškolske online razgovore, a planiraju se i više povezati oko tema za koje dijele zajedničke interese. Predložili su i neke nove za buduće razgovore na Zoomu tako da će se suradnja sigurno nastaviti. Uvidjeli su da dijele iste probleme i strahove, slične interese i da je konstruktivno i poučno o njima razgovarati i podijeliti iskustvo.
Nastavno na naše proučavanje 11. globalnog cilja odlučili smo potražiti odgovore i od određenih institucija. Tako smo zastupnici u Europskom parlamentu Željani Zovko uputili sljedeće pitanje:
„Naša grupa obrađuje cilj 11, odnosno održive gradove i zajednice. Istražujući probleme u našem gradu, uočili smo mnoge probleme. Posebno nas je zaintrigirao utjecaj turizma na zajednicu i kulturnu baštinu. Osobito danas, kad naša ekonomija ovisi o prihodima od turizma, zanima nas kako, po Vašem mišljenju, očuvati kulturnu baštinu od negativnog utjecaja turizma, odnosno pretvaranje grada u spavaonicu.“
Zastupnica je rado i iscrpno odgovorila na pitanje te izrazila otvorenost za sve buduće upite. Naglasila je kako dijeli naše mišljenje o dvojakom utjecaju turizma na grad. S jedne strane donosi boljitak, otvaraju se nova radna mjesta, jača gospodarstvo, a s druge strane masovno iskorištavanje dovodi do gubitka autentičnosti kulturne baštine. Dodala je kako EU radi na novim strategijama održivog turizma kako bi se pronašla ravnoteža između očuvanja kulturne baštine i ekonomskih i socijalnih potreba. Također se složila i s našim pristupom mogućim rješenjima, a to je kroz edukaciju, uključivanje mladih u kulturne i obrazovne projekte te radom na boljem planiranju i upravljanju.
U sklopu projekta „3EPAS Škole“ nastavili smo razgovore s partnerskim školama iz Zagreba i Blata na Korčuli. Tema razgovora je bio naš globalni cilj „Održivi gradovi i zajednice i održivost u vrijeme COVID-a“. Povezali smo taj cilj s trenutačnom situacijom i pokušali odgovoriti na pitanje što bi bio održivi grad u vrijeme COVID-a. Vršnjaci u Zagrebu kao i na Korčuli primijetili su slične probleme u lokalnim zajednicama kao i učenici u Splitu, od problema zagađenja okoliša do devastacije obale zbog gradnje turističkih objekata te se složili s već navedenim prijedlozima rješenja. Također su se osvrnuli i na socijalnu komponentu, odnosno važnost potpore, solidarnosti i pomaganja u vrijeme COVID-a. Iznenađujuća je činjenica da izolacija mnogima nije teško pala, štoviše neki učenici su kazali da im je odgovarala samoća i smanjeno kretanje.
Nažalost zbog pandemije smo dio aktivnosti morali odgoditi. Tako smo odgodili izradu informativnih letaka za Dan grada i Dan Europe o našem globalnom cilju i aktivnostima. Isto tako planirali smo izložbu radova u Muzeju grada Splita u sklopu godišnje školske izložbe uz prezentaciju svih aktivnosti projekta EPAS. Predstavljanje projekta i globalnih ciljeva planirali smo i u Gradskoj knjižnici Marka Marulića uz goste i stručnjake iz lokalne zajednice. Planirano je i održavanje pub kviza u našoj školi o EU-u na koji su trebale biti pozvane škole iz Imotskog, Blata i IV. gimnazije Split.
Međutim aktivnosti će se nastaviti i u lipnju nakon evaluacije. Mladi ambasadori nastavljaju suradnju s projektom u našoj školi – Akademija održivog razvoja – s kojima ćemo zajednički obilježiti Svjetski dan zaštite okoliša 5. lipnja virtualnom izložbom učeničkih radova na temu „Razmišljamo održivo – učimo mlade za održivi razvoj zajednice“ na mrežnim stranicama naše škole.
Nakon toga ćemo sudjelovati na pub kvizu koji smo ranije planirali u našoj školi, ali zbog novih mjere u gradu održat će se na otvorenome (Pjaca) 20. lipnja s još nekoliko škola iz programa EPAS iz Imotskog, Zagreba, Dubrovnika i Kaštela. Pri tome će mladi ambasadori ugostiti kolege iz drugih gradova, provesti ih kroz grad te imati mogućnost prodiskutirati o temama koje smo obrađivali u projektu.
Na kraju smo izradili kratki videoizvještaj o našim aktivnostima tijekom ove školske godine.
Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“