Search
Close this search box.

Cilj 11. Održivi gradovi i održive zajednice

Podijeli

Škola za dizajn, grafiku i održivu gradnju, Split
Mentorica: Marijela Gulin

Cilj našeg projekta bio je povezati globalne ciljeve održivog razvoj i učenje o Europskoj uniji te pokušati uz pomoć novih znanja i vještina i na temelju uočenih problema u lokalnoj zajednici doći do mogućih rješenja.

Prema riječima učenika najradije su kroz projekt učili o politikama EU-a, provodili istraživanje o globalnim ciljevima u lokalnoj zajednici, odnosno na primjeru učili o važnosti angažmana u lokalnoj zajednici. Većina učenika smatra da su kroz projekt osvijestili utjecaj koji EU ima na njihov svakodnevni život, nešto o čemu ranije nisu razmišljali, od obrazovanja preko putovanja do očuvanja okoliša. Počeli su se osjećati zaista kao članovi šire zajednice i vidjeli su koliko sličnosti imaju s vršnjacima iz ostalih dijelova Hrvatske, ali i drugih zemalja.

Samim time pozitivnije razmišljaju o EU-u. Jako je važno kod učenika podizati tu svijest te razvijati različite kompetencije poput kreativnosti, kritičkog mišljenja, komunikacijske i medijske pismenosti itd., ali i naučiti ih da djeluju u lokalnoj zajednici kako bi postali zreli i odgovorni građani.

U prvom polugodištu postavili smo u školi informativni pano te smo se upoznavali s EU-om kroz module o povijesti i institucijama EU-a te politikama EU-a u području obrazovanja i demokracije. Osim proučavanjem EU-a, bavili smo se i drugim temama poput ljudskih prava, tolerancije, stereotipa. Razgovarali smo i o klimatskim promjenama, zaštiti okoliša i medijskoj pismenosti.

Sudjelovali smo na predavanjima Fotokluba Split pod nazivom „Gdje je Split na Mediteranu?“ i na predavanju Udruge Sunce o odvajanju otpada. Volontirali smo u akciji Boranka, kao i u Crvenom križu gdje smo dijelili hranu.

U drugom polugodištu usredotočili smo se na proučavanje i predstavljanje svih 17 globalnih ciljeva. O svakom cilju smo snimili kratki video i promovirali ih na mrežnim stranicama. Učenici su također izrađivali različite vizuale kojima smo se poslužili u prezentacijama pojedinih ciljeva.

Nakon toga usredotočili smo se na naš 11. globalni cilj. U uvodnom predavanju smo se upoznali s projektnim zadatkom i problematikom kojom se bavi. Kako bismo osvijestili koliko zapravo znamo o globalnim ciljevima održivog razvoja, dvije učenice izradile su anketu i provele je među mladim ambasadorima, ali i još nekim učenicima naše škole.

U sljedećoj fazi učenici su dobili zadatak uočiti i evidentirati probleme (fotografirati, nacrtati) te razgovarati s vršnjacima i građanima o njihovim zapažanjima. Uočili su devastaciju grada pod utjecajem turizma, probleme u prometu, problem s otpadom i nepravilnim odlaganjem, uništavanje kulturne baštine nemarnom gradnjom, nebrigu o infrastrukturi, nedostatak prostora za djecu i mlade (betonizacija). Zatim smo zajedno kroz diskusije pokušali dati konstruktivne prijedloge za poboljšanje i doći do rješenja.

Učenički rad na temu globalnog cilja

Uz pomoć rada našeg maturanta Dina U. pokušali smo dočarati problematiku podređenosti grada turizmu te definirati odgovorni turizam.

Učenička zapažanja na temu globalnog cilja

„Problem u mom kvartu je uništavanje privatne i društvene imovine. Rješenje bi bilo podizanje svijesti o očuvanju baštine i životnog okruženja kao i educiranje, osobito mladih.“ Ena, g1m

Učenička zapažanja na temu globalnog cilja

„Jedan od velikih problema u mom gradu je količina otpada koja se nalazi po ulicama. Ovo je po mom mišljenju najveći problem splitskih kvartova koji se previše zanemaruje. Rješenje: 1. poskupljivanje kazni za bacanje otpada po ulicama, 2. redovitije intervencije ljudi koji rade u gradskoj čistoći.“ Jelena g1m

Učenička zapažanja na temu globalnog cilja

„Problem koji sam uočio je da mnogi lokali u gradu rade samo tijekom ljeta, dok se zimi zatvaraju po izlikom preuređenja i sl., što grad ljeti pretvara u „fritezu“ a zimi u spavaonicu. Po mom mišljenju grad bi trebao poticati odgovoran i cjelogodišnji turizam, tako da grad zimi također zaživi.“ Lovre, 4g

Kolega profesor i dipl. arh. S. Puljić održao je učenicima radionicu u kojoj ih je poučio kako se priprema, izrađuje i prezentira projekt, ukazao na važnost projektne nastave i posebno se osvrnuo na naš projektni zadatak. Učenici su iznijeli sve što su uočili u svojem gradu i zaključili da održivi grad mogu stvoriti jedino odgovorni građani koji se moraju educirati i osvještavati. Također su zaključili da bi trebalo uvesti i strože kazne za neodgovorne. Prof. Puljić je ukazao i na važnost socijalne održivosti u gradu, odnosno jesu li uočili imaju li djeca dovoljno prostora za igru, kako mladi ljudi provode slobodno vrijeme, pomaže li se starijim sugrađanima, jesu li uočili koliko građana „kopa“ po kontejnerima i sl.

Kako bismo javnosti predstavili što sve radimo i učimo o Europskoj uniji izradili smo videoprezentaciju „Europa i mi u kojoj smo dali pregled svega što smo naučili i napravili te kako su sve aktivnosti utjecale na naš život i obrazovanje.

U ožujku smo svoje aktivnosti morali premjestiti u virtualno okruženje. Učenici su se jako brzo naviknuli na novonastalu situaciju. Posebno im je pomoglo poticanje kreativnosti smišljanjem pozitivnih poruka podrške i solidarnosti kroz različite vizualne izričaje da se lakše nose s teškoćama i izolacijom i da što bezbolnije prebrode taj krizni period. Rado su surađivali i razgovarali o tome kako se nose s ograničavanjem kretanja, virtualnom nastavom i opasnosti koje nosi virus. Izradili su brojne crteže, snimali videa, neki su volontirali u Crvenom križu. Također, sudjelovali smo u aktivnostima Ureda Europskog parlamenta – #eptalks.

Dan Europe obilježili smo online razgovorom sa Školom za grafiku dizajn i medijsku produkciju iz Zagreba i Srednjom školom Blato. Razmijenili smo iskustva i razgovarali o problemima s kojima se mladi susreću u trenutačnoj situaciji. Učenici su spremno prihvatili naše međuškolske online razgovore, a planiraju se i više povezati oko tema za koje dijele zajedničke interese. Predložili su i neke nove za buduće razgovore na Zoomu tako da će se suradnja sigurno nastaviti. Uvidjeli su da dijele iste probleme i strahove, slične interese i da je konstruktivno i poučno o njima razgovarati i podijeliti iskustvo.

Nastavno na naše proučavanje 11. globalnog cilja odlučili smo potražiti odgovore i od određenih institucija. Tako smo zastupnici u Europskom parlamentu Željani Zovko uputili sljedeće pitanje:

„Naša grupa obrađuje cilj 11, odnosno održive gradove i zajednice. Istražujući probleme u našem gradu, uočili smo mnoge probleme. Posebno nas je zaintrigirao utjecaj turizma na zajednicu i kulturnu baštinu. Osobito danas, kad naša ekonomija ovisi o prihodima od turizma, zanima nas kako, po Vašem mišljenju, očuvati kulturnu baštinu od negativnog utjecaja turizma, odnosno pretvaranje grada u spavaonicu.“

Zastupnica je rado i iscrpno odgovorila na pitanje te izrazila otvorenost za sve buduće upite. Naglasila je kako dijeli naše mišljenje o dvojakom utjecaju turizma na grad. S jedne strane donosi boljitak, otvaraju se nova radna mjesta, jača gospodarstvo, a s druge strane masovno iskorištavanje dovodi do gubitka autentičnosti kulturne baštine. Dodala je kako EU radi na novim strategijama održivog turizma kako bi se pronašla ravnoteža između očuvanja kulturne baštine i ekonomskih i socijalnih potreba. Također se složila i s našim pristupom mogućim rješenjima, a to je kroz edukaciju, uključivanje mladih u kulturne i obrazovne projekte te radom na boljem planiranju i upravljanju.

U sklopu projekta „3EPAS Škole“ nastavili smo razgovore s partnerskim školama iz Zagreba i Blata na Korčuli. Tema razgovora je bio naš globalni cilj „Održivi gradovi i zajednice i održivost u vrijeme COVID-a“. Povezali smo taj cilj s trenutačnom situacijom i pokušali odgovoriti na pitanje što bi bio održivi grad u vrijeme COVID-a. Vršnjaci u Zagrebu kao i na Korčuli primijetili su slične probleme u lokalnim zajednicama kao i učenici u Splitu, od problema zagađenja okoliša do devastacije obale zbog gradnje turističkih objekata te se složili s već navedenim prijedlozima rješenja. Također su se osvrnuli i na socijalnu komponentu, odnosno važnost potpore, solidarnosti i pomaganja u vrijeme COVID-a. Iznenađujuća je činjenica da izolacija mnogima nije teško pala, štoviše neki učenici su kazali da im je odgovarala samoća i smanjeno kretanje.

Nažalost zbog pandemije smo dio aktivnosti morali odgoditi. Tako smo odgodili izradu informativnih letaka za Dan grada i Dan Europe o našem globalnom cilju i aktivnostima. Isto tako planirali smo izložbu radova u Muzeju grada Splita u sklopu godišnje školske izložbe uz prezentaciju svih aktivnosti projekta EPAS. Predstavljanje projekta i globalnih ciljeva planirali smo i u Gradskoj knjižnici Marka Marulića uz goste i stručnjake iz lokalne zajednice. Planirano je i održavanje pub kviza u našoj školi o EU-u na koji su trebale biti pozvane škole iz Imotskog, Blata i IV. gimnazije Split.

Međutim aktivnosti će se nastaviti i u lipnju nakon evaluacije. Mladi ambasadori nastavljaju suradnju s projektom u našoj školi – Akademija održivog razvoja – s kojima ćemo zajednički obilježiti Svjetski dan zaštite okoliša 5. lipnja virtualnom izložbom učeničkih radova na temu „Razmišljamo održivo – učimo mlade za održivi razvoj zajednice“ na mrežnim stranicama naše škole.

Poziv na sudjelovanje u kreativnom natječaju

Nakon toga ćemo sudjelovati na pub kvizu koji smo ranije planirali u našoj školi, ali zbog novih mjere u gradu održat će se na otvorenome (Pjaca) 20. lipnja s još nekoliko škola iz programa EPAS iz Imotskog, Zagreba, Dubrovnika i Kaštela. Pri tome će mladi ambasadori ugostiti kolege iz drugih gradova, provesti ih kroz grad te imati mogućnost prodiskutirati o temama koje smo obrađivali u projektu.

Na kraju smo izradili kratki videoizvještaj o našim aktivnostima tijekom ove školske godine.


Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“

Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.