Srednja škola Pakrac
Mentorica: Vesna Ančić
Projekt smo počeli u studenom 2019. postavljanjem infotočke u holu škole. O temi projekta obaviještene su kolege kojima je ponuđeno sudjelovanje u aktivnostima.
Tijekom prosinca uključili smo se u kampanju „I bez ukrasnog papira dar u srce dira“ Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost u sklopu koje smo organizirali radionice na kojima su učenici zamotavali božićne poklone u reciklirani papir, stari već korišteni tekstil, obični papir u boji, a kutije su ukrašavali zelenilom, vunom ili špagom. Što misle o takvom načinu ukrašavanja poklona izrazili su u kratkom videu koji su snimili u holu škole.
Tijekom siječnja i veljače 2020. u korelaciji s nastavom biologije, građanskog odgoja i psihologije odradili smo debatu na temu „Spaljivanje otpada DA ili NE“. Učenici su izrazili dvojbe o prihvaćanju spaljivanja kao metode uklanjanja otpada zbog negativne emisije otrovnih plinova u atmosferu. Kako Hrvatska nema uređenu spalionicu otpada već se spaljivanje otpada odvija najčešće na nekontroliran način, smatraju da to nije najbolja opcija za RH.
Također, snimili smo intervju s građanima „Zašto (ne)razdvajate otpad“ tako da smo obišli reciklažna dvorišta i razgovarali s voditeljem lokalnog Komunalnog poduzeća. Napravili smo i anketu među učenicima o potrošnji energije u kućanstvima te razmišljali o konzumerizmu kao stilu života i snimili kratki film. Obrađujući rezultate ankete, učenici su uočili važnost kupnje uređaja s energetskom oznakom A+, isključivanje uređaja iz utičnice kad ih ne koriste, smanjenje grijanja u prostorijama u kojima ne borave te kupnji pametnih i štedljivih rasvjetnih tijela. Filmom su iskazali stav i odnos prema siromaštvu i društvenim razlikama između bogatih i siromašnih građana.
Na nastavi biologije učenici su učili o recikliranju i od starih materijala izrađivali modele DNK. Učenicima je takav način rada vrlo zanimljiv, opuštajući i koristan jer izrada modela svojim rukama i upotreba već odbačenih materijala može biti samo poticaj za aktivno sudjelovanje i kvalitetniji pristup nastavi.
U holu škole pripremili smo veliku izložbu s fotografijama i porukama svih 17 ciljeva održivog razvoja i zamolili razrednike da zajedno s razredima izaberu jedan od ciljeva koji će obraditi do svibnja na izabrani način (video, plakat, film, predstava…). Izložba svih radova planirana je za Dan Europe, ali zbog pandemije je odgođena. Rad na globalnim ciljevima planiramo nastaviti i sljedeće godine.
Početkom veljače na osam lokacija u gradu postavljeni su spremnici za plastične čepove u sklopu akcije „Daruj čep“ koju smo proveli u suradnji s Klubom mladih Aurora, Kulturno prosvjetnim društvom „Sloga“ i Gradom Pakracem. Tom akcijom škola se pridružila projektu pod nazivom „Plastičnim čepovima do skupih lijekova“ koji je pokrenula Udruga oboljelih od leukemije i limfoma Hrvatske (UOLL) iz Čakovca 1998. Akcija pražnjenja spremnika zaustavljena je zbog epidemije koronavirusa, ali će biti nastavljena sljedeće godine.
Terenska nastava u našim trgovinama odvijala se s pomoću aplikacije Europske komisije kojom možemo odrediti kvalitetu hrane u trgovačkim lancima. Cilj ove aktivnosti jest upoznati se s kvalitetom hrane koju jedemo i pravima potrošača na europskom tržištu. S web stranice https://world.openfoodfacts.org/nutriscore preuzeli smo aplikaciju za očitavanje Nutri-scora. Ona s pomoću bar koda proizvoda registrira količinu zdravih i nezdravih sastojaka u hrani i kvalificira namirnice u kategorije od zdravih (s oznakom A) do nezdravih punih masnoća, šećera i aditiva (s oznakom E). Aplikaciju je razvila Francuska, a danas se koristi u trgovačkim lancima Nizozemske, Španjolske, Belgije i Velike Britanije. U lokalnim trgovinama učenici su tražili namirnice koje često konzumiraju kao što su mliječni proizvodi, keksi i voćni sokovi. Pomoću aplikacije skenirali su proizvode i odredili njihovu vrijednost, razgovarali o kvaliteti hrane i usporedili domaće i strane proizvode. Uvidjeli su kako alat Europske komisije može potaknuti građane da se više educiraju o potrošačkim pravima. Učenici su s jedne strane bili oduševljeni jednostavnošću aplikacije i rezultatima analize proizvoda, a s druge strane razočarani činjenicom da za razliku od stranih, uvoznih proizvoda, hrvatski nemaju u svojem bar kodu takve informacije.
U povodu obilježavanja predsjedanja Hrvatske Vijećem Europske unije Ministarstvo gospodarstva i Ministarstvo obrazovanja raspisali su natječaj „Kako postati zeleni potrošač“, na kojem je sudjelovala naša učenica Ira Sudar. Njezin rad nije osvojio glavnu nagradu, ali će biti objavljen u zborniku učeničkih radova koji promiču prava potrošača i zelenu potrošnju.
Tijekom epidemije nastava se održavala online, pa su učenici u digitalnim alatima izrađivali plakate o našem globalnom cilju. Tako je učenica Anja izradila plakat pod naslovom „Elektronički i opasni otpad u kućanstvu“, a učenica Lucija se bavila temom „Važnost šuma i erozija tla“.
U svibnju smo obilježili Dan Europe. Bavili smo se glavnom temom svih tema 2020. – pandemijom koronavirusa i obrazovanjem od kuće. Vrijedne ruke učenika ambasadora juniora snimile su kratki film i fotografije koje prikazuju njihov stav, razmišljanja i osjećaje tijekom kampanje #ostanidoma i #europljaniprotivcovida19.
Sve aktivnosti koje smo provodili tijekom školske godine 2019./2020. kronološki smo predstavili u prezentaciji.
Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“