Ekonomsko-birotehnička škola, Slavonski Brod
Mentorica: Ivana Opačak
Školski projekt Ekonomsko-birotehničke škole iz Slavonskog Broda „Održiva Europa“ službeno je počeo nakon naprednoga seminara za ambasadore seniore Europskog parlamenta u Zagrebu gdje se koordinatorica Ivana Opačak, prof. hrvatskoga i engleskog jezika te voditeljica školskoga debatnog kluba, upoznala s projektom i ciljevima održivoga razvoja. Na seminaru je odabran globalni cilj 16 – Mir, pravda i snažne institucije – kao prikladan okvir za sve što su učenici (upravni referenti i debatanti) do tada radili i planirali u sklopu programa EPAS.
Budući su sve EPAS aktivnosti dio školskoga kurikuluma i ostvaruju se, osim na redovitoj nastavi, u sklopu izvannastavnih aktivnosti školskoga debatnog kluba, tijekom nastave na daljinu učenici i nastavnici nisu od njih odustali, samo su ih prilagodili virtualnim uvjetima. Virtualno okruženje omogućilo im je da se, osim međusobno, povežu i s učenicima i nastavnicima pet hrvatskih škola te da provodeći zajedničke projektne aktivnosti shvate kako je taj globalni cilj usko povezan s ostalih 16 globalnih ciljeva održivoga razvoja te kako jedino radeći zajedno na ostvarivanju svih ciljeva, osobito posljednjega (jačanju partnerske suradnje) škole mogu postati održive u održivoj Europi i svijetu.
Učenici su bili uključeni u sve faze planiranja i realizacije projekta, sukreirali su projektne zadatke i svojim idejama doprinijeli ostvarenju projektnih ciljeva, jačanju održivosti i europske dimenzije obrazovanja u školi. U provedbu projekta bile su uključene još tri profesorice, a i ravnatelj aktivno sudjeluje na projektnim sastancima, što iznimno doprinosi jačanju međupredmetne suradnje u strukovnoj školi. Profesorica Ivana Žalac nebrojeno je puta podržala i pomogla pripremu učenika debatanata za izazovne teme, a doprinijela je i obilježavanju Međunarodnoga dana ljudskih prava. Profesorice Vanja Bano i Sanda Kovačić dale su strukovnu dimenziju programu EPAS koja se osobito istaknula u Europskome tjednu strukovnih vještina u prosincu 2019. i Europskom tjednu u svibnju 2020.

Upoznavanje s Europskom unijom
Učenici upravni referenti, kojima je 16. globalni cilj „strukovno blizak“, na redovitoj su nastavi tijekom prosinca 2019. te siječnja i veljače 2020. obradili određene teme koje ovaj cilj pokriva, a koje su i izvan njihova godišnjeg izvedbenoga kurikuluma. Tako su se učenici upoznali s povijesti i temeljnim dokumentima EU-a, ljudskim pravima, europskim vrijednostima i demokracijom, institucijama Republike Hrvatske i Europske unije. Učenici su izradili tematski plakat i uredili informacijsku točku Europskog parlamenta u predvorju škole, a učenica Nikolina Mrkonjić izradila je kviz-prezentaciju o Europskoj uniji.
Europski tjedan strukovnih vještina
Učenici su bili iznimno aktivni tijekom Europskog tjedna strukovnih vještina. Tako su izradili prezentacije kojima su predstavili važne pojmove u kontekstu snažnih institucija: Mateo Kuz izradio je prezentaciju o ljudskim pravima, a Matej Oreč o demokraciji. Učenici Dajana Ivičić i Leon Kiseljak su u sklopu Europskog tjedna strukovnih vještina predstavili Erasmus+ mobilnosti učenika debatanata.
Borba protiv korupcije
Učenica Dajana Ivičić samoinicijativno se uključila u nacionalnu borbu mladih protiv korupcije. Sudjelovala je na konferenciji Youth Voice for Integrity 2020 u Varaždinu koja je okupila dvadesetak mladih od 16 do 24 godine iz cijele Hrvatske, a o svom iskustvu kaže:
Sudjelovanje u ovom antikorupcijskom programu za mlade otvorilo je oči svim sudionicima o raznim vrstama korupcije, od onih s kojima se svakodnevno susrećemo, čak i u akademskom sektoru, do onih ne tako učestalih. Kroz predavanja stručnjaka iz raznih područja educirali smo se o vrstama korupcije, o tome kako je otkriti, o različitim stavovima o korupciji u različitim zemljama i nedovoljnoj osviještenosti mladih o temi iznimno važnoj za njihov život. Najdragocjenija je upravo mogućnost da osmislimo vlastiti antikorupcijski program.
Projekt Vijeća Europe
Učenici su se uključili i u pilot-projekt Vijeća Europe „Portfolio: Razvoj kompetencija za demokratsku kulturu“. Najveći dio projektnih aktivnosti tijekom kojih su učenici kreirali vlastiti portfolio odrađen je tijekom neformalne obrade Europskih nastavnih modula na nastavi engleskoga jezika i sata razrednika u 3. c, 4. c i 4. b te u okviru izvannastavnih aktivnosti školskoga debatnog kluba. Učenik Hrvoje Birtić ističe kako ne smijemo zaboraviti kako se demokracija rodila i razvijala u Europi te kako bi svaki obrazovani i aktivni građanin EU-a trebao posjedovati kompetencije za demokratsku kulturu i cijeniti demokraciju kao postignuće europske kulture.

eTwinning projekt
Učenici i nastavnici aktivni su eTwinneri, dobitnici nacionalne i europske oznake kvalitete, a od ove godine nositelji europske titule eTwinningove škole, jedine u Brodsko-posavskoj županiji. Zajedno sa Srednjom školom Konjščina, SŠ Novska, SŠ Blato, Gimnazija Požega i VII. gimnazija Zagreb provode eTwinning projekt Cro EPAS Together. Sastavni dio tog projekta, osim EPAS modula, jesu i globalni ciljevi održivoga razvoja. Projekt je trenutačno u završnoj, evaluacijskoj i diseminacijskoj fazi, a njegova je kruna bila virtualna proslava cilja br. 17 – partnerska suradnja i zajedničko obilježavanje Dana eTwinninga i Dana Europe u Europskome tjednu.
U sklopu ovog projekta obilježen je i Dan planeta Zemlje kad su učenici poslali snažnu poruku o dalekosežnosti klimatskih promjena, važnosti održive škole, Europe i svijeta. Tijekom suradnje s učenicima drugih škola predstavili su i podijelili iskustva provedbe svojih ekoaktivnosti. Ovom aktivnosti zaokružen je cjelogodišnji rad učenika na ekološkom eTwinningovu projektu Don’t Throw & Pollute – Reuse! U sklopu projekta izrađen je niz edukativnih digitalnih materijala i organizirana je ekoradionica izrade božićnih ukrasa od odbačenih materijala.
Projekt „Europa je na redu – Ti si na redu“
Ambasadori juniori trenutačno provode projekt EurON – U’r’ON (Europa je na redu – Ti si na redu). Namjera je učenika ukazati na važnost spoznaje da je Europa naš dom, da je vrijeme da svatko od nas počne razmišljati i živjeti kao građanin Europe, a ne samo Slavonskoga Broda (Leon), da moramo učiti, jačati europsku dimenziju obrazovanja, ali i teoriju provesti u djelo – mi mladi, na kojima ostaje budućnost Europe (Dajana). O svim projektnim aktivnostima izvijestili su i putem svoje Facebook stranice.

Školski EU kutak
U ožujku i travnju 2020. školski je Europski kutak dobio svoju virtualnu inačicu. Učenici zajedno s mentoricom tijekom nastave na daljinu svakodnevno uređuju COVID-19 Padlet koji svjedoči o jednoj novoj – izazovnoj, dinamičnoj, interaktivnoj i kreativnoj dimenziji virtualnoga obrazovanja, ali i o tome koliko učenicima i svima ostalima nedostaje škola, školski prostor, živa riječ nastavnika, prijateljska lica i fizička (projektna) suradnja.
Obilježavanje Tjedna medijske pismenosti i suradnja sa Srednjom školom Konjščina
S učenicima i mentoricom Marijom Brkić iz Srednje škole Konjščina dogovoreno je zajedničko obilježavanje Tjedna medijske pismenosti. Mentorice su zajedno izradile prezentaciju i pripremile digitalnu raspravu za učenike, imajući na umu potrebe svoje škole i svoga globalnog cilja održivog razvoja i spoznaju kako su globalni ciljevi isprepleteni. Ovaj zajednički projekt predstavljen je i na nacionalnome školskom portalu skole.hr.
Učenica Dajana Ivičić uključila se u nagradni natječaj lokalnog radija napisavši novinski članak na temu infodemije. Kako rezultati natječaja još nisu objavljeni, u nastavku donosimo tek ulomak:
Uz pandemiju koronavirusa, pridružila nam se i pandemija lažnih vijesti koje stvaraju opću paniku iz samo jednoga razloga – klikova! Zbog prevelike zasićenosti informacijama koje nas presreću pri svakome koraku otežano je pronaći vjerodostojan izvor informacija o situaciji u kojoj se nalazimo i smjernicama za ponašanje u njoj. Upravu tu pojavu Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) nazvala je tzv. infodemijom. Na taj problem upozorila je i predsjednica Europske komisije Ursula von der Leyen u svojoj videoporuci u utorak 31. ožujka. Izrazila je zabrinutost zbog stvarne štete koju bi lažne vijesti mogle nanijeti i poručila: „Dezinformacije nas mogu stajati života, a zajedno ih možemo pobijediti.”

Sudjelovanje u aktivnostima Europskog parlamenta
Ambasadori juniori i seniori EP-a redovito sudjeluju na virtualnim razgovorima #EPtalks sa zastupnicima u Europskome parlamentu četvrtkom i sastancima na Zoomu s predstavnicima Europskoga doma. Na ovim susretima sa zastupnicima učenici su imali priliku čuti što oni, izabrani predstavnici građana, misle o trenutačnoj situaciji i koju viziju imaju o budućnosti. Ključna poruka za sve učenike u razgovoru bila bi da ne dopuste da ih ova kriza obeshrabri, da nastave sanjati, da pokušaju realizirati svoje snove u sigurnom okruženju, da ne zaborave uživati u vremenu provedenom s najmilijima i da pokušaju pomoći svojoj zajednici učiniti život boljim, jednostavnijim, sigurnijim i ugodnijim. (prvi #EPtalks – Sanda Kovačić, prof.)
Virtualna izložba #ostanidoma
Učenici 1. c zajedno s mentoricom autori su virtualne izložbe o važnosti #ostaniDOMA u vrijeme epidemije COVID-19 koja je nastala nakon tjednog zadatka uoči Dana planeta Zemlje. Kroz virtualnu izložbu učenici su predstavili svoj (eko)dom u rodnome gradu, selu, županiji, EU-u, na planetu te su poslali poruku ohrabrenja prijateljima i nastavnicima. Virtualna izložba predstavljena je i na mrežnim stranicama škole.
Obilježavanje Dana Europe
Za potrebe obilježavanja Dana škole i Dana Europe izrađen video koji predstavlja ovogodišnji rad ambasadora EP-a. Uoči Dana Europe učenici su zajedno s učenicima drugih pet škola partnerica održali sastanak na Zoomu sa zastupnikom u Europskom parlamentu Karlom Resslerom. Ponovno su se upoznali s važnošću cilja br. 16 u kontekstu poznavanja svojih prava, osobito u vrijeme pandemije COVID-19 kad su mnoga ograničena, kako nije utopijski vjerovati u pravedno održivo društvo i snažne institucije koje će raditi na sprječavanju nasilja, kriminala, pravnih i inih nejednakosti te na poboljšanju (digitalnoga) sustava obrazovanja.
Također, u sklopu obilježavanja Dana Europe ostvarena je još jedna suradnja sa Srednjom školom Konjščina tijekom koje su predstavljeni radovi učenika s europskom dimenzijom, a dogovoren je i nastavak suradnje u obliku detaljnije obrade preostalih 16 ciljeva.
O svojim aktivnostima unutar škole učenici aktivno razgovaraju i izvan školskih prostora i virtualnih okruženja. Tako su učenici Leon, Hrvoje i Dajana na lokalnome radiju 92 FM predstavili školske aktivnosti u sklopu EPAS i eTwinning projekata.
Tijekom niza opisanih aktivnosti, učenici su sudjelovali u nizu rasprava i debata u kojima su izrazili svoje mišljenje o globalnom cilju 16, kao i o drugim temama o kojima su raspravljali. Stoga ovaj izvještaj završavamo s razmišljanjima učenika o svijetu koji treba mir, pravdu i snažne institucije.
As far as the goal 16 is concerned, world’s problems are war, violence, national, racial, religious and political hate, degrading others and depriving them of their rights, bribing the courts and corruption that is into all the systems of the world. Because of this the goverment doesn’t have support of the citizens. There has been less talk about wars during the Corona crisis, but the main problem is that people can’t trust the national civil protection headquarters and the goverment because of earlier actions of some individuals. (Barbara)
As far as I am concerned, curruption might become a silent, but a big problem because the economic balance in our countires is falling down due to COVID-19 pandemics. Shutting down our sources of income may have serious consequences. (Kristina)
Some of the problems in today’s world are family violence, violence against women, false identity, crime, corruption and so on. Of course, some problems are more visible in this time of Coronavirus crisis. For example, people are not allowed to leave their homes, so some women and children are even more abused by their abusers. Also crime rates are rising because many people are out of work and forced to steal. I think a solution can be found for every problem. Domestic violence should be reported to the social service who will separate children from their abusers. Abused women may seek help from associations offering safe homes in which they will be protected. (Martina)
I believe that corruption is one of the major problems during this COVID-19 crisis because people are always trying to find a way to „defeat“ security measures. Under normal conditions people usually don’t trust institutions, but they still respect their protection measures now… No one has been taught to live (and be educated) in the same space (inside the home) all the time, but now that it is necessary because of the disturbing numbers of Corona victims. Some people lose their nerve… Some people (particularly children) are almost unable to get help because institutions seem to have stopped doing their jobs. (Hrvoje)
Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“