Srednja škola Konjščina
Mentorica: Marija Brkić
U projekt „Škole za održivu Europu“ uključili smo se s jasnom vizijom i idejom koju temu ćemo i na koji način obraditi kako bi ona bila što razumljivija i zanimljivija našim učenicima te poticajna za razmišljanje i rušenje stereotipa vezanih uz globalni cilj br. 5 – rodnu ravnopravnost.
Pripremili smo plan aktivnosti i s puno entuzijazma krenuli u njegovu provedbu.
Osnovna ideja potekla je od naših učenika te je naš glavni cilj bio istražiti rodnu ravnopravnost u okviru srednjoškolskog obrazovanja. Točnije, željeli smo istražiti postoje li tzv. muški i ženski smjerovi i u konačnici postoje li tzv. muške i ženske škole.
Budući da je naša škola strukovna i ima više različitih smjerova, imali smo priliku istražiti jesu li smjerovi rodno podijeljeni te smo u konačnici vrlo brzo došli do potvrdnog odgovora. Npr. smjer „Elektrotehničar s primijenjenim računarstvom“ jako je popularan, ali ga djevojke rijetko upisuju zbog predrasuda. Smjer „Prodavač“ je sasvim suprotan primjer, rijetko ga upisuju mladići iako postoje vrste trgovina u kojima isključivo rade muškarci poput trgovine tehničkom opremom, sportskom opremom, opremom za lov, autosaloni.
Učenici su zaključili kako ta činjenica nije nimalo ohrabrujuća za rast i razvoj društva kao cjeline te kako je potrebno raditi na promjeni svijesti i što većoj edukaciji o rodnoj ravnopravnosti od malena, kako kod kuće, tako i u vrtićima, osnovnim i srednjim školama, kako bi se mladi osnažili i krenuli u borbu protiv predrasuda i stereotipa i ostvarili sebe u profesijama koje ih zanimaju bez razmišljanja o rodnoj podijeljenosti.
Osnovni zaključak bio je da je rodna (ne)ravnopravnost itekako važna tema i da svi zajedno trebamo raditi na oslobađanju od predrasuda i stereotipa budući da oni koče osobni razvoj, a time i razvoj društva i da tek kada rodna ravnopravnost više ne bude tabu tema, možemo reći da smo uspjeli izgraditi napredno društvo u kojem se vrednuje znanje i kakav si čovjek, a ne kojeg si roda.
Pripreme smo počeli upoznavanjem globalnih ciljeva kao cjeline te upoznavanjem s našim ciljem broj 5 – rodna ravnopravnost.
Uvodne aktivnosti
Učenici su na početku aktivnosti asocirali na pojam održivi razvoj. Njihove asocijacije bile su pretvorene u slike riječi, što je potaknulo učenicu 3. a razreda Karlu Božić da od tih slika riječi napravi digitalni plakat kao uvod u našu temu (u prilogu). Ideja je bila da napravimo uvod u projektni zadatak globalni ciljevi te su učenici slali asocijacije na pojam održivi razvoj. Druga učenica istog razreda istaknula je važnost istraživanja globalnih ciljeva:
„Smatram da je dobro što se govori o globalnim ciljevima u EU-u i u lokalnoj vlasti zato što će to pomoći ljudima da shvate koliko je ova situacija zaista ozbiljna i da moramo mijenjati svoje navike za dobrobit budućnosti našeg planeta te za buduće generacije.“
Obilježavanje Dana žena
Upoznavanje s našim globalnim ciljem nastavili smo obilježavanjem Dana žena. Željeli smo prikazati važnost tog dana istražujući žene koje su mijenjale povijest na različite načine. I ovom prilikom izradili smo plakat koji smo objavili na našim Facebook stranicama.
Globalni ciljevi su svugdje i zato su bitni!
Naši idući koraci su uključivali istraživanje među učenicima o zanimanjima koja bi željeli upisati te o razlozima zašto se ne odlučuju upisati željena zanimanja. Istraživanje smo planirali provesti u našoj školi i u Krapinsko-zagorskoj županiji. No zbog pandemije koronavirusa morali smo preusmjeriti svoje aktivnosti u virtualno okruženje te promijeniti smjer projekta.
Prvo smo cilj pridružili eTwinning projektu (Cro)EPAS Together koji provodimo u partnerstvu s još šest EPAS škola iz Hrvatske. Unutar tog projekta pokušali smo učenicima prikazati kako se mi dotičemo svih globalnih ciljeva iako toga možda nisu svjesni.
S obzirom na situaciju s koronavirusom i potresom koji je pogodio Zagreb i Hrvatsko zagorje, dosta smo vremena posvetili razgovoru o odgovornom ponašanju i građanskoj odgovornosti. Učenicima je posebno zanimljivo razgovarati o mjerama koje su uvedene, njihovim razmjerima i opravdanosti što je dovelo i do razgovora o kontroverznim temama poput toga zašto se provodi izolacija ako više ljudi umire od raznih drugih bolesti. Tako nas je rasprava u sklopu predmeta Politika i gospodarstvo dovela do rasprave o održivom zdravstvenom sustavu, što nas je povezalo s globalnim ciljem br. 3 – zdravlje i blagostanje.
Tjedan medijske pismenosti obilježili smo u suradnji s Ekonomsko-birotehničkom školom Slavonski Brod provedbom projektnog zadatka koji se učenicima jako svidio. Ova suradnja navela nas je da spomenemo i globalni cilj 17 – partnerstvom do ciljeva, jer su učenici primijetili puno veću posvećenost i volju za radom kada imaju priliku svoj rad pokazati i predstaviti svojim kolegama u drugim školama. Dok smo detaljno obrađivali temu medijske pismenosti na interaktivan i zanimljiv način, dotakli smo se još jednog globalnog cilja, br. 16 – mir, pravda i snažne institucije, koji nam se sam nametnuo kroz učenje o važnosti razumijevanja korištenja i vrednovanja mrežnih izvora. Detaljan opis našeg obilježavanja Tjedna medijske pismenosti predstavili smo u članku na mrežnim stranicama škole.
Tijekom obilježavana Dana planete Zemlje susreli smo se s globalnim ciljem br. 13 – zaštita klime. Dan planeta Zemlje obilježili smo na zajedničkom Zoom sastanku eTwinning partnera. Bilo je vrlo inspirativno vidjeti učenike različitih škola kako kvalitetno surađuju i kako svatko od njih na svoj način ozbiljno i inovativno pristupa problemima s kojima se naš planet suočava. Ovaj cilj često u našoj školi promičemo i kroz akcije Zelene čistke, korištenje otoka za razvrstavanje otpada, akcije skupljanja čepova i učenici to s veseljem rade, ali sada slažu širu sliku o tome što je sve potrebno za održivu Europu. O našem obilježavanju Dana planeta Zemlje također smo objavili članak na mrežnim stranicama škole.
Sljedeći korak došao je sam od sebe s obzirom na potrebu za prilagodbom na nastavu na daljinu. Zajedno s kolegicom Ivanom Opačak iz Ekonomsko-birotehničke škole Slavonski Brod osmislili smo aktivnost koja pobliže objašnjava globalne ciljeve i rodnu ravnopravnost. Izradile smo interaktivne prezentacije sličnog oblika kako bismo u Tjednu Europe mogle spojiti naše škole na daljinu u zajedničkim projektnim zadacima. Prezentacije su napravljene tako da učenici sami promišljaju o temi kroz materijale koji ih u nju uvode. U sklopu projektnog zadatka održana je i mrežna rasprava, a neke od zanimljivih komentara učenika možete pročitati na ovoj mrežnoj stranici. Kao što smo ranije uočile, učenici su puno spremniji na ovako opsežne zadatke na kojima surađuju s drugom školom i kolegama. Puno su motiviraniji, a učenici koji na redovitoj nastavi često nisu aktivni, u projektnoj nastavi znaju biti znatno angažiraniji. Radovi nastali tijekom ove aktivnosti prikazani su na virtualnoj izložbi povodom Dana Europe, o čemu se više može pročitati ovdje. Radovi su također prikazani na virtualnoj izložbi povodom Dana Europe o kojem više možete pročitati ovdje te u objavi naći i link za samu izložbu.
Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“