VII. gimnazija, Zagreb
Mentorice: Marina Džidžić i Lucija Hranjec Seifert
Samo upoznavanje s globalnim ciljem koji smo dobili kao zadatak teklo je izuzetno lako i naši ambasadori juniori pokazali su zavidnu razinu poznavanja tog segmenta. Možemo reći da je popularizacija pitanja zaštite okoliša i klimatskih promjena jedno od ključnih pitanja i zauzima važno mjesto među interesima mladih zadnjih godina. Vjerujemo da je tome pridonijela afirmacija tih tema u medijima koja se intenzivirala pojavom Grete Thunberg na globalnoj sceni. Bez obzira na rasprave o djelovanju Grete Thunberg, učenici su pokazali kako je problem ekologije i održivosti jedna od tema za koju bi trebao brinuti svaki pojedinac koji drži do planeta, okruženja, ali i samoga sebe. Svijest o važnosti tih tema prepoznali su kao nešto što ih izdvaja na društvenom i intelektualnom nivou.
Nakon upoznavanja s temom počeli smo razvijati projekt. Sastanci su se na tjednoj bazi (i po potrebi) organizirali u EU kutku, koji je postavljen netom prije u siječnju, a čiji su autori sami mladi ambasadori koji su bili zaduženi za uređivanje i bojanje drvenih paleta od kojih su izradili sjedeće garniture.
Ključna pitanja našeg zanimanja bila su kakvo je podneblje grada u kojem živimo te koje napore možemo uložiti da naša škola smanji potrošnju električne energije, ali se i usmjeri na uporabu pristupačne i čiste energije. Za to smo trebali istražiti školsku zgradu kako bismo saznali što više o njezinom trenutačnom energetskom stanju.
U početnoj fazi istraživanja o pristupačnoj i čistoj energiji učenici ambasadori, ali i svi zainteresirani učenici škole, nazočili su vrlo zanimljivom predavanju 13. veljače 2020. Gost predavač bio je Jeremija Hranjec, viši projektni menadžer i savjetnik za ulaganja u inovacije i start-upove Europske svemirske agencije, točnije njezina Poslovnog inkubacijskog centra iz Graza. Na predavanju su učenici mogli čuti koliko je očuvanje okoliša važna tema za sve europske institucije, pa tako i ESA-u, ali i kako je svemirski razvojni program zaslužan za razvoj solarnih ćelija.
Prostor VII. gimnazije smješten je u predivnom kompleksu s još tri srednje škole (Klasična gimnazija, XVI. i II. gimnazija). Građevina je djelo slavnog arhitekta Egona Steinmanna iz 1932. Naime, učenici koji su istraživali kako postići bolju energetsku učinkovitost i kako primijeniti pristupačnu i čistu energiju saznali su da su preinake na građevini teže izvedive bez posebnih dozvola zato što je zgrada spomenik kulture nulte kategorije pa su intervencije na građevini podložne posebnim zakonskim regulativama. Saznati je trebalo i kako škola uopće dobiva i koristi toplinsku energiju. Zato su istraživači zajedno s mentoricama planirali posjet susjednoj Klasičnoj gimnaziji u čijem se krilu zgrade nalazi kotlovnica za cijeli kompleks. S obzirom na to da je zgrada spomenik nulte kategorije, potrebno je bilo kontaktirati Gradski zavod za zaštitu spomenika kulture i prirode te se informirati koje bi korake trebalo poduzeti kako bi se zgradi škole omogućile potrebne promjene u svrhu energetske učinkovitosti.
Drugi je korak bio, nakon edukacije o cilju, obratiti se predstavnicima lokalne zajednice. Olakotna okolnost nam je bila činjenica da je kolega Petar Paradžik, profesor tjelesne i zdravstvene kulture, predsjednik Vijeća gradske četvrti Donji grad koji nam je bio od velike pomoći i povezao nas s Mirelom Šušak-Cvetković, višom stručnom suradnicom Vijeća gradske četvrti Donji grad, koja nam je dala brojne korisne prijedloge kako još više doznati o temi kojom se bavimo i kako ostvariti neke promjene na zgradi naše škole. Zatim smo se obratili zastupniku Europskog parlamenta Toninu Piculi, tj. njegovu zagrebačkom uredu. Učenike smo pripremali na pisanje dopisa kojim će mu se obratiti sami, uz naglasak da je upravo on nominiran za EU Oscara u kategoriji energetike. Još smo ostvarili suradnju s doc. dr. sc. Teom Žakula, osnivačicom i voditeljicom laboratorija za energetsku učinkovitost na Fakultetu strojarstva i brodogradnje, te gospodinom Deanom Smolarom iz Hrvatskog savjeta za zelenu gradnju. Oni su također ambasadori zelenoga gospodarstva, održive gradnje i mobilnosti.

Jednoglasno zagovaraju nove standarde i utječu na politike, transformiraju tradicionalno u održivo gospodarstvo koje živi u skladu s čovjekom i grade zeleno; bolji svijet za buduće generacije.
Dogovorena je i suradnja s profesoricama biologije, fizike i kemije u našoj školi na 11. energetskom tjednu, čiji bi središnji događaj bio i predstavljanje naših aktivnosti u ostvarivanju globalnog cilja.
Nažalost, od velikih planova, koji su konkretizirani samo u obliku edukacije i suradnje, a od kojih smo naveli neke koje smo isplanirali u razdoblju od siječnja do 15. ožujka, naše su se aktivnosti smanjile prelaskom u virtualne učionice, a napose nakon potresa 22. ožujka, kada je bilo najvažnije pružiti psihološku podršku učenicima.

Nastojeći normalizirati nastavu i ostale aktivnosti, intenzivnije smo se bavili realizacijom Etwinning projekta „CRO Epas together“, u kojem smo ostvarili suradnju s partnerima programa EPAS: Srednjom školom Konjščina, Gimnazijom Požega, Srednjom školom Novska, Srednjom školom Blato i Ekonomsko-birotehničkom školom Slavonski Brod. Kako je naš globalni cilj najuže povezan s očuvanjem planeta, organizirali smo druženje i razmjenu učeničkih radova (video, plakati, prezentacije i drugi digitalni sadržaji) putem videokonferencije na Zoomu u povodu obilježavanja Dana planeta Zemlje. Druženje smo dokumentirali na stranicama Etwinning projekta te stranici škole. Zaključno, možemo reći kako su mladi, ali i stariji ambasadori, imali snažnu motivaciju, podršku ravnateljice škole kao i članova lokalne zajednice u osvješćivanju važnosti usmjeravanja prema globalnom cilju pristupačne i čiste energije te povećanju energetske učinkovitosti. Učenički rad prikazali smo na digitalnom plakatu za koji se nadamo da će i sam nekad zaživjeti u praksi i postići uspjeh.
Ova aktivnost je održana u sklopu projekta “Škole za održivu Europu” kojeg financira CROSOL: Platforma za međunarodnu građansku solidarnost Hrvatske i Zaklada Solidarna iz projekta „Prema otvorenoj, pravednoj i održivoj Europi u svijetu – Projekt predsjedanja EU 2019.-2021.“