Građanski odgoj i obrazovanje
Cilj programa „Građanski odgoj i obrazovanje“ je jačanje društvenih i građanskih kompetencija s naglaskom na obrazovanju za održivost, demokraciju i ljudska prava. Program se ostvaruje kroz edukacije za odgojno-obrazovne radnike, djecu i mlade, izdavanje udžbenika, priručnika, prijedloga nastavnih aktivnosti, prikupljanje i objavljivanje dobrih praksi.
Važan segment su i istraživanja koja postaju podloga za razvoj novih projekata, ali i za zagovaračke aktivnosti za uvođenje Građanskog odgoja i obrazovanja u odgojno-obrazovni sustav.
Program pokriva četiri tematska područja ili potprograma:
Program „Pravo u svakodnevici“ jedan je od najstarijih naših programa koji se provodi od 1999. godine i koji je usredotočen na obrazovanje za demokraciju, vladavinu prava i ljudska prava.
Program se najčešće provodi kroz istoimeni seminar stručnog usavršavanja te kroz izdavanja udžbenika, priručnika te zbirki nastavnih priprema.
- Pravo u svakodnevici – seminar stručnog usavršavanja
- Bajkuša, M. (2016) Građanski odgoj i obrazovanje u prijedlogu Cjelovite kurikularne reforme: istraživačko izvješće s preporukama. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M., Veldić, I. i Vrsalović, A. (2010) Prijedlozi izvedbenih planova iz građanskog odgoja i obrazovanja. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Domazet, M. i Miškulin, I. (2007) Vladavina prava: priručnik za nastavnike. Zagreb: Forum za slobodu odgoja
- Forum za slobodu odgoja (2015) Svi smo mi djeca ovog svijeta: kako s učenicima razgovarati o izbjegličkoj krizi. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Golubeva, M. i Korbar, A. (2013) Learning together, living together: minority education issues in Vukovar-Srijem and Istria Counties. Zagreb: Network of Education Policy Centers.
- Golubeva, M. i Korbar, A. (2013) Živjeti zajedno, učiti zajedno: problemi obrazovanja nacionalnih manjina u Vukovarsko-srijemskoj i Istarskoj županiji. Zagreb: Network of Education Policy Centers.
- Korbar, A. i Golubeva, M. (2013) Living together, learning together: policy brief. Zagreb: Network of Education Policy Centers.
- Korbar, A. i Golubeva, M. (2013) Živjeti zajedno, učiti zajedno (sažetak s preporukama). Zagreb: Network of Education Policy Centers.
- Kožić Komar, V. (2020) Zbirka nastavnih priprema za sretniji povratak u školu. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Kožić Komar, V. i Varvodić, S. (2019) Kako s učenicima razgovarati o štrajku?. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- McGuire, P. (2002) Simulacija suđenja: priručnik za nastavnike. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- McQuoid-Mason, D. i sur. (2001) Demokracija za sve : obrazovanje za političku kulturu. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- McQuoid-Mason, D. i sur. (2020) Demokracija za sve: priručnik za nastavnike. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- O’Brien, E. L., Greene, E. i McQuoid-Mason, D. (2002) Ljudska prava za sve: priručnik za nastavnike. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- O’Brien, E. L., Greene, E. i McQuoid-Mason, D. (2007) Ljudska prava za sve: obrazovanje za kulturu ljudskih prava. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Perak, J., Kožić, V. i Pavlović, V. (2013) Oboji svijet tolerancijom: prijedlog nastavnih jedinica povodom Međunarodnog dana tolerancije. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Puhovski, T. (2010) Oboji svijet tolerancijom: prijedlog nastavnih jedinica povodom Međunarodnog dana tolerancije. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Od 2005. godine provodimo program „Edukacija o Europskoj uniji“ s ciljem promocije europske dimenzije u odgoju i obrazovanju s posebnim naglaskom na obrazovanju o Europskoj uniji.
Program je razvijen u kontekstu početka pregovora o pristupanju Republike Hrvatske Europskoj uniji, a prve aktivnosti su uključivale ljetne obrazovne programe za djecu, mlade i odgojno-obrazovne radnike pod nazivom „Ljetna EU akademija“.
U kolovozu 2007. godine u Brodu na Kupi prvi odgojno-obrazovni radnici/e su završili/e seminar stručnog usavršavanja.
Značajan zamah u razvoju program je doživio tijekom 2010./2011. kada se provodio istoimeni IPA projekt koji je rezultirao objavljivanjem prvog priručnika za nastavnike „Europska unija i kako poučavati o njoj“, zbirke nastavnih aktivnosti, te Smjernicama za uključivanje obrazovanja o Europskoj uniji u odgojno obrazovni sustav.
Od tog projekta, program je rastao s nizom manjih projekata u sklopu kojih je izdano nekoliko zbirki dobrih praksi na teme vezane o Europskoj uniji. Od 2016. godine ostvarena je suradnja s Uredom Europskog parlamenta u Hrvatskoj u provedbi programa „Škole ambasadori Europskog parlamenta“.
Tijekom 2019./2020. proveli smo i projekt koji je spojio ovaj program s programom „Obrazovanje za održivu budućnost“ u sklopu kojeg je objavljena publikacija „Škole za održivu Europu“.
- Ljetna EU akademija – obrazovni program za djecu i mlade
- Edukacija o Europskoj uniji – seminar stručnog usavršavanja
- Bajkuša, M. (2018) Kako s učenicima razgovarati o Europskoj uniji: zbirka nastavnih priprema. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2019) Kako s učenicima razgovarati o europskim izborima: zbirka nastavnih priprema. Zagreb: Forum za slobodu odgoja
- Bajkuša, M. (2020) Škole za održivu Europu: školski projekti o globalnim ciljevima. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. i Puhovski, T. (2010) Smjernice za uključivanje edukacije o Europskoj uniji u hrvatski obrazovni sustav. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Puhovski, T. (2010) Europska unija i kako podučavati o njoj. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Skupina autora (2010) Zbirka nastavnih priprema za edukaciju o Europskoj uniji. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Cilj programa „Obrazovanje protiv korupcije“ je jačanje osobnog integriteta i poštenja kao i građanske hrabrosti kod svih dionika odgojno-obrazovnog sustava. Ovaj program potiče odgojno-obrazovne radnike_ice da intenzivnije rade s učenicima na izgradnji sustava vrijednosti, razvoju vještina i usvajanju znanja za sprečavanje korupcije.
Antikorupcijsko obrazovanje je do 2008. godine bilo dio programa „Pravo u svakodnevici“. Te smo godine objavili prijevod publikacije „Antikorupcijsko obrazovanje u školama: priručnik za nastavnike“ s čime je počela provedba ovog programa.
Prvi seminar stručnog usavršavanja održan je u lipnju 2010. godine u OŠ Sela kod Siska, a iste je godine objavljen i novi priručnik „Obrazovanje protiv korupcije“.
Zahvaljujući potpori Veleposlanstva Sjedinjenih Američkih Država, tijekom 2012./2013. godine proveden je projekt u sklopu kojeg je educirano više od 80 odgojno-obrazovnih radnika_ica, te je objavljena i društvena igra „Čovječe, ne korumpiraj se!“ koju je razvila Marina Budimir, polaznica edukacija.
Od 5. travnja 2013. do 5. prosinca 2014. godine provodili smo istoimeni IPA projekt u sklopu kojeg je provedeno istraživanje o percepciji sitne korupcije i neetičnog ponašanja u srednjim školama, rezultati kojeg su objavljeni u publikaciji. Educirano je preko 90 odgojno-obrazovnih radnika, proveden je kreativni natječaj „Podijeli znanje, a ne zadaću“, a na ljetnom obrazovnom programu o borbi protiv korupcije sudjelovalo je više od 20 učenika_ica. Uz istraživački izvještaj, objavljena je i zbirka nastavnih priprema i zbirka učeničkih radova, a u suradnji s UNESCO-om objavljen je i prijevod njihove publikacije “Smjernice za izradu i učinkovitu upotrebu nastavničkog kodeksa ponašanja“.
U razdoblju od 2014. godine objavljeno je još nekoliko zbirki nastavnih priprema, a edukacija „Obrazovanje protiv korupcije“ postala je dio programa pripreme odgojno-obrazovnih radnika_ica za provedbu Građanskog odgoja i obrazovanja kojeg GOOD inicijativa provodi u suradnji s lokalnim zajednicama
- Obrazovanje protiv korupcije – seminar stručnog usavršavanja
- Obrazovanje protiv korupcije – obrazovni program za djecu i mlade
- Ančić, B. i sur. (2010) Obrazovanjem protiv korupcije. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2012) Obrazovanje protiv korupcije: prijedlozi nastavnih jedinica povodom Međunarodnog dana borbe protiv korupcije. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2017) Kako s učenicima razgovarati o akademskoj čestitosti i plagiranju. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2020) Kako s učenicima razgovarati o imovinskim karticama: zbirka nastavnih priprema. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (ur.) (2013) Obrazovanje protiv korupcije: prijedlozi nastavnih jedinica. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Brala, D., Popinjač, M. i Prpić, M. (2014) Obrazovanje protiv korupcije: zbirka nastavnih priprema. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Brala, D., Popinjač, M. i Prpić, M. (2014) Podijeli znanje, a ne zadaću: zbirka učeničkih radova. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bratović, E. (2014) Percepcija sitne korupcije i neetičnoga ponašanja u hrvatskim srednjim školama: izvještaj istraživanja. Zagreb: Mreža centara za obrazovne politike.
- Bratović, E. (2014) Perception of petty corruption and unethical behaviour in Croatian secondary schools. Zagreb: Network of Education Policy Centers.
- Poisson, M. (2014) Smjernice za izradu i učinkovitu upotrebu nastavničkog kodeksa ponašanja. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Porastom korištenja medija, tradicionalnih i novih, kao i društvenih mreža, nije porasla razina znanja i kritičkog promišljanja medija. Danas se medijska pismenost smatra dijelom funkcionalne pismenosti i neizostavna je za aktivno sudjelovanje u demokratskom društvu.
Ovaj program potiče odgojno-obrazovne radnike_ice na razvoj vještina kritičkog razumijevanja medija kao i na intenzivan rad s učenicima na razumijevanju stereotipa i predrasuda u medijima, kritičkog analiziranja medija i proizvodnje vijesti, pa do okvira za kritičko propitivanje medijskih sadržaja. Poučavanjem medijske pismenosti buduće generacije će biti funkcionalno pismene koje neće nasjedati na lažne vijesti i alternativne činjenice.
- Razvijanje medijske pismenosti kod učenika – seminar stručnog usavršavanja
- Gospodnetić, F. i Morić, D. (2014) Mladi i mediji u Hrvatskoj. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Gospodnetić, F. i Morić, D. (2014) Mladi i mediji: sažetak s preporukama. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Gospodnetić, F. i Morić, D. (2014) Youth and Media in Croatia. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Tema održivosti uključena je u naš portfolio 2011. godine s projektom „Education For Sustainable Development Partnership Initiative“ kojeg je provodio Network of Education Policy Centers, a u sklopu kojeg je provedena analiza nastavnih planova i programa po pitanju prisutnosti sadržaja, vrijednosti i vještina bitnih za održivu budućnost.
Nakon ovog projekta, najznačajniji dio ovog projekta ostvaren je u suradnji s Društvom za oblikovanje održivog razvoja na projektima „Click“ (2013.-2014.), „Moj okoliš, moja budućnost“ (2017.-2019.) te „Metar do bolje klime (mreža za edukaciju, tranziciju, adaptaciju i razvoj)“ (2020.-2023.) u sklopu kojih smo izgradili značajne kapacitete u ovom području.
Od 2013. do 2015. sudjelovali smo i kao partneri na projektu „South East Europe Sustainable Energy Project“ na kojem smo rezultate projekta pripremali za korištenje u odgojno-obrazovnom sustavu.
Tijekom 2019./2020. godine proveden je projekt „Škole za održivu Europu“. U sklopu ovog projekta je u listopadu 2019. godine prva skupina odgojno-obrazovnih radnika_ica završila seminar „Kompetencije za održivu budućnost“ te je izdana zbirka školskih projekata na temu Globalnih ciljeva održivog razvoja i Europske unije.
- Kompetencije za održivu budućnost – seminar stručnog usavršavanja
- Bajkuša, M. (2012) Održivost u školama, održivost u društvu. Network of Education Policy Centers i Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2013) Veća energetska učinkovitost, manji računi za energiju. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. (2020) Škole za održivu Europu: školski projekti o globalnim ciljevima. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Bajkuša, M. i sur. (2011) Education for Sustainable Development: Croatia. Research Report. Zagreb: Forum for Freedom in Education.
- Boromisa, A.-M. and Bukarica, V. (2013) Greater energy efficiency, smaller energy bills. Zagreb: Forum for Freedom in Education.
- Gallop, P. (2013) Invest in Haste, Repent at Leisure: Are IFIs Behaving as if EU Accession Criteria and Extreme Energy Losses do not Exist in South East Europe. Sarajevo: South East Europe Sustainable Energy Policy.
- Gallop, P. (2013) Tko ulaže u žurbi, kajat će se kasnije: sažetak za Hrvatsku. Sarajevo: South East Europe Sustainable Energy Policy.
- Kožić Komar, V. i Kuhar, M. (2019) Malim koracima do velikih promjena: učitelji i učenici zajedno za zeleniju budućnost! Zagreb: Forum za slobodu odgoja, Društvo za oblikovanje održivog razvoja.
- Prelec, M. (2014) Pobjednici i gubitnici: kome koristi korupcija na visokim razinama odlučivanja u energetskom sektoru jugoistočne Europe? (sažetak). Sarajevo: SEE Change Net.
- Prelec, M. (2014) Winners and Losers: Who benefits from high-level corruption in the South East Europe energy sector? Sarajevo: SEE Change Net.