Gimnazija Beli Manastir nalazi se u regiji Baranja gdje je ujedno i jedina gimnazija. S obzirom na to da stanovništvo u Baranji prema narodnosnom sastavu većinom čine Hrvati, Srbi i Mađari, jednaka nacionalna raznolikost krasi i ovu školu. Ostale ključne raznolikosti su vjeroispovijest i socijalna pozadina, a kako bi projektni tim saznao proizlazi li iz tih ili nekih drugih različitosti neka potreba koju do sad nisu osvijestili, s učenicima su proveli istraživanje u obliku fokus-grupe. Učenici su formirali nekoliko skupina unutar kojih su raspravljali i donosili zaključke o pojedinim pitanjima (npr. Koja se različitost među učenicima vašeg razreda najviše ispoljava? Na koji se način spolna, nacionalna, vjerska, ekonomska, socijalna i druge različitosti očituju u školi? Nastaju li u vašem razrednom odjelu sukobi zbog različitosti?). Nakon provedene aktivnosti projektni je tim došao do zaključka kako su učenici općenito zadovoljni odnosom prema različitostima u školi. Kako navode, učenici su svjesni da se međusobno razlikuju nacionalno, vjerski, spolno, socijalnom pozadinom itd., ali učenici te razlike ne smatraju toliko izraženim u njihovim odnosima koliko one koje proizlaze zbog različitih interesa ili ukusa. Također ističu da demografske razlike o kojima se uglavnom govori zapravo daleko manje utječu na odnose među pojedincima nego tzv. ,,kemija“, osobnost i sl. Da međusobnom suradnjom, druženjem i podrškom djelatnika škole razvijaju međusobno prihvaćanje i poštovanje, potvrđuju nam sami učenici: ,,Nakon gotovo četiri godine druženja s kolegicama i kolegama iz razreda, mogu reći da je upoznavanje njih utjecalo na neke od mojih stavova, pružilo mi mogućnost da određene situacije sagledam iz drugog kuta, a s nekima se bolje upoznam“.
Zadovoljni rečenim, ali svjesni da se temom prihvaćanja različitosti – pogotovo u ovako multikulturalnoj školi – neprestano treba baviti, projektni je tim došao do novih ideja kako učenike okupiti i pružiti im nove mogućnosti za upoznavanje i suradnju, a sve s ciljem aktivnosti u njihovoj zajednici.
Već petu godinu zaredom u školi se, uz ostale volonterske akcije, provodi redovito volontiranje u domu za poludnevni boravak djece bez odgovarajuće roditeljske skrbi ,,Klasje“. Kako navodi voditeljica projektnog tima, pedagoginja Nina Savić, u sklopu projekta željeli su postojeće volonterske aktivnosti povezati s temama kojima se potiče empatija i prihvaćanje različitosti. Stoga su sa štićenicima proveli radionicu ,,Iz drugoga kuta“ kako bi potaknuli djecu na razmišljanje o postojanju različitih gledišta te osvijestili činjenicu da je lako osuditi, a teško razumjeti.
U školi su došli i na ideju povezivanja s policijskom upravom kako bi zajedničkim snagama dali doprinos očuvanju okoliša, ali istovremeno i Udruzi oboljelih od leukemije i limfoma. Riječ je o akciji sakupljanja plastičnih čepova, a dobivena naknada za prikupljene čepove proslijeđena je Udruzi za nabavku skupih lijekova.
U suradnji s Etnološkim centrom baranjske baštine i u sklopu kurikuluma pojedinih predmeta, osobito Geografije, izradom plakata i učeničkih seminara učenici su se bavili posebnostima baranjske baštine. Još jednom su zavirili u prošlost te istražili sadašnjost kako bi proslavili ljepotu Baranje koju osim prekrasnog krajolika čine ljudi i njihova tradicija.
Učenici su se okupili i oko jedne drugačije aktivnosti koja – na opće oduševljenje svih koji su sudjelovali – uključuje kuhanje, degustaciju hrane te zapisivanje recepata. Tako je kao rezultat istraživanja drugih kultura, i to kroz njihovu kuhinju, nastala „Svjetska kuharica”. Kuharica se sastoji od različitih recepata i zanimljivosti vezanih uz češku, romsku, japansku, albansku, židovsku, slovensku… kuhinju, a listajući ovu kuharicu dobivate osjećaj da ste u brzinskom obilasku svijeta.

„Svjetsku kuharicu”, ali i ostale aktivnosti provedene u sklopu projekta „Pokreni promjenu”, učenici su predstavili tijekom obilježavanja Dana škole. Priredbu punu pjesme, plesa te pozitivnih priča dodatno su obogatili učenici mađarske nacionalnosti koji su predstavili dio svoje baštine izvođenjem Mađarskog plesa.

Ova škola je odličan primjer kako različite nacionalnosti zajedno žive i rade imajući na umu da jedni od drugih mogu učiti, da različite kulture čine svakodnevicu zanimljivom i šarenijom, da svatko ima pravo njegovati svoju tradiciju, ali istovremeno ne uskraćujući to pravo drugome.
Dok čekamo da njihova kuharica ugleda svjetlo dana u tiskanoj formi, pokušajte i vi sa svojim učenicima napraviti kuharicu te istražite druge kulture na najukusniji mogući način.
++
Učitelji i stručni suradnici iz 15 osnovnih i srednjih škola iz područja cijele Hrvatske, sudionici projekta „Pokreni promjenu”, već 5 mjeseci ostvaruju aktivnosti s ciljem promicanja zajedništva i prihvaćanja različitosti. Podsjetimo, projekt „Pokreni promjenu – prihvaćanje razlika kroz interkulturalno obrazovanje i volontiranje“ ili skraćeno „Pokreni promjenu“ je europski projekt čiji je cilj prevencija radikalizacije u društvu te promocija demokratskih vrijednosti, osnovnih prava, interkulturalnog razumijevanja i aktivnog građanstva među mladima u četirima europskim zemljama (Hrvatska, Slovenija, Velika Britanija i Italija). Projektom se želi osnažiti učitelje, djecu, mlade te njihove roditelje u razumijevanju i prepoznavanju složenosti i izazova suvremenog društva, kao i jačati njihove osobne, socijalne i građanske kompetencije.