Prošlog smo tjedna u Zagrebu održali Konferenciju „Volontiranje u školi – vrijednost za sadašnjost i budućnostˮ, ujedno i završnu aktivnost našeg dvogodišnjeg projekta „Školski volonteri: osnaživanje i mentorstvo škola za koordiniranje volonterskih programaˮ.
Nakon uzbudljive dvije projektne godine, u kojoj je više od 1600 učenika iz 21 škole zajedno sa svojim učiteljima, roditeljima i članovima lokalne zajednice volontiranjem doprinosilo boljitku društva, htjeli smo da ova Konferencija bude zahvala svim učenicima i učiteljima uključenim u projekt, ali istovremeno poticaj i njima i drugim sudionicima za daljnje prepoznavanje važnosti volontiranja djece i mladih.
Ova je Konferencija na jednom mjestu okupila predstavnike/ce ministarstava, znanstvenike/ce, predstavnike/ce udruga, ravnatelje/ice, učitelje/ice, i one koje nam je uvijek najdraže ugostiti – učenike i učenice, jer tko će nam najbolje predstaviti svoja iskustva, probleme, uspjehe ako ne oni sami.
Učenici su s nama podijelili što je za njih volontiranje, što je sve pozitivno volontiranje donijelo njihovoj sredini, pojedincima s kojima su volontirali, a ponajviše njima osobno. Također su istaknuli važnost vršnjačke pomoći u učenju koja nije samo pozitivno utjecala na školski uspjeh učenika, već i na odnose među učenicima. Kako nam je objasnila jedna od učenica koja je sudjelovala u projektu, objasniti nekom neku matematičku formulu je mnogo više od toga, na taj način učenici razgovaraju i o tome što ih muči, možda taj razgovor kroz učenje pomogne nekom učeniku da se otvori, stekne samopouzdanje te se istovremeno stvaraju nova prijateljstva. Učenici uključeni u vršnjačko učenje ističu kako i sami bolje razumiju nastavni sadržaj jer se moraju pripremiti kako bi ga pojasnili učenicima kojima pomažu. Svi su učenici istaknuli kako planiraju nastaviti volontirati i nakon završetka projekta jer je volontiranje na različite načine pomoglo i njima.
Na Konferenciji je predstavljeno i istraživanje „Socijalne i psihološke posljedice volontiranja mladih“ provedeno u partnerskim školama projekta – prvo istraživanje o dobrobiti volontiranja u školskom okruženju provedeno u Hrvatskoj. Jedan od glavnih nalaza istraživanja je taj da je volontiranje imalo pozitivan utjecaj na aktivno građansko ponašanje (građanske dužnosti i građanske vještine) i zadovoljstvo životom kod učenika osnovne škole, a kad su u pitanju učenici srednje škole volontiranje je kod njih utjecalo na povećanje zadovoljstva školom.
Konferencija je obuhvatila i teme kao što su vrijednosti volontiranja mladih s naglaskom na najnovije EU politike, potrebe i izazovi sustava u davanju podrške učenicima u učenju, važnosti provedbe programa prevencije nasilja u školama te dobrobiti sudjelovanja učenika u izvannastavnim aktivnostima. Konferenciju smo završili panelom u kojem su sudjelovali odgojno-obrazovni djelatnici i vanjski volonteri partnerskih škola, koji su s nama podijelili svoja iskustva, dobrobiti provedenih akcija, izazove s kojima su se nosili, a svi su se složili kako je ovaj projekt među ostalim doprinio i stvaranju pozitivne školske klime zajedničkim angažmanom učenika, učitelja i roditelja oko provedbe volonterskih akcija.
Konferenciju smo završili ponosni, zadovoljni, ali i sjetni jer završava projekt koji nam je prirastao srcu dok smo gledali val pozitivnih promjena koje su učenici pokretali; projekt koji je još jednom potvrdio koliku moć imaju djeca i mladi u kreiranju sretnije svakodnevice kad su vođeni motiviranim, vrijednim učiteljima i stručnim suradnicima koji prepoznaju njihove potrebe, želje i ideje.
Projekt „Školski volonteri: osnaživanje i mentorstvo škola za koordiniranje volonterskih programaˮ financijski podržava Europska unija iz Europskog socijalnoga fonda, Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014. – 2020., a sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske. Partneri u projektu su Udruga MoSt iz Splita, VCZ Osijek te II. osnovna škola Vrbovec kojima zahvaljujemo na pomoći u provedbi projekta.
Sadržaj ovog materijala isključiva je odgovornost autora i Foruma za slobodu odgoja i ne odražava nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.