Search
Close this search box.

Međupredmetna tema Osobni i socijalni razvoj: ideje i dodatni izvori za rad s učenicima

Podijeli

Poučavanje socio-emocionalnih kompetencija kod učenika od neupitne je važnosti za njihovu dobrobit, što potvrđuju i mnoga međunarodna istraživanja. Osim što se na taj način utječe na njihove stavove o učenju te time pospješuje i učenički školski uspjeh, dokazan je i utjecaj na smanjenje pojavnosti problema mentalnog zdravlja kod učenika – poput anksioznosti, depresivnosti, raznih ovisnosti… (na ostale dobrobiti socio-emocionalnog obrazovanja podsjetite se u NESET-ovu Pregledu istraživanja)

S obzirom na to da je ovog tjedna u školama fokus na međupredmetnoj temi Osobni i socijalni razvoj, vjerujemo da ste ovoj temi svojim različitim kreativnim idejama pridali još veću važnost.

U nastavku možete pronaći nekoliko nastavnih priprema koje uz određene preinake možete obraditi sa svojim učenicima, a koje su dio Forumove zbirke nastavnih priprema Pokreni promjenu.

KUTIJA SREĆE

Većina nas bi u ovim vremenima rekla da nema sreće, da je sve crno i neizvjesno. No to svakako nije potpuna istina i takav način promišljanja ne utječe pozitivno na naše mentalno zdravlje. Promišljanjem o tome što nas čini sretnima te što je to što nam je sada potrebno za sreću, jačamo svoje potencijale da sami definiramo ono što je nama potrebno i važno. Učimo da je sreća vještina koju je moguće usvajati i  svladati. Uz to, ove okolnosti su idealan poligon da osvještavamo kako sreću ne čine materijalna dobra, već naši odnosi, uzajamno pomaganje, solidarnost i doprinos zajednici u kojoj živimo. Kroz ovu aktivnost možete potaknuti učenike da izrade kutiju obiteljske sreće te da svaki dan ubacuju u kutiju što ih čini sretnima i na čemu su zahvalni.

Definiranjem svojih želja i ciljeva doprinosimo domeni A – „Ja”, koja obuhvaća: upoznavanje i prihvaćanje sebe, razvoj inicijative, ustrajnosti i samokontrole. Spoznavanjem svojih osobina, vrijednosti, potreba i interesa učenici osvještavaju svoje potencijale, područja napredovanja i moguća ograničenja, ali i rješenja.

Nastavnu pripremu možete preuzeti ovdje: .

MOJI OKIDAČI

Neizvjesna situacija, kao što je ova u kojoj se nalazimo, stvara dodatne napetosti koje vrlo lako mogu prouzročiti sukobe. Puno vremena provodimo sa svojim najmilijima koji nas jako dobro poznaju, kao i mi njih, a za koje vjerujemo da svojim ponašanjima „pale” naše okidače. S obzirom na to da je preporuka da budemo u svojim domovima, ovo je idealna prilika da s učenicima pričamo o njihovim (a i našim) okidačima. Što je to što nas izbacuje iz takta? Na što „poludimo”? I najvažnije pitanje od svih, kako sada kada smo svi doma biti u miru i/ili rješavati sukobe na nenasilan način uz podršku i razumijevanje. Što nam govore naše različitosti? Mogu li u ovim trenucima naše različitosti doprinijeti boljim odnosima i kvalitetnije provedenim trenucima ili je to dodatan razlog za sukobe?

Nastavnu pripremu prilagodite on-line okruženje. Prijedlog je da umjesto A4 papira na kojemu bi učenici crtali Vennove dijagrame, upotrijebite neku od on-line aplikacija, kao što je Kahoot! Potaknete same učenike da na interaktivan način osmisle on-line načine boljeg upoznavanja i istraživanja njihovih sličnosti i razlika.  Uz to, predložite im da Vennove dijagrame kao i otkrivanje obiteljskih okidača „donesu” kao aktivnost u svoje domove. Na taj način mogu sami doprinijeti kvalitetnijem provođenju vremena s obitelji, ali i stvarati okružja za dodatno i dublje upoznavanje svih članova obitelji.

Definiranje svojih želja i ciljeva doprinosimo domeni A – „Ja”, koja obuhvaća: upoznavanje i prihvaćanje sebe, razvoj inicijative, ustrajnosti i samokontrole. Spoznavanjem svojih osobina, vrijednosti, potreba i interesa učenici osvještavaju svoje potencijale, područja napredovanja i moguća ograničenja, ali i rješenja.

Nastavnu pripremu možete preuzeti ovdje: .

MOJ ELEMENT I VJEŠTINE KOJE POSJEDUJEM

Koja je tvoja vještina? Koji je tvoj talent? U čemu si dobar_a? U čemu „nestaneš“? Kako možeš sam_a doprinijeti svojoj obitelji, prijateljima, zajednici koristeći svoje talente, vještine, znanja? Na koji način možeš iskoristiti svoje vještine kako bi se osjećao korisnijim? Poticanjem učenika da promišljaju o svojim vještinama i talentima direktno utječemo na jačanje njihova mentalnoga zdravlja. Dajemo im podršku u njihovu osvještavanju nad čime sve imaju kontrolu, kako se mogu u situaciji izolacije osjećati korisno, svrhovito te moćno. Osvještavanjem i otkrivanjem svojih talenata, sposobnosti, vještina učenici mogu doprinijeti   kvalitetnijem obiteljskom životu, bolje se povezati sa svojim vršnjacima; ali i sa samim sobom jer će svoj fokus staviti na to što mogu, a ne na to na što ne mogu utjecati. Potaknite ih da sa svojim vršnjacima promišljaju o raznim kreativnim on-line projektima kojima mogu pomoći ostalim vršnjacima, ali i drugim dionicima svoje lokalne zajednice. To što smo u svojim domovima, ne znači da ne znamo koje su naše potrebe kao i potrebe zajednice u kojoj živimo.

Definiranjem svojih želja i ciljeva doprinosimo domeni A – „Ja”, koja obuhvaća: upoznavanje i prihvaćanje sebe, razvoj inicijative, ustrajnosti i samokontrole. Spoznavanjem svojih osobina, vrijednosti, potreba i interesa učenici osvještavaju svoje potencijale, područja napredovanja i moguća ograničenja; te domeni B – „Ja i drugi” koja obuhvaća: prepoznavanje, uvažavanje potreba i osjećaja drugih, aktivno slušanje, davanje i primanje informacija, suradničko učenje/timski rad, uzajamno pomaganje, suradnja u ostvarivanju zajedničkog cilja, nenasilno rješavanje sukoba i prihvaćanje različitosti.

Nastavnu pripremu možete preuzeti ovdje: .

OD INSPIRACIJE DO AKCIJE

COVID 19 je većini nas „zamaglio“ naše sposobnosti, ali i naše želje i ciljeve. To se isto dogodilo i s djecom i mladima. Sva njihova planiranja, ideje i želje se sada trebaju reorganizirati kako bi imali osjećaj da nije sve izgubljeno, da njihov život nije stao te da imaju prostora i vremena i dalje ostvariti sve što žele i trebaju. Važno ih je uputiti u to da bi bilo jako dobro postaviti ili revidirati svoje želje i ciljeve. Što je to što SADA mogu činiti? Koje želje mogu sada ostvariti? Koje realne ciljeve mogu sada postaviti, a da ih je moguće realizirati s obzirom na okolnosti u kojima se nalaze? Kakvu viziju budućnosti imaju? Na koji način sami mogu doprinijeti toj viziji budućnosti?

Uz to, podsjetite ih što su sve radili u protekloj godini, jer na taj način im pomažemo da osvijeste resurse koje imaju, dobra iskustva koja im mogu služiti kao potencijal u sadašnjim okolnostima. Potaknite ih da koristeći on-line aplikacije i mreže izrade kratke video uratke u kojima će se međusobno intervjuirati te ih možete potaknuti da povežu svoje ideje i ciljeve sa sadašnjom situacijom i potrebama svojih vršnjaka i obitelji.

Definiranjem svojih želja i ciljeva doprinosimo domeni A – „Ja”, koja obuhvaća: upoznavanje i prihvaćanje sebe, razvoj inicijative, ustrajnosti i samokontrole. Spoznavanjem svojih osobina, vrijednosti, potreba i interesa učenici osvještavaju svoje potencijale, područja napredovanja i moguća ograničenja; te domeni B – „Ja i drugi” koja obuhvaća: prepoznavanje, uvažavanje potreba i osjećaja  drugih, aktivno slušanje, davanje i primanje informacija, suradničko učenje/timski rad, uzajamno pomaganje, suradnja u ostvarivanju zajedničkog cilja, nenasilno rješavanje sukoba i prihvaćanje različitosti.

Nastavnu pripremu možete preuzeti ovdje: .

MOJ DOPRINOS ZAJEDNICI U KOJOJ ŽIVIM

Tko sam ja u odnosu na društvo u kojemu živim? Koja je moja uloga i gdje leži moja odgovornost u ovim novim okolnostima u kojima se svi nalazimo? Imam li ja uopće nekog utjecaja?

Razvoj svijesti učenika o pripadanju i vlastitoj ulozi u društvu danas je jako važna s obzirom na to da o svakome od nas ovisi kako će naše okolnosti izgledati.  Potaknite učenike da zajedno osmisle projekt kroz koji će na kreativan način prikazati kako oni sami mogu doprinijeti boljitku svoje zajednice. Kako svojim ponašanjem, promišljanjem i djelovanjem utječu na svoje mentalno zdravlje, ali i na zdravlje svoje obitelji, susjedstva, zajednice? Koje kreativne strategije mogu razviti i koristiti kako bi sebi i drugima olakšali izolaciju? Kroz kreativne projekte podržavamo učenike u dodatnim povezivanjima, osjećajima korisnosti, pomaganja,  fokusiranju na kreativna rješenja, timski i suradnički rad te jačanje osjećaja pripadnosti zajednici. Možete potaknuti učenike da stvaraju kratke video uratke u kojima će intervjuirati svoje obitelji kako se nose s koronavirusom, kako provode dane, što im nedostaje i sl.

Za inspiraciju vam može poslužiti video uradak.  

Rad na domeni C „Ja i društvo“ koja obuhvaća: razumijevanje međuovisnosti pojedinca i društva, načina kako uspješno pridonositi zajednici te učenja. Razumijevanje i prihvaćanje društvenih normi i pravila, učenje strategija zaštite od potencijalnih opasnosti.


Uz predložene nastavne pripreme, kao dodatni poticaj ili ideje za poučavanje socio-emocionalnih kompetencija u nastavku možete pronaći razne materijale i izvore za rad s učenicima u području osobnog i socijalnog razvoja koje je Forum razvio kroz svoj dugogodišnji rad i suradnju sa školama, kao i dodatne izvore koje smo prikupili posljednjih dana kako bismo vam pomogli u izazovima s kojima se vi, učitelji_ce i stručni suradnici_ce, hrabro nosite ovih dana.

1. Smjernice i preporuke za zaštitu mentalnog zdravlja i poučavanje osobnih i socijalnih vještina u ovoj izvanrednoj situaciji.

2. Forumove zbirke nastavnih priprema s nizom sadržaja u području Osobnog i socijalnog razvoja:

3. Prijedlog aktivnosti za rad s učenicima OŠ i SŠ u sklopu Kampanje Sve će biti u redu!

4. Forumov Youtube kanal gdje možete pronaći vrlo kreativne radove djece o odnosima, društvu, sukobima… te ih upotrijebiti na različite kreativne načine u on-line okruženju.

Budite slobodni koristite navedene materijale te ih prilagodite idejama i potrebama svojih učenika_ca.

Također, bit će nam drago ako s nama podijelite zanimljive i kreativne rezultate rada vas i vaših učenika u području osobnog i socijalnog razvoja, kako bismo u ovom izazovnom razdoblju svi zajedno rasli, motivirali jedni druge te učili jedni od drugih.

Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.