Osnovna škola Grohote jedina je škola na otoku Šolti i iznimno je aktivna u promicanju odgoja za volonterstvo za svoje učenike kroz dugoročnu suradnju s Volonterskim centrom Zagreb i Udrugom MI iz Splita. U svoje volonterske akcije, osim učenika i roditelja, uključuju i različite ustanove i poduzeća te cijelu otočku zajednicu. U projekt „Školski volonteri“ uključili su se kako bi kvalitetnije integrirali svoje volonterske aktivnosti u međupredmetne teme poput građanskog i zdravstvenog odgoja i obrazovanja te školskog kurikuluma.
Ova se osnovna škola može pohvaliti zanimljivim dugoročnim volonterskim projektom pod nazivom „Mladi za stare, a stari za mlade“. Kroz razne zanimljive aktivnosti, druženja i radionice učenici su imali priliku upoznati se sa starijim stanovništvom Šolte te s njihovim načinom života, njihovim interesima i hobijima. A stariji sugrađani su pak imali priliku saznati više o mladima danas, o njihovim interesima i hobijima. Prva se aktivnost provela u predbožićno vrijeme kad su se, uz podršku školskog tima, učenici i njihovi roditelji organizirali i posjetili starije i manje pokretne osobe koje žive same u svojim domovima te im odnijele kolače i čestitke koje su sami izradili. Ova akcija bila je iznimno uspješna jer je potaknula i ostale članove lokalne zajednice da nastave s posjetima pojedinim sumještanima koji su radi bolesti u većoj potrebi za dodatnom podrškom. Nakon ove akcije organiziran je posjet starijih osoba školi gdje su provedene pažljivo planirane radionice koje su omogućile upoznavanja učenika i gostiju. U nastavku možete pročitati više o trima radionicama provedenim s učenicima i starijim osobama, iz pera školske koordinatorice projekta, kao primjer dobre prakse na koji se način može kreativno osmisliti međugeneracijsko druženje, s puno empatije i zajedničkog učenja.
Prvi dio radionice odnosio se na upoznavanje sudionika, dok je drugi dio osmišljen kao kviz, gdje su stariji trebali svojim članovima grupe pomoći napisati književni izraz za ponuđene riječi na čakavštini, a mladi su trebali starijima pomoći u objašnjavanju riječi koje su danas u trendu i koje se koriste među djecom i mladima (posuđenice). Na samom kraju radionice djeca volonteri i starije osobe su u grupama predstavljali čemu oni mogu podučiti druge, a što žele da njih drugi poduče.
Sljedeća radionica je također održana u našoj školi i bila je informatičkog tipa jer je većina starijih osoba pokazala interes za rad na računalu. Sukladno dobivenim informacijama o znanju rada na računalu, na organizacijskom sastanku podijelili smo naše korisnike u dvije skupine. Nazvali smo ih „Napredna skupina“ i „Početnička skupina“. Za svaku skupinu napravili smo program i listu uputa, tj. redoslijed aktivnosti za djecu kako bi se lakše snašli. Početnička skupina se upoznavala s dijelovima računala, osnovnim tipkama, uključivanjem/isključivanjem računala, pretraživanjem interneta (Slobodna Dalmacija, vozni red trajekta, katamarana i autobusa, vremenska prognoza itd.). Napredna skupina je radila sukladno svojim željama. Učenici viših razreda s boljim kompetencijama u radu na računalu bili su „dodijeljeni“ osobama u naprednoj skupini. Završetak radionice bio je rezerviran za pitanja i ponavljanje gradiva.
Uslijedila je i radionica tkanja. Učenici su zajedno s starijim osobama tkali različite predmete od stare pamučne odjeće. Drvene tkalačke okvire je, s učenicima starijih razreda, pripremio učitelj tehničke kulture. Na radionici su djeca i starije osobe imale priliku vidjeti kako se prave okviri za tkanje te su imali priliku sami tkati i tako proizvesti različite zanimljive proizvode.
Ova uspješna suradnja proslavljena je kroz završnu aktivnost na zadnji dan nastave kad su se u sklopu Dana otvorenih vrata škole upoznavali i družili svi roditelji, članovi lokalne zajednice i starije osobe s otoka koje su sudjelovale u projektu. Gosti su imali priliku sudjelovati u brojnim radionicama provedenim taj dan u školi, a ovaj je projekt nastavljen i početkom nove školske godine.
Pored ovog projekta, škola je provela i niz volonterskih akcija koje prikazuju na koje sve načine jedna škola može u svoj život uključiti razne dionike iz lokalne zajednice. Tako su u sklopu akcije Uređenje školskog vrta učenici uz podršku učitelja tehničke kulture i vlasnika jednog šoltanskog OPG-a izgradili prvi komposter u školskom dvorištu te postigli dogovor s chefom jednog restorana na Šolti da odvaja i sakuplja biootpad iz svoje kuhinje te ga dostavljanje školi 2 do 3 puta tjedno. Učenici su također imali priliku posjetiti Udrugu „Lastaviceˮ u Splitu koja pomaže osobama s intelektualnim teškoćama i djeci i mladeži bez adekvatne roditeljske skrbi te djeci i osobama s teškoćama iz obitelji koje koriste neku od socijalnih usluga. Učenici su imali priliku vidjeti radove korisnika koji nastaju u radionici, ali isto tako su imali priliku i sudjelovati u njihovoj radionici. Zajedno su usitnjavali glinu i prosijavali je, te su im korisnici objasnili postupak izrade predmeta od gline.
Tijekom trajanja projekta škola je dobila i vrijedno priznanje za volonterski rad, Godišnju nagrada za razvoj i promicanje volonterstva „Vinka Luković“ za 2018. godinu, koja se dodjeljuje na Međunarodni dan volontera.
Učenici su stekli iskustvo pomaganja i razumijevanja drugih i drugačijih. Kroz provedene aktivnosti prvenstveno su naučili funkcionirati kao tim. Razvijali su odgovornost jer su poštivali sve termine i obveze koje su dobivali kako bi se planirana aktivnost izvršila. Nadalje, upoznavali su se s dotad njima nepoznatim ili manje poznatim situacijama i životnim pričama. Imali su priliku širiti vidike i spoznaje o svijetu u kojem svakodnevno živimo. Bitno je spomenuti kako je volontiranje imalo izrazito pozitivan utjecaj na učenike s teškoćama u razvoju jer su pokazali ogromnu želju za sudjelovanjem u aktivnostima, ali im je uvelike pomoglo i u njihovom svakodnevnom obavljanju školskih zadaća i funkcioniranju općenito. Važno je naglasiti i da su se učenici tijekom volonterskog rada ohrabrili za komuniciranje, stekli su vještinu snalaženja i prilagođavanja različitim zahtjevnim situacijama. Nakon svake održane akcije razgovarali su o tome i samim time razvijali kritičko razmišljanje. (koordinatorica školskog projektnog tima)
Volontiranje je za mene užitak, kada volontiram osjećam se odlično. Volim to raditi jer volim ovaj svijet. (T. C., 6. razred)
Prije volontiranja se nisam osjećao toliko dobro kao sad. Volontiranje je jedno od najboljih iskustava u mom životu. (L. B., 6. razred)
Meni je to bilo lijepo iskustvo, svaki put kad bi otišao negdje, poslije bi mi bilo lijepo, te bi mi to dalo smirenost i sreću. (T. J., 7. razred)
U zadnjih godinu dana sam pomogla puno ljudi. Taj mi osjećaj budi radost kad vidim da je nekome bar malo pomoglo u životu i da mu je smiješak na licu. (T. P., 8. razred)