U sklopu projekta „Škole zajedništva / Школи спільнот“ koji smo proveli uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku, razvili smo paket nastavnih resursa za podršku učiteljima i školama u integraciji učenika i učenica iz Ukrajine. Paket se sastoji od priručnika za osnovne i priručnika za srednje škole te šest online predavanja.
PRIRUČNICI I NASTAVNE PRIPREME
Priručnici daju pregled zakonsko-administrativnog okvira školovanja učenika i učenica raseljenih iz Ukrajine te se detaljno bave smjernicama u područjima sporazumijevanja i jezika, socijalizacije i odnosa, poučavanja i vrednovanja, mentalnog zdravlja raseljenih učenika i učenica te brigom o mentalnom zdravlju učitelja, učiteljica i pomagača. Priručnik je dobio pozitivno mišljenje Agencije za odgoj i obrazovanje. Nastavni materijali dio su priručnika i sastoje se od pet nastavnih priprema osmišljenih s ciljem što kvalitetnije integracije učenika i učenica iz Ukrajine. Nastavne pripreme sadrže i dvojezične radne listove koji omogućavaju aktivnije uključivanje raseljenih učenika i primarni im je cilj olakšati sporazumijevanje, poticati znatiželju, interes i dobrodošlicu te razvijati pripadanje razrednoj zajednici.
Tri predavanja snimljena su na početku školske godine 2022./2023. kako bi učiteljima i nastavnicama pružili prvu podršku u njihovom susretu s raseljenim učenicima. Predavanja izvodi Iskra Pejić, psihologinja i psihoterapeutkinja, koja ima dugogodišnje iskustvo rada u školi te iskustvo rada na integraciji učenika s izbjegličkim statusom u škole.
→ U prvom predavanju „Razumijevanje iskustava raseljene djece i utjecaja na njihovu dobrobit i mentalno zdravlje“ možete čuti o zajedničkim iskustvima učenika i učenica iz Ukrajine, posebice utjecaju gubitaka, potencijalno traumatskih iskustava i izbjegličkog života na dobrobit i mentalno zdravlje učenika.
→ U drugom predavanju „Uloga nastavnika i škola u potpori svim učenicima“ detaljnije je razmotrena uloga učitelja i učiteljica kao i škola kroz tri područja važna za uspješnu integraciju raseljenih učenika: sporazumijevanje i učenje jezika, socijalizaciju i odnose te obrazovnu podršku na nastavi.
→ U trećem predavanju „Primjeri dobre prakse integracije učenika izbjeglica u hrvatske i druge škole EU“ prikazani su primjeri dobre prakse integracije raseljenih učenika i učenica u škole, a primjeri su povezani sa sadržajem koji je obrađen u prethodnim predavanjima.
Snimljena su dodatna tri predavanja jer je prepoznata potreba za podrškom učiteljima i nastavnicama u području suradnje s roditeljima, za praktičnim primjera dobre prakse u školama te u pristupu u poučavanju i vrednovanju učenika i učenica.
→ U prvom predavanju na temu suradnje s roditeljima, Marija Roth Jelisavčić, školska psihologinja i psihoterapeutkinja, pokušala je odgovoriti na neka od pitanja:
Kako stvarati suradničke odnose s roditeljima kroz refleksiju na problemske situacije? Koje su komponente uspješne komunikacije s roditeljima? Što kad je suradnja s roditeljima teška? Kako upravljati roditeljskim sastancima? Na koji način jačati kompetencije davanja povratnih informacija roditeljima?
→ U drugom predavanju „Praktične preporuke za inkluziju učenica i učenika iz Ukrajine u škole” upoznali smo se s dobrim praksama i naučenim lekcijama za što kvalitetniju integraciju učenika iz Ukrajine od strane ravnateljice Goranke Štefanić te učiteljice hrvatskog jezika Sanje Habek iz Osnovne škole Antuna i Ivana Kukuljevića Varaždinske Toplice.
→ U trećem predavanju „Poučavanje i vrednovanje u nastavi (ino)jezika“ Diana Greblički-Miculinić, izvrsni savjetnik i učiteljica hrvatskog jezika u Osnovnoj školi Špansko Oranice,prenijela nam je znanje i otvorila diskusiju o poučavanju i vrednovanju učenika kojima hrvatski nije materinji jezik.
Ispod svakog predavanja na youtube platformi možete naći poveznicu na powerpoint prezentaciju iz snimke.
Zahvaljujemo svim stručnjakinjama koje su vrijedno radile na hitnoj izradi ovih materijala kako bi što prije omogućili podršku osnovnim i srednjim školama koje su tijekom školske godine 2022./2023. primile oko 1460 učenika i učenica iz Ukrajine (MZO, 2023).
No iznad svega želimo zahvaliti trudu, volji, entuzijazmu i želji učitelja:ca i nastavnika:ca da što bolje razumiju iskustva svojih novih učenika te korištenjem nekih od ovih materijala omoguće njihovu što kvalitetniju inkluziju u hrvatske škole.
FSO tim