Koliko je važno mentalno zdravlje, kakve nam trebaju sustavne intervencije usmjerene na psihološke potrebe djece i mladih, koje su potrebe odgojno-obrazovnih radnika, koliko je važno razgovarati o traumi, podršci i samopodršci – teme su koje smo dotaknuli s prof.dr.sc. Natašom Jokić Begić na prvom webinaru u sklopu projekta ŠKOLE PODRŠKE, 30. lipnja 2021. godine.
Podaci su bili dosta alarmantni i prije pandemije i potresa: 1 od 5 djece pati od psiholoških problema, a samo je oko petina njih u tretmanu i prima neki oblik psihološke pomoći. S pandemijom i potresom situacija se dodatno pogoršala. Mnoga djeca procjenjuju kako im je život lošiji, kako imaju problema sa spavanjem, depresijom i anksioznošću, paničnim napadima, te su visoko opterećena stresnim događajima kao što su: samoizolacija, svađe u obitelji, smrt bliske osobe, problemi u školi, bolesti članova obitelji. Navedene brojke su alarmantne, pogotovo kada se uzme u obzir kako i sami odrasli imaju slične probleme te se niti sami ne znaju nositi s njima.
Najugroženija su djeca s višestrukim rizicima i djeca u osjetljivim životnim okolnostima (siromaštvo, neadekvatna roditeljska skrb, manjinske populacije..) Primjećuje se i razlika među djevojčicama i dječacima – djevojčice i mlade djevojke imaju najveće posljedice s obzirom na to da su podložnije anksioznosti i depresivnosti te visokoj samokritičnosti, koje, ako se ne prepoznaju na vrijeme, s njima ostaju i u odrasloj dobi.
Od neizmjerne je važnosti da odrasli potiču razgovore s mladima, ali i međusobno, o posljedicama potresa, o strahovima, bojaznima, jer je to jedan siguran način kako smanjiti intenzitet traumatskog događaja i promjene percepcije da smo uspješno savladali krizna stanja i izašli kao pobjednici iz njih. Bez komunikacije će tu traumu biti puno teže zaliječiti.
No, profesorica je skrenula pažnju i na važnost interneta među djecom i mladima i činjenicu da su današnja djeca jedna nova generacija kojoj se socijalni život „nalazi na mreži“. U tom smislu, odrasli su svojevrsni digitalni imigranti koji dovoljno ne razumiju njihov svijet te se prvi puta u povijesti dogodilo kako djeca i mladi mogu biti svojevrsni mentori i učitelji odraslima. I to je novi način povezivanja s njima – da bismo mogli bolje razumjeti njihove potrebe, dati im potrebnu podršku te ih osnaživati, potrebno je na neki način omogućiti djeci i mladima da nas vode i uče o
novom svijetu u kojem su oni eksperti.
Na webinaru je sudjelovalo preko 70 odgojno-obrazovnih djelatnika SMŽ koji su bili vrlo zadovoljni predavanjem te su se aktivno uključivali u raspravu. Ostali webinari će se održati u sljedećoj školskoj godini, gdje ćemo okupiti relevantne stručnjake i stručnjakinje iz područja mentalnog zdravlja djece i mladih.
Zahvaljujemo timu kolegica iz Gimnazije Sisak koje su na web stranici škole predstavile svoje sudjelovanje na webinaru!
Više o projektu: Škole podrške