U petak, 13. studenog 2020. godine u Hrvatskom kulturnom domu na Sušaku u Rijeci održan je Dan Građanskog odgoja i obrazovanja.
Ovim se događajem željelo obilježiti pet godina provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja kao izvannastavne aktivnosti u školama Grada Rijeke. Ova inovativna lokalna obrazovna politika prepoznala je važnost razvoja društvenih i građanskih kompetencija kod učenika i učenica za što je primila nekoliko priznanja te bila izdvojena kao dobra praksa od strane Europske komisije.
Također, Danom Građanskog odgoja i obrazovanja željeli smo obilježiti Međunarodni dan tolerancije koji je 16. studenog, a kojeg Forum za slobodu odgoja obilježava svake godine prigodnim natječajem i priredbom „Oboji svijet“.
Na kraju, ovom prilikom predstavljen je i projekt „Učimo ih za njihovu budućnost“ i njegovi rezultati na jačanju kompetencija odgojno-obrazovnih radnica i radnika, ravnateljica i ravnatelja za izgradnju demokratske škole i lokalne zajednice.
Događaj su organizirali Forum za slobodu odgoja, Grad Rijeka, Krapinsko-zagorska županija, Centar za mirovne studije, GONG i švicarska udruga Verein MUNTERwegs, a sve uz podršku GOOD inicijative i u sklopu projekta kojeg sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske iz Švicarsko-hrvatskog programa suradnje.
Program Dana Građanskog odgoja i obrazovanja bio je raspoređen u četiri dijela.
Građanski odgoj i obrazovanje u lokalnoj zajednici
U prvom dijelu razgovaralo se o Građanskog odgoju i obrazovanju u lokalnoj zajednici, a prvi je govorio gradonačelnik Grada Rijeke Vojko Obersnel koji je u svom obraćanju izrazio ponos što su nastavnici, učenici i roditelji veoma zadovoljni nastavom, no istaknuo je kako je žalosno što su Grad Rijeka kao inicijator i 12 gradova i županija samo usamljeni svjetionici u magli obrazovnog sustava u Hrvatskoj.
„Vrijednost građanskog odgoja i obrazovanja možemo vrlo jednostavno opisati kroz nekoliko riječi – razumijevanje, tolerantnost, solidarnost, prijateljstvo, informacija o društvu u kojem živimo – i to nam u sustavu obrazovanja nedostaje već 30 godina. Stoga se ne trebamo čuditi događajima u društvu, od odnosa djece među sobom, djece prema odraslima, odraslima prema djeci, načinima razgovora na društvenim mrežama i to što nakon verbalnog vrlo brzo slijedi fizičko nasilje. Vjerujem da se sve se to može prevenirati građanskim odgojem. To je dugotrajan put, ali i na najduži put kreće se prvim korakom. Mi smo taj korak napravili, neki su nam se na tom putu pridružili, a nadam se da će i svi ostali u Hrvatskoj prepoznati važnost građanskog odgoja“, kazao je gradonačelnik Obersnel.
Prisutnima se obratila i Mirjana Smičić Slovenec, pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu, šport i tehničku kulturu Krapinsko-zagorske županije koja je jedna od 12 jedinica lokalne i regionalne samouprave koja je preuzela riječki model provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja. U svom obraćanju je istaknula zadovoljstvo Županije da sudjeluje u provedbi Građanskog odgoja i obrazovanja te je navela kako je u tridesetak škola u Županiji u provedbu Građanskog odgoja i obrazovanja uključeno preko 380 učenika. „S obzirom na to da ulaganje u obrazovanje smatramo jednim od najvažnijih investicija, za iduću proračunsku godinu također smo nastojali osigurati dodatna sredstva kako bi mogli program nastaviti na još kvalitetniji način“, kazala je Smičić Slovenec.
Potom je Mario Bajkuša iz Foruma za slobodu odgoja predstavio do sada postignute rezultate projekta “Učimo ih za njihovu budućnost: podrška i osnaživanje učitelja_ica i ravnatelja_ica u izgradnji održive i demokratske škole” koji ima za cilj doprinijeti održivom razvoju lokalnih zajednica i poboljšanju kvalitete života kroz razmjenu znanja i iskustava. Od ožujka 2019. godine u sklopu projekta provedeno je niz edukacija, dodatnih usavršavanja i intenzivnih stručnih programa za provoditeljice Građanskog odgoja i obrazovanja, te je po prvi puta održana Akademija za ravnatelje_ice kao novi program stručnog usavršavanja.
Prvi dio Dana Građanskog odgoja i obrazovanja završio je obraćanjem dr. sc. Barbare Kalebić Maglica s Odsjeka za psihologiju Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci koja je predstavila rezultate evaluacije provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja u riječkim školama za šk. god. 2018./2019. Rezultati su pokazali da učenici koji pohađaju nastavu GOO-a imaju značajno bolje rezultate na testu znanja o temama koje se obrađuju tijekom ove izvannastavne aktivnosti od učenika koji ju ne pohađaju. Najviše ih je upisalo GOO jer su htjeli iskusiti nešto novo i drugačije (70,5%), kako bi naučili biti bolji građanin (66.5%), jer su im se teme koje se obrađuju na GOO činile zanimljivima i jer su željeli steći više znanja iz svakodnevnog života (62,5%). Njih 61,2% je kazalo kako im je nakon odslušane nastave GOO lakše reći NE ako u nečem ne žele sudjelovati, a 51,7% da mogu lakše izreći ono što misle. Rezultati istraživanja su pokazali da se 53,3% učenika nakon GOO može zauzeti za sebe bez da povrijedi drugu osobu.
Panel provoditeljica Građanskog odgoja i obrazovanja
Drugi dio Dana Građanskog odgoja i obrazovanja okupio je provoditeljice Građanskog odgoja i obrazovanja iz Grada Rijeke i Krapinsko-zagorske županije.
Panel je moderirala Dora Kršul, a sudjelovale su Orjana Marušić Štimac, OŠ Nikola Tesla, Rijeka, Janja Vucković, Centar za odgoj i obrazovanje, Rijeka, Božica Mandić, OŠ Đure Prejca, Desinić i Martina Jurmanović, OŠ Janka Leskovara, Pregrada.
Provoditeljice su podijelile svoja iskustva i opisale svoje dobre prakse provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja kao i druge aktivnosti koje provode u svrhu jačanja društvenih i građanskih kompetencija kod svojih učenika. Isto tako, pričale su o svojoj motivaciji, naučenim lekcijama tijekom provedbe kao i razmišljanjima o budućnosti i izazovima provedbe Građanskog odgoja i obrazovanja posebno u novonastalim okolnostima rada odgojno-obrazovnih ustanova.
Panel ravnateljica
U Panelu ravnateljica Krapinsko-zagorske županije i Grada Rijeke, trećem dijelu Dana Građanskog odgoja i obrazovanja, sudjelovale su ravnateljice koje su završile Akademiju za ravnatelje_ice i to Dunja Kučan Nikolić, OŠ-SE Dolac, Rijeka, Jasna Vukonić-Žunič, OŠ Pećine, Rijeka, Snježana Romić, OŠ Lijepa naša, Tuhelj i Brigitte Gmaz, OŠ Vladimir Bosnar, Stubičke Toplice.
Panel je vodila Ivana Sučić, a tijekom panela se razgovaralo o ulozi Građanskog odgoja i obrazovanja u školskom kurikulum, upravljanju školom u ova vrlo izazovna vremena kao i o drugim temama vezano za demokratsko upravljanje školom. Također, panelistice su se osvrnule i na svoje sudjelovanje u Akademiji za ravnatelje_ice, programu stručnog usavršavanja ravnatelja kojeg su iskreno preporučile svojim kolegicama i kolegama.

Treći dio Dana Građanskog odgoja i obrazovanja završen je svečanom podjelom potvrda o stručnom usavršavanju polaznicama Akademije za ravnatelje_ice koje su bile prisutne u atriju HKD-a.
Obilježavanje Međunarodnog dana tolerancije
Dan Građanskog odgoja i obrazovanja je završio obilježavanjem Međunarodnog dana tolerancije te proglašenjem pobjednika i podjelom nagrada školama, mentorima i učenicima u sklopu natječaja „Oboji svijet“, kojeg od 2012. godine provodi Forum za slobodu odgoja.
Nagradni natječaj „Oboji svijet“ namijenjen je učenicima osnovnih i srednjih škola, koji putem svojih likovnih, literarnih i drugih radova na kreativan način izražavaju svoje viđenje tolerancije, prihvaćanja i poštivanja različitosti, nenasilja i mirnog rješavanja sukoba.
Natječaj je najprije proveden na razini samih škola, a 189 radova odabranih u uži izbor poslani su Formu čiji je stručni žiri odabrao 15 radova za nagradu.
Inače, Forum za slobodu odgoja svake godine povodom Međunarodnog dana tolerancije organizira priredbu „Oboji svijet“ no ove godine ta priredba je održana virtualno što je bila prilika da čujemo i vidimo skoro sve dobitnike nagrada koji su javljali iz Ladimirevaca, Bjelovara, Potpićana, Čavla, Lipovljana, Zagreba, Trogira, Županje, Brača i Delnica.