Mreža „Cjeloživotno učenje za sve“ predstavila je nalaze provedenog istraživanja o utvrđivanju razumijevanja donositelja odluka i drugih dionika obrazovnog sustava o problemu obrazovnih nejednakosti te mogućnostima njihova ublažavanja i uklanjanja na Okruglom stolu koji se održao 28. travnja 2022. godine u hotelu Dubrovnik, Zagreb.
Pedesetak sudionika je upoznato s nalazima provedenih fokus grupa s 44 dionika sustava obrazovanja (uključujući predstavnike ministarstava, državnih ustanova i strukovnih udruga) koji pokazuju da dionici prepoznaju ozbiljnost i kompleksnost problema obrazovnih nejednakosti na svim razinama, kao i potrebu da se donose mjere za ublažavanje ili uklanjanje istih.
Fokus grupe su služile kao mjesto utvrđivanja potreba, mišljenja i stavova donositelja odluka i drugih relevantnih dionika obrazovnog sustava o problemu obrazovnih nejednakosti te mogućnostima njihova ublažavanja ili uklanjanja kroz sve razine obrazovanja (rani i predškolski te osnovnoškolski odgoj i obrazovanje, srednjoškolsko obrazovanje, visoko obrazovanje i obrazovanje odraslih), a dobivena su kroz tri krovna istraživačka pitanja:
- Kako dionici u području obrazovanja percipiraju obrazovne nejednakosti u Hrvatskoj?
- Koje su trenutne prakse dionika i njihovih institucija za smanjenje obrazovnih nejednakosti?
- Kako donositelji odluka/dionici u području obrazovanja vide mogućnosti ublažavanja/otklanjanja obrazovnih nejednakosti u Hrvatskoj?
Iako svaka razina sustava ima specifične izazove obrazovnih nejednakosti, postoje zajednički obrasci na svim razinama:
- skupine u nepovoljnom položaju su slične na svakoj razini obrazovanja,
- na svim razinama obrazovanja su nejednakosti najčešće rezultat kombinacije faktora koji proizlaze iz karakteristika pojedinaca i njihovih obitelji te iz karakteristika obrazovnih ustanova i obrazovnog sustava.
Dionici su pokazali spremnost za sudjelovanje u daljnjem nacionalnom dijalogu o rješavanju društvenog izazova obrazovnih nejednakosti.
Održavanje fokus grupa je prvi korak u pokretanju nacionalnog dijaloga o tome kako možemo osigurati da je cjeloživotno učenje, od ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja do visokog obrazovanja, zaista dostupno svima i da hrvatski obrazovni sustav postane pravičniji i uključiviji. U okviru daljnjeg rada Mreže, izradit će se preporuke za unaprjeđenje javnih politika s ciljem smanjivanja obrazovnih nejednakosti te će se održati strukturirani dijalog s dionicima i nadležnim institucijama u Hrvatskoj o predloženim mjerama.
Na okruglom stolu prvi put je predstavljena prva publikacija u okviru preojkta pod nazivom OBRAZOVNE NEJEDNAKOSTI U HRVATSKOJ: IZAZOVI I POTREBE IZ PERSPEKTIVE DIONIKA SUSTAVA OBRAZOVANJA. Publikacije se može preuzeti ovdje.