Osnovna škola Trpinja s ponosom ističe svoj moto „Mi uvažavamo individualne razlike, svaki učenik prema svojim sposobnostima“ neprestano radeći na tome da učenici to osjete, ali se i odnose na taj način prema drugima. Osnovna škola Trpinja djeluje od davne 1776., a nastavu na srpskom jeziku i ćiriličnom pismu polazi 76 učenika srpske nacionalne manjine. Kao i mnoge škole u Hrvatskoj, i u ovoj se školi broj učenika neprestano smanjuje. No unatoč manjem broju učenika, akcije koje oni provode velike su i vrijedne.
Nakon što su se uključili u projekt „Pokreni promjenu”, s učenicima 8. razreda je provedena anketa kako bi osvijestili prisutnost diskriminacije u svojoj okolini. Učenici svakodnevno primjećuju različite oblike diskriminacije, a izvan svoje škole najčešće se susreću s diskriminacijom na nacionalnoj osnovi – što posebno dolazi do izražaja na sportskim aktivnostima.
Odgovori prikupljeni anketom potaknuli su učitelje na nove aktivnosti kojima će kod učenika razvijati poštovanje prema drugima i različitima, ali i pomoći učenicima da se integriraju u širu lokalnu zajednicu. U školi je vrlo brzo i uspješno zaživio projekt „Mali volonteri“ s ciljem unapređivanja volonterskih aktivnosti potrebnih za razvijanje empatije, tolerancije, humanosti i međukulturalne različitosti.
Kako sami ističu, njihova je škola poznata po tome što se uključuje u razne humanitarne akcije, a akciju pod nazivom „Humanost na djelu“ provode već dulji niz godina u organizaciji Vijeća učenika i, od ove godine, Malih volontera. Cilј ove akcije je da pomognemo onima kojima je to potrebno i tako, bar na čas, usrećimo i uljepšamo nekome dane.
Ova je akcija provedena tijekom „Tjedna solidarnosti” u prosincu. Učenici su donosili odjeću, obuću, slatkiše, školski pribor, igračke i sredstva za osobnu higijenu, a volonteri su sve prikupljeno razvrstali i kasnije proslijedili u vukovarski Crveni križ. Kako kažu, ovu akciju su proveli u nadi da će određena stvar pripasti onome kome je zaista potrebna i da će pojedincima uljepšati nadolazeće blagdane.

Mali volonteri uključili su se i u projekt učenika prvog razreda „Moja slikovnica“. Cilj projekta je poticanje želje učenika za čitanjem i razvijanje ljubavi prema knjigama, časopisima, novinama… Učenici su razgovarali o tome tko im je dok su bili manji čitao priče, a zatim su pričali o svojim najdražim bajkama i slikovnicama. Mali volonteri su potom svojim mlađim prijateljima čitali bajke te zajedno promišljali o odnosu dobra i zla koje se pojavljuje u svim bajkama. Voditeljica projektnog tima, učiteljica Svetlana Dragaš, opisala nam je nastavak aktivnosti: Začarani u svijetu bajke naši najmlađi su se stavili u ulogu ilustratora i oslikali svoju prvu slikovnicu koja je za temu imala slova naših imena, pa smo dobili sedam novih slikovnica u kojima su naša slova oživjela, pričala, smijala se i ispričala naše priče. Novonastale slikovnice pridružili su brojnim drugim knjigama i časopisima u kutu učionice koji su nazvali „Naša mala knjižnica”.

Sa željom da proslave različitost, ovogodišnji maskenbal održao se pod sloganom Isti, a različiti. Okupili su se tom prilikom različiti književni i filmski likovi, Indijanci, gusari, razne životinje… Učenici su ovim okupljanjem podsjetili na bogatstvo koje različitost nosi sa sobom, te želju za plesom, smijehom i radošću koja nas sve povezuje. Nositelji maskenbala bili su učenici 8. razreda te razrednik i voditelj projektnog tima Miloš Ivković, a zahvaljujući brojnim sponzorima koji su omogućili tombolu te dobrovoljnim prilozima, osmaši su prikupili jedan dio novaca za svoju maturalnu ekskurziju.
Mjesec travanj škola je posvetila prikupljanju pomoći za napuštene pse, a akciji su se odazvali učenici, roditelji i djelatnici škole. Učenici su prvo posjetili veterinarsku ambulantu Anubis Klub u Vukovaru te se upoznali s načinom na koji ambulanta radi, ali i sa psima koji se trenutno tamo liječe. S volonterkama i članicama Udruge Rocco iz Vinkovaca koja pomaže napuštenim psima porazgovarali su o velikom problemu napuštenih pasa te kako učenici osobno mogu doprinijeti. Jedan od načina da se psima u skloništu pomogne je odlazak u šetnju koja im omogućuje da protegnu svoje šapice dok čekaju sretnije dane. Nakon što su predstavnicama Udruge darovali prikupljenu hranu i druge potrepštine, učenici su odveli u šetnju nekoliko pasa spašenih s ulice. Bila je to divna prilika da učenici iz prve ruke osjete radost i zahvalnost pasa te osvijeste kako psi nisu igračke, već živa bića koja zahtijevaju vrijeme i pažnju te našu odgovornost. Učenici su bili oduševljeni te su najavili nastavak suradnje.

Učiteljice i učenici 3. i 4. razreda također su odlučili sudjelovati u projektu. Osmislili su radionicu „Mali, a veliki – veliki, a mali“. Kako objašnjavaju, učenici su ovdje „mali“, a „veliki“ su stariji sumještani. Cilj ove radionice bilo je neformalno druženje uz razmjenu vještina i znanja. Stariji su se prisjetili svojih školskih dana te s učenicima podijelili različite anegdote. Također, učenicima su pokazali kako se šije te im predstavili različite igre iz njihove mladosti. Učenici su umirovljenicima, na njihovo opće oduševljenje, pokazali kako se koriste mobilni telefoni, tableti i računala. Zatim je došlo vrijeme za igru: Čovječe, ne ljuti se; domino, šah… Koliko je ovaj susret donio radosti i učenicima i umirovljenicima, najbolje govori sljedeći komentar učitelja: Nije se znalo ko je ovde “veliki“, a ko „mali“ jer su na licima naših gostiju lebdeli osmesi kao kod razigrane dece.

Učenici su također posjetili socijalnu samoposlugu „Duga“ u Vukovaru gdje su se upoznali s načinom na koji ona radi, a nakon što su čuli priče nekih od korisnika, složili su se da svi moramo pomagati u njenom radu u skladu s našim mogućnostima.
Iako je u mnogim školama zaživjela uvijek dobrodošla vršnjačka pomoć u učenju, za koju se često pogrešno smatra da je mogu provoditi samo odlični učenici, u OŠ Trpinja su se vodili idejom da svaki učenik može pomoći u učenju nekome od mlađih kolega. Tako su učenici osmog razreda s dovoljnim uspjehom iz matematike pomogli oko vježbanja zadataka iz matematike učenicima razredne nastave. Mlađi su učenici dobili potrebnu pomoć, a stariji su učenici dobili poticaj da uče više i bolje kako bi i u budućnosti mogli pomagati mlađim kolegama. Postoji li ljepši poticaj za učenje i ispravljanje ocjene od ovog? Na ovaj se način također uklanjaju često dodijeljene etikete – da netko nije dobar u nekom predmetu – koje demotiviraju učenike za daljnji rad i napredak.

Sve provedene akcije učenici su predstavili u novom 21. broju školskog časopisa „Naš list”, s temom broja Volontiranje u našoj školi.
Uvijek nas raduje kada učenici i učitelji prepoznaju potrebe u svojoj školi, ali i lokalnoj zajednici, te osmisle kreativne akcije kojima daju svoj doprinos u osvještavanju ili rješavanju nekog problema. Na taj način postaju svjesni svoje uloge u društvu te važnosti međusobnog prihvaćanja i suradnje. Ova je škola primjer koji pokazuje da vam za velike i vrijedne akcije ne treba velik broj učenika/ca, već velika motivacija koju vi kao učitelji/ce trebate probuditi i njegovati u njima.
