Predstavljamo vam: Izvještaj o mentalnom zdravlju i psihosocijalnim potrebama škola u Sisačko-moslavačkoj županiji

Podijeli

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Izvještaj koji koje vam donosimo nastalo je zahvaljujući istraživanju provedenom 2021. godine tijekom kojeg je stručni tim projekta „Škole podrške“ proveo ispitivanje potreba s predstavnicima 30 škola Sisačko-moslavačke županije, analizirao dostupnu dokumentaciju i relevantne izvore podataka.

Nakon potresa koji je pogodio područje Petrinje, Gline, Siska i drugih područja Sisačko-moslavačke županije 29. prosinca 2020. godine, preko dvadeset škola bilo je potpuno ili značajno oštećeno, a preko 1000 učenika u Sisačko-moslavačkoj županiji raseljeno je ili privremeno smješteno u neadekvatnim uvjetima. Sve ovo stvorilo je nejednakosti u mogućnostima za akademski uspjeh učenika, ali i adekvatnu brigu o njihovom dobrom mentalnom zdravlju. Do kraja lipnja 2021. godine značajan broj djece i odraslih vratio se u svoje domove, no 157 učenika i učenica je trajno napustilo svoj dom i ispisalo se iz škole; a 367 učenika i učenica te 52 djelatnika:ce škola trenutno žive u privremenom smještaju (kod rodbine, u kontejneru, u kamp kućici i sl.) prema podacima prikupljenima iz škola u programu.

No, poteškoće s kojima su se škole susrele ne tiču se nužno samo gubitka prostora i uvjeta za kvalitetan rad, već su vezane i uz mogućnost pružanja psihološke podrške djeci i mladima koji prolaze kroz dvostruku krizu – pandemiju te posljedice potresa. Uz nedostatak prostornih uvjeta, tu je i nedovoljan broj stručnih suradnica:ka te nemogućnost provođenja preventivnih programa i programa psihosocijalne podrške (što zbog organizacijskih, materijalnih razloga, što zbog nedostatnih kapaciteta i kompetencija). Većina uključenih škola je tako izrazila visoku razinu zabrinutosti za mentalno zdravlje svojih učenika (ali i njihovih roditelja te djelatnika škole).

Usprkos velikim neujednačenostima i nedovoljnim ljudskim i materijalnim kapacitetima, mnoge škole su postale (u nekim sredinama i jedino) mjesto okupljanja lokalne zajednice, mjesto sigurnosti i podrške ostalim članovima. Većina škola je odradila velik posao u stvaranju sigurne klime za učenike, kao i njihove roditelje i sugrađane, kroz čitav niz programa i aktivnosti, uz podršku institucija i udruga.

Ipak, posljedice potresa (uz već postojeću pandemiju COVID-19 i online nastavu), sa sobom su donijele i manjak socijalne kohezije koja je jedna od najvažnijih čimbenika mentalnog zdravlja te jačanja otpornosti. Nažalost, i inače su važnost mentalnog zdravlja i jačanje otpornosti djece i mladih kao zasebne teme nedovoljno prepoznate i zastupljene u većini školskih dokumenata, a u razgovorima sa školama pokazale su se kao ključna potreba.

Stoga, zbog povećanog broja učenika (ali i samih odgojno-obrazovnih djelatnika i roditelja) kojima je potrebna podrška, važno je postaviti mentalno zdravlje i psihološku dobrobit djece i mladih kao strateški prioritet u Sisačko-moslavačkoj županiji što će osiguratitemelj i za njihov akademski uspjeh i daljnji osobni razvoj te razvoj zajednice. To znači: što žurniju obnovu škola, kuća i zgrada kao temeljni preduvjet; nove usluge u zajednici u vidu centara za psihološku podršku i savjetovališta, kao i bolju koordinaciju dostupnih resursa; stručnu podršku školama: u obliku dovoljnog broja zaposlenih u stručnim službama, kao i kontinuirane edukacije, supervizije i obrazovne resurse za odgojno-obrazovne djelatnice i djelatnike. Time će im se osigurati dodatan osjećaj kompetentnosti i sigurnosti u radu te pravovremeno pružanje podrške učenicima i roditeljima.

Projekt „Škole podrške: osnaživanje školskih procesa koji doprinose mentalnom zdravlju zajednice nakon dvostruke krize“ provodi se uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku i ima za cilj pružiti stručnu podršku potresom pogođenim školama u Sisačko-moslavačkoj županiji kroz razvoj i primjenu programa za jačanje socio-emocionalnih kompetencija djece i mladih, ali i odraslih te dodatnu edukaciju školskih kolektiva s naglaskom na razrednike i stručne suradnike.Više o projektu: Škole podrške

Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.