U suvremenom društvu, stvaranje inkluzivne školske kulture te izgradnja timova odgojno-obrazovnih djelatnika koji pokazuju proaktivnost i predanost, sve se više vide kao ključni izazovi u radu ravnatelja. Kvalitetno vođenje škole podrazumijeva vodstvo koje gradi školsku kulturu u kojoj se potiče na učenje i profesionalni razvoj uz jasne ciljeve i ishode učenja. U ovakvom pristupu, ključna je vještina vođenja timova, te se poseban naglasak stavlja na uvažavanje različitosti djece i odraslih. Uobičajena je zabluda da se vođe “rađaju” kao vođe. Možda nas je upravo ova zabluda dovela do situacije da je u nekim europskim zemljama profesionalni razvoj ravnatelja škola zanemaren ili da uopće ne postoji, iako oni imaju značajnu ulogu u stvaranju pozitivne i inkluzivne školske kulture.
O tome koja je uloga ravnatelja/ica u inkluzivnoj školi raspravljali smo na online događaju održanom, 12. svibnja 2021. na Zoom platformi gdje smo u suradnji s POU Korak po korak predstavili program profesionalnog stručnog usavršavanja ravnatelja 60 škola u Hrvatskoj. Online događanje održalo se u sklopu projekta „HEAD: Empowering School Principals for Inclusive School Culture“. Na događanju koje je okupilo više od 60 sudionika (učitelja/ica, ravnatelja/ica, donositelja odluka u području obrazovanju iz AZOO, MZO, lokalnih i regionalnih samouprava itd.)sudjelovali su brojni stručnjaci i stručnjakinje u području inkluzije, obrazovanja i upravljanja školama.
Prva govornica bila je Lana Jurko, izvršna direktoica međunarodne organizacije Mreža centara za obrazovne politike, koja je predstavila UNESCO-ovog Global Education Monitoring izvještaja za 2021. pod nazivom „All means all“. Dr.sc. Petar Bezinović u svom izlaganju govorio je o zadovoljstvu i privrženosti školi kao glavnim faktorima u zaštiti mentalnog zdravlja djece i mladih dok je dr.sc. Vlatka Domović s Učiteljskog fakulteta u Zagrebu govorila o ulozi ravnatelja u mijenjanju školske kulture kako bi stvorili jednake šanse za svako dijete. Mr.sc. Ana Mlekuž s Pedagoškog instituta u Ljubljani predstavila je preliminarne rezultate istraživanja školske klime u osnovnim i srednjim školama koje sudjeluju u “HEAD” projektu te ukazala na neke od faktora koje je u školama u Hrvatskoj potrebno unaprijediti kako bismo govorili o pravim inkluzivnim školama. Na samom kraju Sanja Brajković, ravnateljica POU Korak po korak predstavila je program stručnog usavršavanja kojeg su Forum za slobodu odgoja i Korak po korak razvili u sklopu “HEAD” projekta u suradnji sa stručnjacima iz Slovenije, Nizozemske i Sjeverne Makedonije.
Online događanje moderirala je Eli Pijaca Plavšić iz Foruma za slobodu odgoja. Skup je protekao u interaktivnoj atmosferi s pregršt komentara i pitanja koja su bila upućena od strane sudionika i sudionica skupa.