Prevencija i rane intervencije koje provode odgojno-obrazovni djelatnici u školama od iznimne su važnosti za mentalno zdravlje djece i mladih, razvoja otpornosti, socio-emocionalnih vještina te u konačnici i građanskih kompetencija. O tome je nedavno izvjestila i Europska komisija u svom Priopćenju o mentalnom zdravlju gdje se navodi kako nastavnici:e imaju veliku ulogu u promicanju otpornosti mentalnog zdravlja djece i mladih te ublažavanja potencijalnih negativnih posljedica.
Brojne škole u Hrvatskoj provode preventivne programe s ciljem umanjivanja ili spriječavanja različitih oblika društveno neprihvatljivog ponašanja ili nezdravih stilova života djece i mladih i to kroz razvoj socio-emocionalih kompetencija, komunikacijskih vještina, i nizom drugih važnih vještina kojima doprinose vlastitoj dobrobiti te aktivnoj participaciji u školama, ali i samoj lokalnoj zajednici.
Zahvaljujući natječaju Ministarstva znanosti i obrazovanja u školskoj godini 2022./2023., osnovne i srednje škole su mogle prijaviti svoje preventivne programe te izvannastavne aktivnosti. Osam škola je prepoznalo Forumov program Razvoj osobnih i socijalnih kompetencija te niz edukacija koje doprinose stručnom usavršavanju odgojno-obrazovnih djelatnika:ca iz brojnih područja prevencije neprihvatljivog ponašanja, razvoja osobnih i socijalnih kompetencija, jačanja mentalnog zdravlja, mirnog rješavanja sukoba i inkluzije.
Održana su tri Osnovna seminara medijacije, tri seminara Sretno dijete i jedan seminar Oboji svijet na kojima je sudjelovalo 122 sudionika:ca. Održana je i Akademija vršnjačke medijacije u kojoj je sudjelovalo 23 učenika. Seminari su se održavali u sljedećim školama:
- OŠ Sibinjskih žrtava, Sibinj
- OŠ Bedekovčina
- OŠ Đure Prejca Desinić
- OŠ Tomaša Goričanca Mala Subotica
- III gimnazija, Zagreb
- OŠ Janka Leskovara Pregrada
- OŠ Milana Begovića – Vrlika
- Srednja škola Glina
Škole su prepoznale Forumove preventivne programe i projekte kao doprinos jačanju kapaciteta svojih djelatnika i učenika u provedbi školskih preventivnih programa i izvannastavnih aktivnosti. Iako je naglasak na razvoju kompetencija djece i mladih, implementacija preventivnih programa te njihovi pozitivni rezultati nisu mogući bez uključivanja i stvaranja kvalitetne okoline u kojoj djeca i mladi odrastaju, što uključuje i sve odrasle koji dolaze s njima u doticaj – obitelj, odgojno-obrazovni djelatnici, prijatelji, lokalna zajednica te samo društvo.
Radujemo se da ćemo i u nadolazećoj školskoj godini nastaviti sa stručnim osposobljavanjem u ovom području te podržati škole u provođenju preventivnih programa!