U Vinkovcima je 1991. osnovana Zdravstvena i veterinarska škola dr. Andrije Štampara Vinkovci – škola koja obrazuje učenike u području rada zdravstva i veterine. Osim po odličnim školskim rezultatima i motiviranim nastavnicima i učiteljima, ova je škola od nedavno poznata i po svom volonterskom klubu koji je postao izvor kvalitetnih društveno-korisnih aktivnosti za cijelu zajednicu.
Školu polazi 447 učenika, od kojih mnogi putuju iz udaljenih mjesta ili čak drugih županija, pa je pronalazak vremena za izvannastavne aktivnosti i organizacija istih uvijek veliki izazov.
Kao i kod drugih škola u projektu, planiranje aktivnosti započelo je nakon provedbe istraživanja stavova učenika o prihvaćanju i neprihvaćanju međusobnih razlika. Učenici su kao najveće razlike koje primjećuju među sobom izdvojili: vjerske, socio-ekonomske, uspjeh u školi i izvannastavnim aktivnostima, seksualnu orijentaciju, ruralne i urbane razlike, stil odijevanja.
U želji da kod učenika stvore osjećaj zajedništva te da učenike potaknu na promišljanje o drugima i drugačijima, projektni školski tim osmislio je projekt Pružam ti ruku da poletiš. U vrlo kratkom vremenu zaživio je volonterski klub istog imena čije je osnivanje potaknuto prepoznatim entuzijazmom, humanošću, solidarnošću te inicijativom za pomaganje kod učenika. Već od samih početaka je interes za volontiranjem bio izrazito velik što opet potvrđuje da su naši mladi itekako zainteresirani za davanje svog doprinosa kroz razne volonterske aktivnosti – samo im treba dati priliku da izraze svoje ideje te im biti podrška kod realizacije istih.
Volonterske aktivnosti provode se intenzivno u suradnji s nekoliko ustanova, a u radu volontere podržava i prati partner Gradsko društvo Crvenog križa Vinkovci koje se brine za njihov prijevoz, što je od velikog značenja za planiranje i provođenje bilo koje volonterske akcije. Pitali smo gđu Sandu Horvatović, školsku psihologinju i koordinatoricu projekta, koja je tajna tako uspješnog i predanog rada mladog volonterskog kluba. U razgovoru s njom do izražaja dolazi važnost dobre organizacije i detaljnog planiranja: svaka aktivnost koju provode ima jasno definiran plan i ishode koji se žele postići svakom pojedinom akcijom, učenici imaju podršku svojih voditelja, a velika se pozornost pridaje superviziji.
Od velike su važnosti bile edukacije koje su prethodile svim volonterskim aktivnostima. Prva edukacija „Motivacija i učlanjivanje u volonterskim aktivnostima“ (S. Horvatović) bila je ključna kako bi se učenike motiviralo na volonterske aktivnosti, ali im se ukazalo i na odgovornost koju one sa sobom nose. Zatim je u organizaciji Volonterskog centra Osijek održano predavanje o zakonskim odredbama volontiranja (M. Rapčan). Treći set predavanja organizirali su i proveli stručni predavači (članice Volonterskog tima ), a teme su bile pristup volontera prema osobama s invaliditetom (M. Vuković, dr. med. ) te timarenje terapijskih konja u procesu terapijskog jahanja (A. Lukić, dr. vet. med).
U sklopu volonterskog kluba formirano je pet grupa volontera koje su se izmjenjivale u aktivnostima, a svaka volonterska grupa imala je svoga voditelja za kontakt i koordiniranje s volonterskim timom i voditeljicom volonterskog kluba.
Volonterske aktivnosti su provođene u skladu s potrebama korisnika ustanove. Tako su učenici pomagali starijim osobama u osobnoj higijeni, čitanju knjiga, razgovarali su s njima o različitim temama, a neki učenici su, sukladno svojem obrazovnom usmjerenju, mjerili vitalne funkcije, krvni tlak i šećer u krvi korisnicima doma.
U Centru za nezbrinutu i zlostavljanu djecu učenici su pak održavali radionice o samopouzdanju, samopoštovanju i pozitivnoj slici o sebi; pomagali su korisnicima Centra u učenju, a organizirali su i zajedničke proslave.
U Općoj bolnici na odjelu pedijatrije učenici su vrijeme s djecom provodili u razgovoru, čitanju, radionicama crtanja, pisanja i pričanja priča…
U Rehabilitacijskom centru Mala Terezija prostor je odzvanjao smijehom tijekom kreativnih radionica crtanja, plesa, glume…
U Gradskoj čitaonici volonteri su malenim korisnicima čitali priče, crtali, igrali se raznih uloga…, a u Konjičkom klubu Eohipus aktivnosti su uključivale timarenje konja te pomoć korisnicima u terapijskom jahanju.
Svaka aktivnost u sklopu volonterskog kluba naknadno je analizirana – učenici su svoje dojmove podijelili s ostatkom grupe i s volonterskim timom te se raspravljalo o eventualnim situacijama koje su stvorile nejasnoće tijekom rada.
O raznovrsnim dobrobitima volonterskih aktivnosti govore i sami učenici:
- Ja se ne sjećam u proteklom razdoblju da sam se s nekim sukobila, ali znam zašto sam takva.
- Otkrila sam neke vrline kod sebe za koje nisam znala da ih uopće posjedujem.
- Nakon rada u Gradskoj knjižnici znam da ću biti teta u vrtiću.
Predstavnici volonterskog kluba navode kako je školski uspjeh volontera poboljšan, kao i odnos prema kolegama i profesorima, broj izostanaka je smanjen, komunikacije vještine obogaćene… Dodatno priznanje školi stiglo je i u obliku Godišnje nagrade za mir, nenasilje, promicanje tolerancije i mirno rješavanje problema te humanost i empatiju u migrantskoj krizi jednoj od učenica.
U ustanovama jedva čekaju dolazak učenika, a neki učenici koji putuju i 50 km do škole vrlo rado ostaju nakon nastave i prilagođavaju druge obaveze svojoj želji za volontiranjem – želji za druženjem, želji za davanjem svog vremena, znanja, vještina; želji za primanjem ljubavi, prijateljstva,… Svjesni su učenici da kad pružaju ruku, kao što ime projekta govori, da istovremeno netko pruža ruku njima, da sve što daju jednako i primaju. Zato se lako navući na volontiranje, zato se uz putovanje do škole i toliko drugih obaveza uvijek nađe vrijeme za volontiranje. Jeste li probali? Jeste li imali priliku proučavati svoje učenike kako mlađim kolegama pomažu u učenju, svoje učenike dok slušaju priče starijih osoba koji ih nemaju više kome pričati? Jeste li imali priliku vidjeti izraze na licima svojih učenika dok postaju svjesni da je malo potrebno kako bismo nekoga usrećili, saslušali, razumjeli? Upravo će na ovaj način učenici uistinu naučiti što je empatija, što znači biti aktivan građanin i doprinositi pozitivnim promjenama u društvu.
Volonteri, volonterski tim – volonterski klub Pružam ti ruku da poletiš, Vinkovci u nastavku volonterskih aktivnosti proširili su svoje djelovanje i u pružanju vršnjačke pomoći u učenju starijih, iskusnijih i „znalačkijih” mlađim učenicima. Tako solidarnost, prijateljstvo, tolerancija, empatija, uvažavanje stvaraju toplo emocionalno ozračje za svakoga bez obzira na različitost poimanja i pogleda na svijet. Široke poglede, topla srca i otvorene ruke za zagrljaj pružaju svakome volonteri Zdravstvene i veterinarske škole dr. Andrije Štampara Vinkovci.
++
Učitelji i stručni suradnici iz 15 osnovnih i srednjih škola iz područja cijele Hrvatske, sudionici projekta „Pokreni promjenu”, već 5 mjeseci ostvaruju aktivnosti s ciljem promicanja zajedništva i prihvaćanja različitosti. Podsjetimo, projekt „Pokreni promjenu – prihvaćanje razlika kroz interkulturalno obrazovanje i volontiranje“ ili skraćeno „Pokreni promjenu“ je europski projekt čiji je cilj prevencija radikalizacije u društvu te promocija demokratskih vrijednosti, osnovnih prava, interkulturalnog razumijevanja i aktivnog građanstva među mladima u četirima europskim zemljama (Hrvatska, Slovenija, Velika Britanija i Italija). Projektom se želi osnažiti učitelje, djecu, mlade te njihove roditelje u razumijevanju i prepoznavanju složenosti i izazova suvremenog društva, kao i jačati njihove osobne, socijalne i građanske kompetencije.