Zadnja dva četvrtka bila su nam rezervirana za završna predavanja i radionice u okviru treninga za učitelje i stručne suradnike – projektne timove iz pet škola u međunarodnom projektu „Pokreni promjenu! – poticanje mladih na promjene putem interkulturalnog obrazovanja i volontiranja”. 15, travnja tako smo se bavili temom rodne ravnopravnosti u školama – Sanja Cesar iz udruge CESI održala je radionicu na kojoj smo kritički istraživali važnost i utjecaj roda na sve aspekte obrazovanja i života škole i upoznali se s ključnim pitanjima rodne ravnopravnosti u obrazovnom kontekstu.
Brojna istraživanja pokazala su primjerice da tekstovi i sami prikazi rodnih uloga u udžbenicima podržavaju rodne stereotipe (poželjne osobine, podjela zanimanja i dr.) te da je oskudan sadržaj vezan uz postignuća i uspjehe žena. Također, često se dječake ohrabruje da budu dobri u prirodnim znanostima, a za djevojke je prikladnije bavljenje društvenim znanostima, što onda utječe na nedostatak samopouzdanja djevojčica u matematici i fizici unatoč njihovim boljim školskim ocjenama iz ovih predmeta te niže ocjene dječaka u većini predmeta, a posebno slabu motivaciju za jezike i književnost. Također se može dogoditi i nejednak tretman djevojčica i dječaka od nastavnika kao i „dvostruka mjerila“ u odnosu na ponašanje ili školski uspjeh.
Kako je ovo jedna od tema koja je kao važna učenicima proizašla iz istraživanja u okviru projekta „Pokreni promjenu“, nastavnici su složni u stavu da se njome treba sustavno baviti i podizati svijest među kolegama i samim učenicima o štetnosti rodnih stereotipa jer su upravo oni temelj i za rodnu diskriminaciju. U nastavku je Ornela Malogorski, pedagoginja Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar s velikim iskustvom provedbe ovih tema s učenicima, predstavila našu najnoviju publikaciju “Smjernice za ostvarenje rodne ravnopravnosti u školama” koja je nastala u sklopu međunarodnog projekta Gender Equality Charter Mark. Osim samih smjernica, publikacija sadrži i niz nastavnih priprema i vanjskih resursa koji vam mogu pomoći u bavljenju ovom temom u direktnom radu s učenicama i učenicima.
22. travnja zaključili smo edukaciju predavanjem o motivaciji prof. dr. sc. Nataše Jokić-Begić koja nam je predstavila neke od izjava o tome što motivira i demotivira učenice i studentice s kojima radi u savjetovalištu. Naime, prof. Jokić-Begić uz redovan rad na Katedri za kliničku psihologiju Filozofskog fakulteta te psihoterapeutski rad, zajedno sa studenticama psihologije organizirala je i pokrenula digitalnu platformu Kako si? putem koje je široj populaciji ponuđena psihološka pomoć i podrška dostupna u okrilju vlastitog doma. Kako se svi nalazimo u izazovnom razdoblju s obzirom na pandemiju gdje nam je zadovoljenje mnogih potreba u odnosu s drugima onemogućeno, što izravno negativno utječe na mentalno zdravlje, jasno je da je motivacija ključna tema kojom se moramo baviti kako bismo izvukli najbolje iz sebe i drugih s kojima radimo. Uz stručne koncepte i savjete iz literature i prakse predstavljene na jasan i razumljiv način, sudionice su imale priliku i osvijestiti kako svi možemo pomoći u prvom redu sebi, imati veće razumijevanje za sebe s obzirom na sve izazove s kojima se trenutno susrećemo, kako bismo mogli biti tu i za druge i motivirati ih na važne promjene.
Navodimo i neke od izjava u anonimnim evaluacijama za obje teme.
Tema mi je važna, htjela bih više raditi s djecom o njoj. Najzanimljivije je osvještavanje o rodnim ulogama od malih nogu, o kutijama u koje nas svrstavaju.
Tema rodne ravnopravnosti je važna u obrazovanju te bismo mnoge sadržaje mogli koristiti u radu s učenicima i učenicama.
Važna tema. Najvažnije – poticaj za fokus na mentalno zdravlje.
Izvrsna predavačica. Odlično izabrana tema. Puno savjeta koji se mogu iskoristiti u suradnji s roditeljima.
Izuzetno aktualna tema. Odlično predavanje. Primjenjivo i za učenike i za učitelje i za roditelje.
Forumov projektni tim nastavlja pratiti timove iz 5 uključenih škola u razvoju i provedbi njihovih projekata s učenicima kojima je cilj podržavanje i osnaživanje glasa učenika. Do kraja školske godine predstavit će nam svaka od njih niz kratkoročnih akcija proizašlih iz ideja učenika kojima oni nastoje mijenjati svoju okolinu nabolje.