Search
Close this search box.

„Škole zajedništva” – iskustva podrške školama koje polaze učenice i učenici iz Ukrajine 2022./2023.

Podijeli

Ovim je riječima, upućenim svima onima koji poučavaju učenice i učenike iz Ukrajine, u lipnju 2022. godine započelo provođenje projekta Škole zajedništva uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku. Projekt je bio naše nastojanje da u novonastaloj situaciji rata na europskom tlu pronađemo način za pružanje toliko potrebne podrške učiteljima i učiteljicama u čije su klupe preko noći došli učenici i učenice iz Ukrajine.

Unatoč osjećaju nemoći zbog ratnih zbivanja, cilj nam je bio pronaći način da ipak nešto učinimo, da nastojimo biti tu za mnoge škole, da čujemo njihove potrebe i podržimo ih u tome da pruže svojim novim učenicima osjećaj dobrodošlice, pripadanja i nade u bolje sutra.

Ispitivanje potreba škola koje pohađaju ukrajinski učenici i njihova iskustva s kojima smo se upoznali tijekom edukacijskih susreta u Zagrebu, Splitu i Varaždinu, pomogli su u osmišljavanju mnogih resursa koji su i dalje dostupni za preuzimanje.

Krajem prošle školske godine na adrese gotovo 500 hrvatskih škola koje polaze učenice i učenici iz Ukrajine poslali smo poziv za uključivanje u završnu aktivnost projekta – istraživanje „Koju podršku trebamo kako bismo dodatno unaprijedili integraciju učenika:ca iz Ukrajine u škole?”.

Rezultati ovog istraživanja iz travnja 2023. u kojem je sudjelovalo 1642 učitelja:ica, djelatnika:ca stručne službe i ravnatelja:ica, pokazali su da su:

  • nedovoljno poznavanje hrvatskog jezika (otežano sporazumijevanje) najveći izazov u radu s ukrajinskim učenicima, što iznimno otežava procese poučavanja i vrednovanja učenika,
  • dodatni izazovi i neusklađenost hrvatskog i ukrajinskog kurikuluma, manjak dvojezičnih nastavnih materijala, gubitak motivacije uslijed nerazumijevanja te preopterećenost dvostrukim školskim obavezama te se
  • naglašava potreba jasnih smjernica od nadležnih tijela u području vrednovanja.

Također, učitelji:ice i dalje primjećuju brojne posttraumatske reakcije kod učenika iz Ukrajine, ali i pozitivne strane poput iznimno dobrog prihvaćanja učenika i učenica iz Ukrajine od strane njihovih vršnjaka iz Hrvatske. Ono što dodatno naglašavaju je kako bi im pomoglo jasnije prepoznavanje njihovih specifičnih potreba kao odgojno-obrazovnih radnica i radnika, njihovo umrežavanje, kao i podrška i prepoznavanje uloženog truda.  

I zaista, ovo završno istraživanje pokazuje ono čega smo bili svjesni, a to je da učitelji:ce ulažu značajni dodatni napor kako bi bili potrebna podrška učenicama i učenicima iz Ukrajine:

Spominju i povremeni gubitak motivacije uslijed nedostatka jasnih smjernica nadležnih tijela:

…kao i zbog toga što zahtjevnost rada s ukrajinskim učenicima često ostaje neprepoznata:

S druge strane, podrška vršnjaka učenicama i učenicima iz Ukrajine zaista je iznimna, a veći dio učiteljica i učitelja ističe kako usprkos poteškoćama ne gube motivaciju u svakodnevnom radu s njima.

Primjećuju se i brojni pozitivni pomaci koje su tijekom projekta učiteljice i učitelji podijelili s nama:

U ovom su projektu učiteljice i učitelji svojim velikim interesom i sudjelovanjem u pojedinim aktivnostima potvrdili koliko im je potrebna podrška: u 3 edukacije sudjelovale su 62 učiteljice iz 47 osnovnih i srednjih škola, sadržaj dobiven na edukacijama podijelile su kroz razna predavanja sa 1104 svojih kolega:ica u 47 škola, a projektnim aktivnostima u školi obuhvaćeno je 27,571 učenika:ca. Uz to, 591 učitelj:ica pogledalo je prva tri predavanja, 238 učitelja:ica sudjelovalo je u webinarima, a čak 1175 učitelja:ica preuzelo je razvijene priručnike za osnovne i srednje škole.

Sve vaše aktivnosti i ideje pomogle su u realizaciji projekta, kreiranju publikacija, uzajamnom pružanju podrške.

Hvala vam na vašem doprinosu!

Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.