Ako imate učenice i učenike iz Ukrajine u svojoj školi, ovo je e-mail upućen vama.
Ovim je riječima, upućenim svima onima koji poučavaju učenice i učenike iz Ukrajine, u lipnju 2022. godine započelo provođenje projekta Škole zajedništva uz podršku Ureda UNICEF-a za Hrvatsku. Projekt je bio naše nastojanje da u novonastaloj situaciji rata na europskom tlu pronađemo način za pružanje toliko potrebne podrške učiteljima i učiteljicama u čije su klupe preko noći došli učenici i učenice iz Ukrajine.
Unatoč osjećaju nemoći zbog ratnih zbivanja, cilj nam je bio pronaći način da ipak nešto učinimo, da nastojimo biti tu za mnoge škole, da čujemo njihove potrebe i podržimo ih u tome da pruže svojim novim učenicima osjećaj dobrodošlice, pripadanja i nade u bolje sutra.
Ispitivanje potreba škola koje pohađaju ukrajinski učenici i njihova iskustva s kojima smo se upoznali tijekom edukacijskih susreta u Zagrebu, Splitu i Varaždinu, pomogli su u osmišljavanju mnogih resursa koji su i dalje dostupni za preuzimanje.
Krajem prošle školske godine na adrese gotovo 500 hrvatskih škola koje polaze učenice i učenici iz Ukrajine poslali smo poziv za uključivanje u završnu aktivnost projekta – istraživanje „Koju podršku trebamo kako bismo dodatno unaprijedili integraciju učenika:ca iz Ukrajine u škole?”.
Rezultati ovog istraživanja iz travnja 2023. u kojem je sudjelovalo 1642 učitelja:ica, djelatnika:ca stručne službe i ravnatelja:ica, pokazali su da su:
- nedovoljno poznavanje hrvatskog jezika (otežano sporazumijevanje) najveći izazov u radu s ukrajinskim učenicima, što iznimno otežava procese poučavanja i vrednovanja učenika,
- dodatni izazovi i neusklađenost hrvatskog i ukrajinskog kurikuluma, manjak dvojezičnih nastavnih materijala, gubitak motivacije uslijed nerazumijevanja te preopterećenost dvostrukim školskim obavezama te se
- naglašava potreba jasnih smjernica od nadležnih tijela u području vrednovanja.
Također, učitelji:ice i dalje primjećuju brojne posttraumatske reakcije kod učenika iz Ukrajine, ali i pozitivne strane poput iznimno dobrog prihvaćanja učenika i učenica iz Ukrajine od strane njihovih vršnjaka iz Hrvatske. Ono što dodatno naglašavaju je kako bi im pomoglo jasnije prepoznavanje njihovih specifičnih potreba kao odgojno-obrazovnih radnica i radnika, njihovo umrežavanje, kao i podrška i prepoznavanje uloženog truda.
I zaista, ovo završno istraživanje pokazuje ono čega smo bili svjesni, a to je da učitelji:ce ulažu značajni dodatni napor kako bi bili potrebna podrška učenicama i učenicima iz Ukrajine:
Na usluzi sam učenicima van svojih redovnih sati, ostajem s njima nakon nastave te im pokušavam pojasniti gradivo.
Spominju i povremeni gubitak motivacije uslijed nedostatka jasnih smjernica nadležnih tijela:
Da, gubim motivaciju, a razlog je neznanje kako dalje, nema uputa – osim za početke. Kako i na kojoj razini ocjenjivati učenike, kako prilagoditi gradivo i stručnu terminologiju, kako ih pripremiti za Državnu maturu.
…kao i zbog toga što zahtjevnost rada s ukrajinskim učenicima često ostaje neprepoznata:
Rad zahtijeva dodatni angažman, a to nije nikako vrednovano, niti nagrađeno.
U razredu s 2 – 3 individualizirana programa, s učenicom s prilagođenim programom i 15-ero redovitih učenika koji su vrlo različitih mogućnosti i školskog uspjeha, teško pronalazim vrijeme za dodatnu pripremu za učenike iz Ukrajine.
S druge strane, podrška vršnjaka učenicama i učenicima iz Ukrajine zaista je iznimna, a veći dio učiteljica i učitelja ističe kako usprkos poteškoćama ne gube motivaciju u svakodnevnom radu s njima.
Primjećuju se i brojni pozitivni pomaci koje su tijekom projekta učiteljice i učitelji podijelili s nama:
Prije i nakon edukacije svakodnevno obogaćujemo rječnik ukrajinskim i hrvatskim riječima, učimo o ukrajinskoj kulturi, izrađujem memori kartice na hrvatskom i ukrajinskom te slikovne prikaze kako bi učenik iz Ukrajine što lakše savladavao nastavne sadržaje. Provela sam radionicu ‘Obuci tuđe cipele’ i mnoge druge. Oformila sam kutić za individualan rad s učenikom. Učenik iz Ukrajine je uključen u izvannastavnu aktivnost ‘Likovno stvaralaštvo’ koju provodim. U svim aktivnostima prepoznala sam dobrobit za učenika iz Ukrajine koji se svakim danom sve bolje osjeća unutar našeg razreda, ovih dana je osobito sretan jer smo naučili pjesmu Zvončići na ukrajinskom jeziku koju s veseljem pjeva. S pjesmom nastupamo na božićnoj priredbi te se svi zajedno veselimo što ćemo razveseliti i ostale učenike koji su iz Ukrajine došli u našu školu.
Ostvarena je dobrobit apsolutno za sve jer se veselimo dijeleći toplinu, prijateljstvo, ljubav, pozitivnu energiju…
Nakon edukacije, pedagoginja naše škole je pokrenula tjedne sastanke s roditeljima ukrajinskih učenika na kojima razgovara s njima o njihovim problemima te im pomaže u učenju jezika.
Jedna od glavnih promjena je da je učenik sretniji, opušteniji, više priča, više razumije, pjeva…
Učenici su puno otvoreniji, sklopili su prijateljstva, znaju kome se za što mogu ili trebaju obratiti. Puno bolje govore i razumiju hrvatski jezik, a time onda i lakše komuniciraju.
Vidi se pozitivna promjena, odgovara im rutina koju nudi škola, navikli su se, puno bolje govore i razumiju jezik. Mirniji su, staloženiji, redovitiji u pohađanju nastave.
Najvažnija promjena je da puno više govore i razgovaraju jer su brzo naučili jezik.
Sigurniji su i zadovoljniji. Početno nepovjerenje i strah su nestali, učenici su dobro prihvaćeni, sudjeluju u izvannastavnim aktivnostima, rado se uključuju u sve oblike rada u školi kao i izvan škole.
U ovom su projektu učiteljice i učitelji svojim velikim interesom i sudjelovanjem u pojedinim aktivnostima potvrdili koliko im je potrebna podrška: u 3 edukacije sudjelovale su 62 učiteljice iz 47 osnovnih i srednjih škola, sadržaj dobiven na edukacijama podijelile su kroz razna predavanja sa 1104 svojih kolega:ica u 47 škola, a projektnim aktivnostima u školi obuhvaćeno je 27,571 učenika:ca. Uz to, 591 učitelj:ica pogledalo je prva tri predavanja, 238 učitelja:ica sudjelovalo je u webinarima, a čak 1175 učitelja:ica preuzelo je razvijene priručnike za osnovne i srednje škole.
Sve vaše aktivnosti i ideje pomogle su u realizaciji projekta, kreiranju publikacija, uzajamnom pružanju podrške.
Hvala vam na vašem doprinosu!