Međunarodni dan učitelja, koji obilježavamo 5. listopada, uvijek je prilika da se podsjetimo kako je učiteljska profesija jedna od najvažnijih profesija u svakom društvu. To je ona profesija bez koje nema ni ekonomskog ni socijalnog rasta bilo koje zemlje. Najvažnija uloga učitelja je, u suradnji s roditeljima, pripremiti djecu i mlade za život, za odgovorno sudjelovanje i aktivan doprinos društvu u kojem žive te od njih stvoriti osobe koje će imati razvijeno kritičko mišljenje i biti spremne odgovorno prihvatiti izazove koji stoje pred njima. Ili kako je to sažeo Andreas Schleicher, jedan od tvoraca međunarodnog PISA istraživanja: „Stvar je u tome da učenike trebamo pripremati za njihovu budućnost, a ne za našu prošlost!“. Zaključci i rezultati niza međunarodnih studija koje procjenjuju kvalitetu obrazovnih sustava u zemljama širom svijeta uvijek pokazuju istu stvar – kvalitetan obrazovni sustav je onaj sustav koji ulaže u učitelje, koji u učiteljsku profesiju privlači najbolje kandidate, koji učitelje zadržava u sustavu tijekom cijelog profesionalnog rada uvođenjem sustava nagrađivanja i motiviranja učitelja te onaj koji učiteljima omogućava kontinuirani profesionalni razvoj.
Povodom Međunarodnog dana učitelja postavljamo pitanje je li naš odnos prema ovoj važnoj profesiji uvijek ovakav. Cijeni li se učiteljska profesija u Hrvatskoj dovoljno i promovira li obrazovna politika uistinu ovakav odnos prema učiteljima? U stvarnosti, u Hrvatskoj su učitelji oni čije se profesionalno dostojanstvo ne cijeni, oni koji još uvijek imaju ispodprosječne plaće, oni čiji se rad propituje, čiji se prekovremeni rad ne cijeni, koji često rade u vrlo lošim uvjetima bez nužnog materijala za kvalitetan rad te oni u čije se cjeloživotno učenje i stručno usavršavanja ulaže minimalno često ne odgovarajući na njihove stvarne potrebe.
Unatoč svim ovim nepovoljnim uvjetima za učiteljski poziv, Hrvatska se može pohvaliti uistinu sjajnim učiteljima i izvrsnim školama koje često nalaze inovativne načine kojima će ostvariti svoju viziju i misiju, organizirati zanimljivu i kreativnu nastavu koju će učenici voljeti, a školu učiniti mjestom u kojem rastu sretna djeca. Jedno je sigurno, škole u Hrvatskoj danas su puno bolje nego što su bile, a zasluge za to možemo pripisati jedino učiteljima i njihovom entuzijazmu, pristupu promjenama „odozdo“ ne čekajući obrazovnu politiku da nešto učini za njih. Stoga, povodom Međunarodnog dana učitelja 5. Iistopada pozivamo sve one koji će razvijati obrazovnu politiku ove zemlje da ne zaborave na one koji su u tome najvažniji – na učitelje – te se zauzmu za povećanje njihovog društvenog položaja i omoguće im da kvalitetno obavljaju svoj posao i stvaraju škole koje će odgovoriti na ove izazove. Uostalom, treba podsjestiti kako je upravo povećanje digniteta učiteljske profesije jedan od glavnih ciljeva Strategije obrazovanja, znanosti i tehnologije. Upravo putem ovog dokumenta Hrvatska ima priliku promijeniti svoj odnos prema učiteljskoj profesiji.
Forum za slobodu odgoja i ove godine, već tradicionalno povodom Međunarodnog dana učitelja, dodjeljuje Priznanje „Stjepan Cipek“ učiteljima, učiteljicama i školama koje su se istaknule u primjeni suvremenih oblika rada, kao i u demokratizaciji i unapređenju ukupnog života škole te aktivno sudjelovale u mnogim projektima i programima u suradnji s Forumom.
Ovo Priznanje je iskaz zahvalnosti i poštovanja prema svima onima koji su doprinijeli ostvarenju vizije Foruma za slobodu odgoja.
Dobitnike ovogodišnjih Priznanja možete vidjeti OVDJE
Svim učiteljima i učiteljicama u Hrvatskoj želimo sretan njihov dan!