Pod nazivom „Transformacija obrazovanja započinje s učiteljima” UNESCO je ovogodišnju proslavu povodom obilježavanja Svjetskog dana učitelja usredotočio upravo na kritičnu ulogu koju učitelji i nastavnici imaju u transformaciji potencijala djece i mladih, njihovih postignuća, preuzimanju odgovornosti za sebe, za one u našem okruženju, ali i za naš planet u cjelini. U svojoj poruci UNESCO je istaknuo kako poziva Vlade svih svjetskih zemalja da osiguraju uvjete u kojima će se učiteljima vjerovati, gdje će biti prepoznati kao oni koji „proizvode“ znanja i vještine, ali i oni koji su partneri Vladama u kreiranju smislenih i svrsishodnih obrazovnih politika.
Na žalost, temeljni dokumenti i strategije u našoj zemlji još uvijek ne prepoznaju kao bitno ulaganje u materijalni i društveni položaj odgojno-obrazovnih radnika i radnica. To najbolje možemo vidjeti na primjeru „Nacionalnog plana oporavka i otpornosti“ u kojem se znatna financijska sredstva planiraju uložiti u obrazovanje, čak 7.5 milijardi kuna u sljedećih 5 godina. Iako je iznos značajan i najveći koji se ikad uložio u obrazovni sustav u Hrvatskoj, plan ulaganja usmjeren je gotovo u potpunosti na infrastrukturne projekte, a samo deklarativno prepoznaje unapređenje materijalnog i društvenog položaja učitelja i nastavnika. Iz rečenica poput Dugoročno, racionalizacijom troškova, planira se osigurati prostor za povećanje plaća nastavnika što će isto pridonijeti povećanju atraktivnosti zanimanja… jasno je kako ovaj Nacionalni plan oporavka i otpornosti ne planira povećanje kako društvenog, a tako ni materijalnog položaja jedne od najvažnijih profesija u društvu. Barem ne u sljedećih 5 godina.
Upravo u krizi i nakon nje ulaganje u nositelje sustava, u njihov profesionalni i stručni razvoj iznimno je važno. Jačati kompetencije učitelja i nastavnika za rad u vremenu nesigurnosti, jačati njihovu otpornost na krize koje nam slijede, na prepoznavanje emocionalnih i psihičkih potreba učenika i učenica koji će trebati potporu u zaštiti mentalnog zdravlja, pružati potporu za autonomiju u kreiranju nastavnog procesa u čijem je središtu dijete, trebali bi biti prioriteti i središte svih budućih obrazovnih politika.
Povodom Svjetskog dana učitelja Forum za slobodu odgoja dodjeljuje Priznanje „Stjepan Cipek” zaslužnim učiteljima/cama, nastavnicima/ama, stručnim suradnicima/ama i školama. Ovo Priznanje je iskaz zahvalnosti i poštovanja prema svima onima koji su doprinijeli ostvarenju vizije škole Foruma za slobodu odgoja te su se svojim radom i aktivnostima istaknuli sudjelovanjem u našim projektima i programima. Svečana dodjela Priznanja ovogodišnjim dobitnicima i dobitnicama održat će se 5. listopada u OŠ Miroslava Krleže u Zagrebu.
Svim odgojno-obrazovnim radnicama i radnicima želimo sretan njihov dan, Svjetski dan učitelja!