U 2024. godini u našem su fokusu i dalje kompetencije stručnjakinja i stručnjaka koji rade s djecom i mladima, naročito u području inkluzije, prevencije nasilja te promicanja mentalnog zdravlja i dobrobiti. Također unaprjeđujemo građanske kompetencije, pravnu i financijsku pismenost, poznavanje Europske unije, svijest o važnosti održivog razvoja te kvalitetu upravljanja školama. Jačamo i promičemo teme poput solidarnosti, rodne ravnopravnosti, glasa učenika te izjednačavanja mogućnosti u obrazovanju.
U nastavku donosimo kratki pregled svega onoga što smo pripremili u novoj godini te vas pozivamo da nam se pridružite: kao partneri, sudionice i sudionici edukacija, provoditelji:ce aktivnosti s učenicama i učenicima, ravnatelji:ce u odgojno-obrazovnim ustanovama.
PREVENCIJA NASILJA I MENTALNO ZDRAVLJE U ŠKOLI
Socio-emocionalno učenje, emocionalna pismenost i mentalno zdravlje u fokusu su programa u kojem smo partneri s Uredom UNICEF-a za Hrvatsku: „Škole podrške: učenje za otpornost, inkluziju i mentalno zdravlje“. Program se provodi u Sisačko-moslavačkoj i Međimurskoj županiji.
„Zajedno: škole kao partneri u jačanju roditeljskih kompetencija” donosi edukacijske grupe na temu suradnje škola i roditelja u 20 zagrebačkih škola; projekt „Oboji svijet! – bojama ravnopravnosti“ uz kreativni natječaj nudi i edukaciju za mentore natječaja, „Možemo to riješiti: preventivni program školske medijacije” osnažuje zagrebačke škole za provođenje medijacije kao preventivnog programa.
Na prevenciji vršnjačkog nasilja radit ćemo i sa školama Međimurske, Sisačko-moslavačke i Zagrebačke županije kroz projekt „Možemo to riješiti“. Također ćemo ostvariti suradnju sa školama koje su svoje preventivne programe prijavile za podršku Ministarstvu znanosti i obrazovanja.
PRAVNA PISMENOST
U sklopu međunarodnog projekta „Pravo u svakodnevici” promičemo temeljnu pravnu pismenost u školama. Razvijen je Kompetencijski okvir pravne pismenosti za 14-godišnjake i 18-godišnjake, a bit će izrađeni i dostupni nastavni materijali s ciljem podizanja svijesti o važnosti pravne pismenosti: udžbenik za učenike, priručnik za nastavnike, sustav e-učenja te program stručnog usavršavanja za nastavnike:ce.
ODRŽIVOST I EKOLOGIJA U OBRAZOVANJU
Rad na temama održive financijske pismenosti, održivog upravljanja, ekološke pravednosti i globalne pravde nastavljamo kroz Erasmus+ suradničke projekte ,,Zelena financijska pismenost” i ,,Lead for EcoJustice – Škole za ekološku pravednost”. U narednom periodu održavat će se seminari i provodit će se aktivnosti s mladima, izrađivat će se edukativni materijali, objavljivati tematski članci te provesti edukacije za izgradnju kapaciteta konzorcija.
U 2024. pokrećemo i projekt „ECOALITY: mladi i lokalna zajednica za klimatsku i rodnu pravdu” u kojem smo jedan od 15 partnera iz 10 europskih zemalja. U ovoj će se godini projekt fokusirati na razvoj edukativnih materijala iz područja održivosti i edukaciju nastavnika:ca i stručnih suradnika:ca.
VRIJEDNOSTI EUROPSKE UNIJE
Erasmus+ projekt „READY: pristupačniji europski jezik za mlade” podiže svijest o važnosti i ulozi EU-a kod mladih, čineći im razumljivije relevantne odredbe europskih ugovora i politika u području mladih. Publikacije uključuju lako čitljive odredbe EU-a, odredbe u infografikama i preporuke mladih donositeljima odluka u EU-u.
Kroz projekt EUNITE u hrvatskim školama podučavamo o Europskoj uniji, medijskoj pismenosti te građanskom dijalogu i participaciji. U veljači organiziramo međunarodni virtualni događaj o EU institucijama i EU građanstvu, a zatim i pripremne događaje o izborima za Europski parlament te završnu konferenciju.
Dugogodišnju suradnju s Uredom za informiranje Europskog parlamenta u Zagrebu ostvarujemo evaluacijom projekta „Škole ambasadori EU parlamenta” u 60 srednjih škola u Hrvatskoj.
INKLUZIVNOST U RADU S DJECOM I MLADIMA
U sklopu međunarodnog projekta EDI GO razvijamo resurse za organizacije koje rade s mladima kako bi unaprijedile svoje prakse i politike na način da budu uključivije, raznolikije i da promiču jednakost mogućnosti. Toolbox uključuje Preporuke za organizacije, Inkluzivni rječnik te Alat za procjenu inkluzivnih praksi. Održat će se edukacija za stručnjake koji rade s mladima te objaviti primjeri dobrih praksi.
Međunarodni projekt SIRIUS 3.0 okuplja organizacije i dionike koji se bave obrazovanjem djece i mladih migrantskog porijekla. Uz praćenje i istraživanje obrazovnih politika, očekuju nas i studijske posjete te zagovaračke aktivnosti.
UPRAVLJANJE ŠKOLOM: STRUČNI RAZVOJ RAVNATELJA
U 2024. godini održava se peta generacija Akademija za ravnatelje:ice u sklopu sveobuhvatnog petomjesečnog programa, na području Međimurske županije. Središte ovog programa je profesionalizacija uloge ravnatelja:ica osnovnih i srednjih škola s naglaskom na inkluzivnom obrazovanju.
JAČANJE KAPACITETA CIVILNOGA DRUŠTVA
Projektom SKOCKANO kroz sustav osiguravanja kvalitete neformalnog obrazovanja u organizacijama civilnog društva (OCD) jačaju se kapaciteti za kvalitetniji rad te za primjenu sustava kvalitete, produbljuju se sektorske i međusektorske suradnje te se jača vidljivost sektora.
ZA KRAJ
Godina 2024. za Forum će biti godina mnogih promjena jer ćemo pripremati novi Strateški plan i kreirati digitalnu platformu za naše korisnike:ce. Ovogodišnja dodjela priznanja „Stjepan Cipek” bit će jubilarna – deseta, a dodijelit ćemo je osobama i ustanovama koje svojim ustrajnim radom doprinose Forumovoj viziji škole, škole koja je sretna, održiva, inkluzivna, suvremena i demokratska.
Vjerujemo kako ćete u ovim aktivnostima i projektima pronaći nešto za sebe i svoju školu ili organizaciju te se veselimo suradnjama koje nas čekaju.
Podsjećamo vas da se uključite i u naše otvorene seminare o kojima se možete informirati na našoj mrežnoj stranici. Također, svoj interes nam možete iskazati i putem elektroničke pošte na: forum@fso.hr ili se prijavite OVDJE kako biste na svoj e-mail dobivali mjesečne Vijesti Foruma za slobodu odgoja. Još više o tome što radimo potražite na našoj Facebook stranici i Instagram stranici.