S ciljem proširenja kruga suradnje na projektu „Pokreni promjenu!“ u školama koje sudjeluju u ovome trogodišnjemu međunarodnom projektu u kojem mijenjaju svoje okoline na način da podržavaju glas svojih učenika i potiču ih na pokretanje promjena koje žele vidjeti u svojim školskim i lokalnim zajednicama, održali smo radionice za zainteresirane nastavnike i roditelje. U ovim školama već dvije godine školski timovi sastavljeni od dvoje do troje nastavnika zajedno s odabranom grupom učenica i učenika kreiraju i provode zanimljive projekte – od uređenja školskog prostora kako bi odgovarao na potrebe svih učenika, do mijenjanja školskih pravilnika kako bi odražavali ono što sami učenici smatraju važnim.
Projekt je trenutno u zadnjoj godini provedbe, i pred nama je novo polugodište u kojem školski timovi nastavljaju sa započetim akcijama i projektima, no planiraju i nove. Zato je posebno važno bilo približiti ideju projekta i onoga što je do sada postignuto i širem krugu nastavnika u uključenim školama. Iako je školski tim Komercijalne i trgovačke škole Bjelovar, u kojoj smo radionicu održali još u listopadu, predstavio projekt i redovito izvještava svoje kolege i kolegice o postignućima, na radionici se okupilo ukupno 11 razrednika sa željom da prošire znanje o glasu učenika i načinima kako ga uspješnije podržavati. S njima smo imali zanimljivu raspravu o ulozi škole u podučavanju primjenjivih vještina, ali i poticanju učenika na osjetljivost za probleme zajednice u kojoj se nalaze. Nakon Bjelovara, radionicu smo u studenom održali i u školama u Zagrebu: u Upravnoj školi Zagreb vidjeli smo se virtualno, s također dodatnih 11 razrednika koji su jedni drugima prezentirali kako oni podržavaju glas svojih učenika kroz razne školske projekte koje trenutno provode – od osluškivanja njihovih potreba i ideja, do podržavanja akcija koje sami učenici pokreću – pojedini školski projekti na različitim razinama podržavaju participaciju učenika. U Osnovnoj se školi Ivana Meštrovića okupilo dodatnih 24 nastavnika razrednika, od čega ih je petero bilo prisutno u virtualnom obliku. S nastavnicima ove škole imali smo zanimljivu raspravu o svijetu i društvu danas koje okružuje djecu i mlade i utječe na njihovo formiranje stavova. Stoga je posebno važna uloga nastavnika i škole u podučavanju kritičkog mišljenja i uvođenju sadržaja medijske pismenosti u redovnu nastavu i izvannastavne aktivnosti. U Školi za medicinske sestre Vrapče sudjelovalo je 20 nastavnika izvan projektnog tima. U ovoj školi projekt „Pokreni promjenu“ dio je razvojnog plana škole unutar kojeg posebno rade na školskoj klimi i na unaprjeđenju suradnje i odnosa između samih nastavnika, ali i između nastavnika i učenika. Konačno, već u predblagdansko vrijeme, posjetili smo i Srednju školu Dugo Selo gdje smo održali radionicu s 14 nastavnika izvan projektnog tima, a tamo smo se posebno bavili temom važnosti mentalnog zdravlja učenika. Ova je tema prepoznata na razini škole i kroz projekt učeničkog savjetovališta imat će veliku važnost u idućem polugodištu.
Kako je prethodno i navedeno, teme su donekle bile zajedničke, s obzirom na to da sve škole dijele dosta zajedničkih problema i izazova s kojima se susreću, no isto tako svaku pojedinu radionicu smo nastojali prilagođavati specifičnim potrebama i trenutnim situacijama u kojima su se škole nalazile.
U istim školama održali smo radionice o glasu učenika te o suradnji roditelja i škole također s predstavnicima roditelja. O važnosti kvalitetne suradnje škole i roditelja još uvijek se ne govori dovoljno, odnosno roditelji kao važni dionici školskih zajednica još uvijek nisu prepoznati u dovoljnoj mjeri. Pri tome je važno osnažiti i same roditelje, ali i nastavnike, upravu te stručnu službu škole. Na ovim smo radionicama saznali i o primjerima dobre prakse takve suradnje, ali i o razmišljanjima roditelja i o njihovoj (ne)spremnosti na uključivanje u aktivnosti školske zajednice.
Više o aktivnostima ovog trogodišnjeg projekta pratite ovdje te na posebnoj stranici projekta www.startthechange.net