Osnovna škola Ivana Meštrovića u Zagrebu, u naselju Gajevo, otvorila je svoja vrata 1969. i od tada uz veliki trud svojih djelatnika radi na tome da učenici iz školskih klupa uz znanje ponesu i mnoge vrijednosti. Školu trenutno pohađa 688 učenika, od toga se pedesetak učenika s teškoćama školuje po primjerenom obliku školovanja, a šestero učenika s intelektualnim teškoćama i teškoćama mentalnog zdravlja pohađa poseban razredni odjel. Kako navode voditeljice projekta, učiteljica Gordana Ljubas i pedagoginja Irina Maljcov, škola redovito provodi aktivnosti vezane uz teme kao što su različitost, tolerancija i aktivno građanstvo. No htjeli su se pridružiti projektu „Pokreni promjenuˮ kako bi osnažili svoje promicanje demokratskih vrijednosti, ljudskih prava i interkulturalnog razumijevanja; kako bi potaknuli učenike na aktivno sudjelovanje u zajednici te smanjivanje predrasuda i stereotipa. I sve to s naglaskom na integraciji, a ne asimilaciji „jer su kulturološke razlike one koje omogućuju bolje razumijevanje i toleranciju u društvu.ˮ
Kako bi prije samog uključivanja u projekt prikupili informacije o različitostima prisutnim u školi te svakodnevnim izazovima koji iz njih proizlaze, projektni tim proveo je istraživanje među učenicima i učiteljima. Ankete koje su ispunjavali učitelji i fokus grupe s učenicima dovele su do zaključka da su najizraženije razlike upravo one između učenika s teškoćama i ostalih učenika. Istovremeno su izrazili želju i svoje nastojanje da primijećene razlike ne budu izvor sukoba, već novih spoznaja i povezivanja.
Okrugle kockice
Okrugle kockice nisu kao kockice na koje smo navikli, kockice kakve zamišljamo kad netko spominje kockice. No to ih ne čini manje vrijednima, manje željnima igre i prihvaćanja. To ne znači da ih treba učiniti kockastima kako bi se bolje uklopile i bile sličnije onom što volimo nazivati normalnim. Trebamo ih prihvatiti upravo takvima kakve jesu i prepoznati ljepotu u toj različitosti. Ne bi li bilo dosadno da su sve kockice istog oblika i boje?
S obzirom na to da je za pokretanje promjene potreban timski rad, u projektne aktivnosti koje su okupili pod nazivom „Okrugle kockiceˮ odlučili su uključiti djecu, ali i učitelje i roditelje.
Kotrljanje projekta započelo je radom s učiteljima. Na učiteljskom vijeću ravnateljica OŠ Fran Krsto Frankopan, gđa Jadranka Bjelica, održala je predavanje o komunikaciji, a na Aktivima razredne i predmetne nastave voditeljice projekta predstavile su projekt i održale radionicu o stereotipima i predrasudama. Učitelji su se odlučili i za dodatnu edukaciju o nenasilnom rješavanju sukoba pa su tijekom zimskih praznika u organizaciji Foruma za slobodu odgoja sudjelovali na Osnovnom seminaru medijacije.
Nakon učitelja, uslijedio je rad s roditeljima i učenicima. Prof. dr. Igor Kanižaj, potpredsjednik Društva za komunikaciju i medijsku kulturu (DKMK), održao je predavanje „Djeca i medijiˮ za roditelje učenika četvrtih i sedmih razreda. Zatim su Tina Regg i Ivan Nekić, volonteri udruge Društvo za komunikacijsku i medijsku kulturu, četvrtašima i sedmašima održali interaktivno predavanje „Sigurnost na internetu i cyberbullyingˮ.
Tijekom studenog i prosinca škola je bila domaćin studentima iz Bugarske koji su učenicima održali nekoliko radionica o svojoj državi i kulturi. Bila je to odlična prilika za razgovor o različitostima.
U prvom polugodištu, u sklopu izvanučioničke nastave vjeronauka, učenici petih razreda posjetili su džamiju, a učenici sedmih razreda grkokatoličku i baptističku crkvu.
Učenici članovi volonterskog kluba Meštri bili su posebno vrijedni
Početkom godine svi učenici i djelatnici prikupili su hranu i higijenske potrepštine koje su potom vrijedni volonteri razvrstali, pakirali i donirali Društvu za poboljšanje kvalitete života siromašne i nezbrinute djece „Mali zmajˮ.
Volonteri su sudjelovali i u tri volonterske akcije u prosincu i siječnju: prigodno su obilježili Međunarodni dan volontera, 5. prosinca, volontirajući u „Malom zmajuˮ. Animirali su na igraonici djecu za čije je roditelje istovremeno u prostorijama „Malog zmajaˮ održano predavanje.
Početkom prosinca održana je već tradicionalna božićna radionica u sklopu višegodišnje suradnje Centra za odgoj i obrazovanje „Goljakˮ i OŠ Ivana Meštrovića. Na radionici su učenici izrađivali božićne ukrase i čestitke. „Željele bismo da opet dođu kod nas jer nam je bilo lijepo i bili su nam dragi gostiˮ, rekle su učenice nakon druženja.
Nekoliko dana kasnije školski volonteri su zajedno s volonterima iz udruge „Smiješak za sveˮ posjetili Centar za odgoj i obrazovanje „Slava Raškajˮ. Susret je počeo upoznavanjem sudionika: djeca i odrasli svoje su ime pokazali znakovnim jezikom, a zatim su zajedno posijali pšenicu. Volonteri su zatim štičenicima čitali božićne pjesme i priče koje je njihova odgojiteljica prevodila na znakovni jezik.
Aktivnosti se nižu…
Početkom drugog polugodišta započete su radionice na temu različitosti, tolerancije i aktivnog građanstva.
Pokrenut je natječaj za izradu loga projekta „Pokreni promjenuˮ te je između mnogobrojnih radova izabran logo koji će pratiti sve daljnje aktivnosti projekta.
Učenici foto kluba Meštri svojim su se radovima uključili u foto natječaj „Različito je coolˮ koji je organizirala Gimnazija „Matija Mesić“ iz Slavonskog Broda.
Već treću godinu zaredom obilježavamo Dan ružičastih majica skupnim fotografiranjem i slanjem poruka o važnosti nenasilnog rješavanja sukoba. Istoga dana u večernjim je satima održan i koncert na kojem su naši učenici demonstrirali svoje glazbene talente svirajući i pjevajući pred učiteljima, učenicima i roditeljima.
Kako školu pohađa petero učenika s Down sindromom, svjetski dan sindroma Down, 21. ožujka, posebno se obilježava. U tjednu koji je prethodio učenici su u predvorju škole mogli pogledati pano na kojem su se svojim fotografijama i izjavama predstavili učenici s Down sindromom. Njihova učiteljica priredila je i ppt prezentaciju o svojim učenicima, njihovim posebnostima, ali i brojnim sličnostima koje dijele s ostalim učenicima. O prezentaciji su svi učenici razgovarali na satima razrednika, a na sam dan (21. ožujka) obukli su različite čarape i posjetili svoje prijatelje u njihovom razredu.
Razred 4. c posjetio je svoje prijatelje u posebnom razrednom odjelu te su zajedno izrađivali uskrsne čestitke. Rezultati ovog druženja su prekrasne čestitke nastale zajedničkim kreativnim radom, ali i zajednički provedeno vrijeme koje je učenike još jednom podsjetilo da smo svi mi u nečemu različiti, a istovremeno u toliko toga slični. Učenici su nakon druženja dogovorili i uzvratni posjet.
Na Dan otvorenih vrata (20. travnja) Debatni klub Meštri održao je prezentacijsku debatu na tezu Roditeljima treba omogućiti školovanje djece kod kuće. Naši debatanti iznijeli su afirmacijsku i nagacijsku stranu ove teze i potaknuli sve zainteresirane na razmišljanje o ovoj temi koja se u zadnje vrijeme aktualizira.
Nadamo se da ste među ovim mnoštvom ideja i aktivnosti pronašli neku koja će i vas potaknuti da s učenicima neprestano radite na prihvaćanju i slavljenju različitosti.
Neka se okrugle i kockaste kockice i u vašoj okolini ujedine i zajedno zakotrljaju promjenu.
+++
Učitelji i stručni suradnici iz 15 osnovnih i srednjih škola iz područja cijele Hrvatske, sudionici projekta Pokreni promjenu, već 5 mjeseci ostvaruju aktivnosti s ciljem promicanja zajedništva i prihvaćanja različitosti. Podsjetimo, projekt „Pokreni promjenu – prihvaćanje razlika kroz interkulturalno obrazovanje i volontiranje“ ili skraćeno „Pokreni promjenu“ je europski projekt čiji je cilj prevencija radikalizacije u društvu te promocija demokratskih vrijednosti, osnovnih prava, interkulturalnog razumijevanja i aktivnog građanstva među mladima u četirima europskim zemljama (Hrvatska, Slovenija, Velika Britanija i Italija). Projektom se želi osnažiti učitelje, djecu, mlade te njihove roditelje u razumijevanju i prepoznavanju složenosti i izazova suvremenog društva, kao i jačati njihove osobne, socijalne i građanske kompetencije.