II. osnovna škola Vrbovec škola je partner na projektu „Školski volonteri“. Matičnu školu i njene područne odjele u Lonjici, Negovcu, Poljani i Poljanskom Lugu polazi 682 učenika u 36 razrednih odjela. Škola pruža mogućnosti sudjelovanja u raznovrsnim projektima i izvannastavnim aktivnostima, a sudjelovanjem u „Školskim volonterima“ htjeli su potaknuti učenike, učitelje i roditelje da kroz volontiranje razviju senzibilinost i empatiju prema ranjivim skupinama svoje lokalne zajednice. U školi s ponoson ističu kako su sve aktivnosti, bilo da su osmišljene kao kratkoročne ili dugoročne, postale dugoročnima na zadovoljstvo svih učenika, učitelja i drugih dionika akcija.
„Uljepšaj mi dan!“ naziv je dugoročnog projekta kojeg su proveli u suradnji s Caritasovom kućom za starije i nemoćne osobe „Sv. Kamilo de Lellis“ koja se nalazi u blizini škole. Tijekom školske godine učenici volonteri su s voditeljima projekta posjetiti Dom 15 puta te je svaki posjet bio strukturiran tako da je omogućio međusobno druženje korisnika Doma i učenika. Aktivnosti posjeta zaista su bile raznolike, od zajedničkog sudjelovanja u kreativnim radionicama, pečenja kolača, proslava rođendana, maškara, obilježavanja dana Sv. Nikole do druženja uz poeziju i igrokaze. Korisnici Doma su također posjetili školu te su s učenicima sudjelovali u radionici „Bonton u odnosu sa starijim osobama“, a družili su se zajedno na završnoj svečanosti na kraju školske godine kada su učenici volonteri primili priznanje i poklončiće od voditeljice Doma.
„Imaš moć – daj mi pomoć!“ akcija je provedena u suradnji s lokalnom Udrugom za djecu s posebnim potrebama „Naši snovi“ koja provodi aktivnosti terapijskog jahanja. Iako zamišljena kao kratkoročna akcija u trajanju od mjesec dana, suradnja je trajala tri mjeseca, uključujući sudjelovanje učenika u 7 edukacijskih radionica o radu s konjima te njihovo volontiranje na aktivnostima uređivanja okoliša i brige o konjima, a nastavljena je i u novoj školskoj godini.
Oslikavanje dvorišta jednodnevna je akcija provedena u dvorištu matične škole u kojoj je više od dvadeset učenika uz pomoć troje učitelja i jedne volonterke ocrtavalo i bojilo poligon, školicu i ostale igre na pločnicima unutar dvorišta škole, ostavivši trajan trag svog djelovanja.
Škola je tijekom trajanja projekta u svoj rad uključila i dvije vanjske volonterke s kojima je potpisan volonterski ugovor te su u suradnji sa socijalnom pedagoginjom i psihologinjom s učenicima provodile radionice na različite teme, poput poboljšanja slike o sebi i nenasilnog rješavanja sukoba te radionice tolerancije. Školski projektni tim se na zajedničkim edukacijama Foruma za slobodu odgoja upoznao s projektnim timom Škole za medicinske sestre Mlinarska te su dogovorili suradnju. Učenice Mlinarske su za osmaše II. osnovne škole Vrbovec održale predavanje na temu spolno prenosivih bolesti i odgovornog spolnog ponašanja, a osmaši koji su imali namjeru upisati tu školu ili školu sličnog usmjerenja, bili su u posjetu njihovoj školi u Zagrebu. Na taj je način ostvarena lijepa suradnja koja se nastavila i u novoj školskoj godini.
Škola je prepoznala entuzijazam volontera i ravnateljica ga je željela nagraditi, pa je tako u mjesecu ožujku 2018. godine velika grupa volontera, vođena učiteljima i knjižničarkom, posjetila Rijeku i Trsat. Jedan od učitelja, porijeklom iz Rijeke, proveo je učenike kroz svoj rodni grad, a na Trsatu su posjetili crkvu i mali muzej. No prava poslastica za volontere u sklopu projekta, ali i one uključene u volontiranje u Crvenom križu, uslijedila je tek na kraju nastavne godine kad su učitelji poveli šesnaest učenika na četverodnevni izlet na Susak, gdje su boravili u kući za susrete koju vodi njihova vjeroučiteljica. Kako ističu učenici i učitelji, izlet je bio radostan završetak zajednički provedene godine.
Opća dobrobit volontiranja i sudjelovanja u zajedničkim aktivnostima vidljiva je u činjenici da se učenici koji su nam bili ciljana skupina – oni koji se ne ističu u svojim akademskim postignućima ili su općenito „u drugom planu“ kad je riječ o aktivnostima vezanima za zajednicu škole – osjećaju pozvanima da nešto učine i vrijednima pažnje. Učinci njihovih zajedničkih akcija služe im na ponos i daju osjećaj doprinošenja, a time, nadam se, i razvoju osjećaja odgovornosti za život zajednice u kojoj jesu. Učenici koji imaju problem sa socijalizacijom naročito se dobro osjećaju u radu s konjima i suradnji sa svojim kolegama u istom.
U cijeloj priči ne smije se zaboraviti povezanost koju djeca grade sa svojim voditeljem/voditeljicom, koji su ujedno i njihovi učitelji, a zbog čega se učenici dodatno trude i na nastavi i time poboljšavaju svoj uspjeh i na tom polju. Sve navedeno apsolutno pozitivno utječe na izgradnju njihovog samopoštovanja i osjećaja vrijednosti i empatije, što je, uz razvoj odgovornosti spram zajednice, možda i najvažniji razlog da se akcije volontiranja nastave.
(školska koordinatorica projekta o dobrobitima volontiranja za učenike)
Oslikavanje dvorišta
Uređivanje okoliša udruge „Naši snovi“
Projektom „Školski volonteri: osnaživanje i mentorstvo škola za koordiniranje volonterskih programaˮ studenati i mladi nezaposleni stručnjaci u radu s djecom i mladima, organizacije civilnog društva i škole zajedničkim su snagama osmislile održive i kvalitetne volonterske programe u školama te na taj način izgradile dugoročne volonterske programe i akcije. U projektu je sudjelovala 21 škola u 3 regije: Zagreb, Osijek, Split.
Ovaj dvogodišnji projekt, koji financijski podržava Europska unija iz Europskog socijalnoga fonda, Operativnog programa „Učinkoviti ljudski potencijali“ 2014. – 2020., a sufinancira Ured za udruge Vlade Republike Hrvatske, završava 31. svibnja 2019. godine. Tijekom njegove provedbe više od 1600 učenika sa svojim učiteljima, roditeljima i članovima lokalnih zajednica doprinosilo je boljitku društva kroz školsko volontiranje. Završna aktivnost projekta je Konferencija „Volontiranje u školi – vrijednost za sadašnjost i budućnostˮ koja će se održati 16. svibnja 2019. godine u Zagrebu, a prijaviti se možete putem prijavnog obrasca.
Sadržaj ovog materijala isključiva je odgovornost autora i Foruma za slobodu odgoja i ne odražava nužno stajalište Ureda za udruge Vlade Republike Hrvatske.