Kako je bilo najavljeno, Vlada je na jučerašnjoj sjednici donijela Zaključak koji sadrži plan aktivnosti za ublažavanje mjera koje su uvedene kako bi se spriječilo širenje koronavirusa.
Ovaj Plan, u tri koraka, predviđa da se, ako to dopusti epidemiološka situacija, od 11. svibnja omogući „rad predškolskih ustanova i razredne nastave od 1. do 4. razreda te posebnih razrednih odjela i rad s djecom s teškoćama koja imaju pomoćnika u nastavi“.
S obzirom na to da se od početka epidemije sve mjere uvode zahvaljujući mišljenju i savjetima struke, Forum za slobodu odgoja je proveo kratki upitnik kako bi saznao što odgojno-obrazovni radnici (OOR) – učitelji/ce, nastavnici/ce, profesori/ce, stručni/e suradnici/e, ravnatelji/ce – misle o ovakvom planu o početku nastave. U upitnik je stavljena i mogućnost da svoje mišljenje izraze i roditelji.
Važno je napomenuti kako se ovaj izvještaj odnosi jedino na podatke dobivene ovim upitnikom i određena poopćavanja u ovom tekstu odnose se samo na ovaj upitnik. Izjave iz upitnika citirane su bez gramatičko-pravopisnih intervencija.
Sažetak
Analiza 3663 upitnika pokazala je kako 64% ispitanika protiv početka održavanja nastave u svibnju. Dvije trećine i odgojno-obrazovnih radnika i roditelja ne podržava takvu odluku.
Analizom odgovora može se zaključiti kako je odluka loša i neprovediva, a jedini razlog toga je što donositelji te odluke – Vlada i nadležno ministarstvo – nisu poslušali glas učitelja i roditelja oko početka nastave.
U ovako osjetljivom trenutku kada svaki krivi korak može značiti širenje zaraze te produženje strogih protuepidemijskih mjera, vrlo je važno da se kod odluka sluša glas onih koji će sudjelovati o provođenju tih odluka. Upravo je suradnja učitelja i roditelja okosnica svake aktivnosti kako bi se učenike vratilo u škole i razrede.
Ako se posljednjih mjeseci mogla uspostaviti dobra praksa savjetovanja sa stručnjacima oko upravljanja epidemijom vjerujemo da se moglo naći i vremena i načina da se nadležne vlasti savjetuju sa stručnjakinjama i stručnjacima – učiteljima/cama, nastavnicima/ama, profesorima/cama, stručnim suradnicima/ama i ravnateljima/cama – kao i s roditeljima kako bi se mogle donijeti odluke koje će biti smislene, provedive i koje će imati podršku onih koji će ih provoditi.
Tko je ispunio upitnik?
Upitnik je objavljen na Facebook stranici Foruma za slobodu odgoja 22. travnja u 11 sati i 40 minuta. Do 23. travnja u 17.00 sati ispunjen je 3663 puta. Upitnik je i dalje otvoren, a izvještaj u stvarnom vremenu se može pratiti .
Iako je u međuvremenu broj ispunjenih upitnika porastao, ovaj izvještaj se temelji na analizi upitnika ispunjenih do 17.00 sati 23. travnja.
Od ukupnog broja ispitanika, 64% su roditelji, a ostalo su odgojno-obrazovni radnici od kojih najveći dio (29%) čine učitelji/ce, nastavnici/e i profesori/ce.
Nešto više od trećine ispitanika je iz Grada Zagreba nakon čega slijede ispitanici iz Primorsko-goranske, Splitsko-dalmatinske i Zagrebačke županije.
Većina učitelja/ca i roditelja neodobravaju početak nastave
Više od dvije trećine i odgojno-obrazovnih radnika/ica i roditelja je protiv početka održavanja nastave u svibnju. Za početak nastave je 21% odgojno-obrazovnih radnika te 18% roditelja dok podjednaki postotak roditelja i OOR nije siguran u to podržava li takvu odluku.
Odluku o početku nastave u svibnju najviše neodobravanja nalazi kod odgojno-obrazovnih radnika iz Koprivničko-križevačke županije, Grada Zagreba, Splitsko-dalmatinske i Zagrebačke županije, a najmanja je potpora kod ispitanika iz Brodsko-posavske i Ličko-senjske županije. Neodobravanje ove odluke nailazimo kod više od polovice odgojno-obrazovnih radnika u 19 županija.
Kad su u pitanju roditelji, u 20 županija više od polovice ispitanika-roditelja ne odobrava ovu odluku, a u Međimurskoj županiji njih 41% ne odobrava početak održavanja nastave u svibnju.
Oko 30% ispitanika je iskoristilo priliku te dodatno obrazložilo svoje (ne)odobravanje odluke o početku održavanja nastave. Neke osnovne crte i skupine tih obrazloženja donosimo u nastavku.
U školama je nemoguće održavati fizičku distancu
Sljedeće su glavne skupine argumenata protiv početka održavanja nastave. Skupine su poredane nasumično i redoslijed na predstavlja njihovu zastupljenost. Isto tako, za svaku skupinu navedeni su citati kojima se opisuju.
Održavanje fizičke distance u školama je vrlo teško ili nemoguće
Ne vidim logiku u držanju socijalne distance do daljnjeg, pleksiglas trgovinama, restoranima, kafićima a djecu pustiti u masu. Nešto je tu kontradiktorno!!?? Ili su veliki optimisti oni koji misle da će održavanje distance među djecom biti moguće. Ili pustite sve ili ništa… (roditelj, Vukovarsko-srijemska županija)
U osnovnoj školi, ja imam između 25 i 29 učenika u razredu, nemoguće je držati socijalnu distancu. Jednako kao u kinu ili kazalištu. Stoga ako ne može početi raditi kazalište i kino ne vidim kako može osnovna škola. (učitelj/ica, Zagrebačka županija)
Škole nemaju dovoljno materijalnih uvjeta i uvjeta za zadovoljavanje higijenskih standarda
Nismo spremni. Učionice nisu spremne na socijalnu distancu. Učenici RN posebno, četiri godine ih molim da me prestanu grliti nakon svakog sata (mnoge), nemamo uvjete za pranje ruku toplom vodom, sapun lako sami kupimo.I čemu to? Malo nastava, pa štrajk, pa praznici, pa nastava, pa online nastava, pa…opet u klupe. Dolazi sve toplije vrijeme, mi bez klima u razredima..pa upute za ocjenjivanje, pa mogu roditelji odlučiti hoće li dijete ostaviti doma…What? (učitelj/ica, osnovna škola, Istarska županija)
Zato što predajem u višim razredima u kojima je 24-27 učenika i ne znam tko bi kontrolirao socijalnu distancu, pogotovo među teenagerima. Isto tako škole imaj problem s čistačica koje su često na bolovanju a kako je zabranjeno zapošljavanje nisam sigurna da bi higijenski uvjeti bili zadovoljavajući. Tko će nam nabaviti maske, dezinficijense, rukavice?? (učitelj/ica, osnovna škola, Zagrebačka županija)
Gdje je tu distanca od 2 m i dezinfekcija prostora? U razredima ne bi smjelo biti više od 5 učenika, čistačica nema, ni sapuna nema,…treba li nastaviti dalje? (roditelj, Grad Zagreb)
U pojedinim školama određeni broj učenika i učitelja su putnici
Moje dijete putuje u školu u punom autobusu. Mislim da je to dovoljan razlog, a ako mora biti još koji onda je i loši higijenski uvjeti i stara škola. (roditelj, Splitsko-dalmatinska županija)
Naša škola ima puno učenika putnika, dolaze autobusom, kako osigurati distancu? Također broj učenika u razredu je od 20 do 27. (učitelj/ica, osnovna škola, Zagrebačka županija)
Škola ima jako puno djece putnika, smatram da bi ih ugrožavali bez razloga. (učitelj/ica, osnovna škola, Istarska županija)
Problem usklađivanje rada u školi i rada na daljinu za one koji neće dolaziti na nastavu
U ovom obliku ne ili svi ili nitko nemoguće je organizirati on line i rad u školi u isto vrijeme jer se preklapaju obveze. (učitelj, osnovna škola, Koprivničko-križevačka županija)
Ako se roditeljima bude dalo na izbor hoće li njihovo dijete ići u školu ili ne, znači li to da ćemo mi prijepodne biti u školi, a poslijepodne održavati online nastavu. Taman kada smo odredili kriterije vrednovanja u nastavi na daljinu i smislili na koji način ćemo dobiti ocjenu sada bi se trebali vratiti u učionicu. (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija)
Nisam super žena pa da mogu u isto vrijeme raditi i od kuće i iz škole. A nisam ni teta čuvalica pa da čuvam djecu kao u vrtiću. Uostalom, nisam spremna sebe ponovno izlagati stresu kojem sam bila izložena na početku nastave na daljinu. Budem li se morala vratiti u školu, vjerojatno ću na bolovanje. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija).
Ne možemo još raditi dvostruki posao. I u školi i od doma online. To nije normalno. Iz zdravstvenih razloga također. (učitelj/ica, srednja strukovna škola, Grad Zagreb)
Jer moje dijete ne može držati sve mjere zaštite,a njezino zdravlje neću riskirati. Ne želim niti da njena učiteljica radi dva posla u isto vrijeme. (roditelj, Vukovarsko-srijemska županija)
Veliki rizik za učenike i učitelje koji su rizična skupina
Epidemija nije niti pri kraju a u obitelji kronološki i onkološki bolesnik. (roditelj, Primorsko-goranska županija)
Dosta je šaltanja djece .Krenuli su ,pa štrajk,pa su doma ,pa krenuli opet pa virus ..Uhodali smo se u online nastavu i to je to. Međutim PRVI razlog nepodržavanju je sto su mi sinovi astmatičari ,s terapijama i ne dolazi u obzir da riskiram s njihovim zdravljem. (roditelj, Grad Zagreb)
Ne podržavam jer imam dijete koje ima alergijsku astmu i epilepsiju. (roditelj, Osječko-baranjska županija)
Spadam u rizičnu skupinu i svako nepotrebno izlaganje skupinama koje su još i veće od dozvoljenih klijenata u trgovini koja je često veća od moje učionice smatram ugrožavanjem vlastitog zdravlja koje nema cijenu. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb)
Nikako. Učiteljica sam s dijabetesom u rizičnoj skupini. Ne razumijem razliku između učitelja u RN i povlaštenih profesora od 5 do 8 razred. Definitivno NE. (učiteljica, osnovna škola, Osječko-baranjska županija).
Niti slučajno! U rizičnoj sam skupini. I ja i moje dijete. (učiteljica, osnovna škola, Virovitičko-podravska županija).
Veliki rizik širenja zaraze
Mislim da epidemiološka situacija neće biti povoljna do te mjere da učenici budu sigurni na putu do/iz škole te tijekom nastavnog procesa. (učitelj, strukovna škola, Brodsko-posavska županija)
Ovo je opasna odluka, ovime se odluka prepušta u ruke neodgovornih roditelja koji će djecu slati u školu i time ugroziti moguće širenje koronavirusa. Situacija nije još ni približno dobra, a ako djeca roditelja koji rade idu u školu, opet se netko nakon škole mora brinuti za njih, a to će biti bake i djedovi. Bolje onda da se djeca ne izlažu kolektivu, time štitimo svoje obitelji. (roditelj, Primorsko-goranska županija)
Virus još uvijek je prisutan, i zbog straha od zaraze moje dijete ne bi išlo u školu. (roditelj, Varaždinska županija)
Kada smo štrajkom i pandemijom već toliko školske godine izgubili,nema puno smisla otvarati pred sami kraj školske godine. Preveliki je rizik od zaraze. Mislimo prvo na zdravlje. (roditelj, Grad Zagreb)
Mogućnost zaraze djece nastavnika. Prijenos zaraze na ukucane. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija)
Odluka je ishitrena
Prerano je s obzirom na pandemiju. (roditelj, Zagrebačka županija)
Smatram da epidemiološka situacija još nije dovoljno dobra da izlažemo i njih i sebe zarazi!!!! (roditelj, Zadarska županija)
Još nije vrijeme. (roditelj, Grad Zagreb)
Mislim da opasnost od zaraze još nije prošla. (roditelj, Zagrebačka županija)
Nepoštovanje prema učiteljima
Djeca i nastavnici nisu stvari pa da se svaki tjedan prebacuju kako se tko sjeti.To je veliki stres za učenike, ali i za profesore. (učitelj/ica, gimnazija, Bjelovarsko-bilogorska županija)
Nakon što su učenici/studenti i njihovi učitelji/nastavnici/profesori i stručna služba preko noći prešli na online nastavu, što je psihološki šok, a Grad Zagreb i Zagrebačka županija i dodatno pretrpjeli šok potresa, ZADNJE što nam sada treba je NOVI šok. Ne živimo u istoj bajci s MZO i ministricom Divjak, OVO je realnost! Završetak nastavne i školske godine treba odraditi online, u korist učenika i učitelja, ali i u zaštitu svih naših obitelji, sukladno zdravstvenim, pedagoškim i moralnim načelima, koja uključuju i zdravu pamet. HVALA! (učitelj/ica, strukovna škola, Grad Zagreb)
Dodatni stres za učenike i učitelje
Djeca su nam već dovoljno stresirana s dosadašnjim odlukama I stanjem u kojem su se našli zato smatram da je za sve bolje da se školska godina završi online I to što prije. (roditelj, Primorsko-goranska županija).
Djeca osim od pandemije još i pod dodatnim stresom zbog učestalih potresa. (roditelj, Grad Zagreb)
Nakon ove karantene i velikog stresa učenici ne će biti u mogućnosti prisustvovati redovnoj nastavi u redovitoj dužini trajanja. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb)
Mislim da trebaju godinu završiti on line. Ionako su već dosta izgubili ove godine što zbog štrajka prosvjetara što zbog korone. Zašto ih bespotrebno stresirati? (roditelj, Istarska županija)
Ova situacija je jako stresna za sve: učitelje, roditelje, a najviše za učenike. Učenici su izgubljeni, rastrojeni; roditeljima je teško, neki rade, neki imaju više učenika. Neki nemaju potrebne uvjete za rad, neki imaju problema s internetom. Svakako bi bilo najbolje da se krene u školu, ali naravno ako situacija bude povoljna i ako struka odluči da se može. (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija).
Odluka nije utemeljena na ravnopravnosti
Ne vidim smisao početka nastave samo nekima a ne svima. Na koncu djeca su se taman navikla na ovaj sistem i sasvim dobro funkcionira, barem nama. (roditelj, Šibensko-kninska županija)
U ovom obliku ne ili svi ili nitko nemoguće je organizirati on line i rad u školi u isto vrijeme jer se preklapaju obveze. (učitelj/ica, osnovna škola, Koprivničko-križevačka županija).
Ne podržavam zbog zdravlja, svog i kolega. Ne postoji način da djeca mogu držati fizičku distancu jer škole nemaju toliko mjesta. Slanje samo dijela djece opterećuje učitelje duplo i neizvedivo je u praksi. Ili svi ili nitko. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija)
Na ovakav način kakav se predlaže, ne. Jedni idu drugi ne idu. (roditelj, Grad Zagreb)
Škola je oštećena
Djeca su, navodno, najveći prenositelji koronavirusa (Primorac). Mislim da bi to bio početak novog sirenja zaraze. Nadalje, neka djeca bi Isla u školu, neka ne bi. Hoćemo li držati nastavu I u školi I na daljinu? Mnoge škole nisu sanirane (u Zagrebu I okolici). Djeci u toj regiji Hrvatske, uza sve stresove koje su prošli (izolacija, potres), ne treba još I fizička primjena mjesta školovanja. (učitelj/ica, gimnazija, Grad Zagreb)
U Zagrebu zbog potresa neke škole nisu sigurne za povratak učenika. Npr. podsljemska zona. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb).
Škola moje djece je oštećena u potresu. Ja predajem strani jezik i radim i u nižim i u višim razredima. Ne znam kako organizirati da sam jedan dio dana u školi, a drugi radim od doma. Uz to, djeca mi nisu u boravku, a ne želim u ovoj situaciji izlagati bake i djedove riziku zaraze. Inače nam oni uskaču s čuvanjem djece. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb).
Početak nastave da, ako…
Dobar dio argumenata koji podržavaju početak održavanja nastave imaju jedno veliko „ako“. Ispitanici su za početak nastave ako se steknu sigurni uvjeti i za učenike i za učitelje. Navodimo glavne skupine argumenata za početak nastave.
Ako se steknu uvjeti i osiguraju mjere
Samo ako je pandemijska slika povoljna znaci 0 zaraženih. (odgajatelj/ica, Grad Zagreb)
Uz jasne naputke o organizaciji i zadržavanje ovog broja zaraženih u našoj Županiji. (učitelj/ica, osnovna škola, Međimurska županija).
Trebamo posebno osigurati sigurne uvjete za starije osobe i kronične bolesnike te za njih napraviti iznimke, ostali nismo toliko u opasnosti od zaraze. (roditelj, Bjelovarsko-bilogorska županija)
Da, ali samo pod uvjetom da je sve drugo dotad otvoreno. Škole su zadnje koje bi trebale biti na redu. (roditelj, Sisačko-moslavačka županija)
Ako škola stvori uvjete koje Nacionalni stožer propisuje. (roditelj, Grad Zagreb)
Ova situacija je jako stresna za sve: učitelje, roditelje, a najviše za učenike. Učenici su izgubljeni, rastrojeni; roditeljima je teško, neki rade, neki imaju više učenika. Neki nemaju potrebne uvjete za rad, neki imaju problema s internetom. Svakako bi bilo najbolje da se krene u školu, ali naravno ako situacija bude povoljna i ako struka odluči da se može. (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija)
Situacija je povoljna za početak nastave
Situacija se smirila i ne vidim razlog zašto se djeca ne bi vratila u školu. (roditelj, Grad Zagreb)
Smatram da je povoljna situacija kako bi se učenici mogli vratiti u školi uz naravno mjere opreza i preporuke Nacionalnog kriznog stožera. (učitelj/ica, gimnazija, Grad Zagreb)
Moj učenik je maturante i na našem području nema zaraznih korona virusom pa bi bio red barem maturante dovest do kraja. (učitelj/ica, strukovna škola, Splitsko-dalmatinska županija).
Svi govore, učenici, nastavnici,a i roditelji da je nastava u školi kvalitetnija. Već duže vrijeme nema novooboljelih pa bi bilo najbolje da se nastava održava u školi. Poštujući, naravno, mjere opreza. (učitelj/ica, gimnazija, Primorsko-goranska županija)
Oko moje zgrade djeca se druže kao da se ništa ne događa pa onda mogu i u školu. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija).
Cirkusna točka je gotova. Sad se vratimo životu. Zaraženi broj djece je ? Zaraženi broj blagajnica,bankara i ostalih profesija je? Zaraženi broj putnika(uključujući i njihove kontakte) te starijeg svita iz staračkog doma je? Matematika vise nego jasna. (roditelj, Splitsko-dalmatinska županija)
Učenici se ne snalaze u nastavi na daljinu
Djeca su u ovim vremenima jako zbunjena. Ne snalaze u najnovijim tehnologijama, pogotovo imamo problema s učenicima s teškoćama. Roditelji im ne mogu pomoći, a neki nastavnici ne shvaćaju da dijete to jednostavno ne može. Ne znamo kako bismo mu uopće pomogli. Potrebno je da barem takva djeca dođu u školu na neku dodatnu pomoć. (učitelj/ica, osnovna škola, Osječko-baranjska županija)
Djeci izrazito nedostaje škola. (učitelj/ica, gimnazija, Grad Zagreb)
Djeci je jako teško bez socijalnih kontakata. (roditelj, Krapinsko-zagorska županija)
Djeci nedostaju druženja i prijatelji i strahujem za njihovo mentalno zdravlje. Osim toga mislim da ovakav način nastave može biti vatrogasna mjera, ali ne dugoročno rješenje. (učitelj/ica, strukovna škola, Grad Zagreb).
E škola nikako ne može biti zamjena za nastavu u klupama di dica sjede i pozorno prate šta učiteljica objašnjava,niti tih sat vrimena na tv može zamijeniti 6-7 sati provedenih u školi zato otvorite škole i pustite ih da se normalno uče,ovo jako psihički djeluje na njih,hvala… (roditelj, Varaždinska županija)
Nastava na daljinu nije adekvatna i iscrpljujuća je i za učenike i za učitelje
Online nastava je katastrofa za mene. Ubijam se po cijeli dan jer sama izrađujem materijale, snimam, cijelo vrijeme objašnjavam individualno. Katastrofa (učitelj/ica, osnovna škola, Zadarska županija)
Ova situacija je jako stresna za sve: učitelje, roditelje, a najviše za učenike. Učenici su izgubljeni, rastrojeni; roditeljima je teško, neki rade, neki imaju više učenika. Neki nemaju potrebne uvjete za rad, neki imaju problema s internetom. Svakako bi bilo najbolje da se krene u školu, ali naravno ako situacija bude povoljna i ako struka odluči da se može. (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija).
Premorena sam od ovakve nastave. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija).
Moje dijete,a i ja želimo povratak u školske klupe jer ovo preko interneta je naporno i za djecu i za roditelje koji moraju biti i učitelji,a djeca brzo izgube i motivaciju za učenjem. (roditelj, Brodsko-posavska županija)
Ovaj način školovanja na daljinu s ovim programom opterećuje djecu više nego redovito školovanje. Mentalno zdravlje djece je potpuno zapostavljeno. (roditelj, Istarska županija)
Ovo doma je katastrofa pa mi roditelji gubimo živce djeca pate samo zbog toga nije isto objašnjavati roditelj doma i učitelj u školi (roditelj, Karlovačka županija)
Uz mjere predostrožnosti svakako da, jer djeci treba škola, i socijalizaciju posebno djeci s pp kakvo je moje. (roditelj, Međimurska županija)
Treba se ugledati na ostale zemlje koje otvaraju škole
Ako mogu zemlje s puno više školaraca i gorom epidemiološkom slikom, onda možemo i mi. (učitelj/ica, osnovna škola, Virovitičko-podravska županija)
Ako može Austrija,ne vidim razloga da ih ne pratimo. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb)
Smatram da su djeca ove godine izuzetno zakinuta zbog štrajka(kojeg ne podržavam mada sam profesor i pedagog) i Covida 19, ovaj tip online nastave smatram tek pukom odradom a ne kvalitetnom nastavom. U ostalim zemljama s nepovoljnijom epidemiološkom situacijom imaju nastavu, velika većina zemalja će ju također uskoro imati te ne vidim razlog da djeca u Hrvatskoj budu još više zakinuta nego što to već i jesu. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb).
Važno je početi raditi
Da, jer je u mojoj županiji puno kolegica dobilo otkaz. Mi smo u produženom boravku i nitko nas niti u jednom trenutku nije nigdje spomenuo. Podijeljeni su otkazi jer smo na milosti i nemilosti Grada. To je žalosno. U županiji sam gdje nema puno oboljelih i smatram da možemo početi raditi. Zašto ne početi po županijama? Postupno? Više od mjesec dana brinem da budem građanin koji se ponaša sukladno pravilima. Ali, sada kad se situacija kristalizira, a druge zemlje s više oboljelih otvaraju škole, ne vidim razlog zašto se mi ne bismo vratili u razrede. Opet, ponavljam… Žalosna sam jer gotovo uvijek nikoga nije briga za nas učitelje u produženom boravku. Hvala (učitelj/ica, osnovna škola, Primorsko-goranska županija)
Djeca se sto prije moraju vratiti u normalan život i na pravi način obavljati školske obaveze, a roditelji svom poslu i ulozi roditelja. (roditelj, Grad Zagreb)
Roditelji moraju moći raditi, svi zajedno moramo učiniti sve da koliko toliko spasimo gospodarstvo. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb).
Djeca nisu rizična skupina
Djeca nisu rizična skupina. (roditelj, Grad Zagreb)
Djeca dobro reagiraju na koronu. A oni iz rizičnih skupina neka se pridržavaju mjera opreza. Nisam bešćutna, imam stare i bolesne roditelje i brinem se za njih. To ne znači da za sve isto treba primjenjivati. Zimus je harao neki virus od kojeg je u našoj školi izostalo preko 50% djece. Ne vjerujem da bi ih Covid teže sredio. I svi su se doma liječili čajem i ležanjem. ” (roditelj, Grad Zagreb).
Mala smo škola/sredina
Budući da radim u kombinaciji, s manjim brojem učenika, u velikoj učionici, u mogućnosti sam održavati socijalnu distancu s djecom. U prvim danima bismo vježbali smanjenje taktilnosti među djecom. Također, budući da je kombinacija u malo izoliranjem dijelu županije – smatram da će roditelji prihvatiti. (učitelj/ica, osnovna škola, Brodsko-posavska županija)
Moj razred je malen i mogla bih raditi u dobrim uvjetima poštujući pravila zaštite. (učitelj/ica, osnovna škola, Primorsko-goranska županija).
Radim u maloj područnoj školi sa svega 5 učenika i smatram da ne bi bio problem vratiti se u učionicu. (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija)
U Zagori gdje su uglavnom škole s manjim brojem djece bi se mogla organizirati nastava u skladu s preporukama. (učitelj/ica, osnovna škola, Splitsko-dalmatinska županija)
“Jedva čekam vratiti se u školu ali me strah…”
Ispitanici koji su iskazali nesigurnost u potpori odluci o početku nastave još uvijek odmjeravaju različite argumente i u njihovim odgovorima se može pročitati želja za povratkom u školu, ali i vrlo jasno navođenje svih argumenata protiv početka nastave.
Jedan dio ispitanika predlaže različite druge mogućnosti poput pomicanja nastave na lipanj, završetak godine krajem svibnja ili završetak cijele godine nastavom na daljinu, održavanje nastave samo za maturante, a neki predlažu i dodatni korak prije otvaranja škola:
Prvo treba dopustiti igru na igralištima, ako nakon toga ne dođe do povećanja broja oboljele djece (min 14 dana) onda otvoriti škole al samo tako da djeca dolaze odgovarati u školu. (roditelj, Grad Zagreb).
Također, među ispitanicima vlada neodobravanje djelomičnog otvaranja škola:
Ne podržavam ako će viši razredi ostati kući, a niži krenuti u školu. (roditelj, Primorsko-goranska županija).
Mislim da je najvažnije da epidemiolozi donesu tu odluku a ne davanje mogućnosti biranja roditeljima (roditelj, Međimurska županija)
Ako škola počinje svima, to je onda ok. Međutim, ostaviti na roditeljima da odlučuju hoće li dijete ići u školu ili ne je krajnje neozbiljno i neprofesionalno. Ministarstvo mora odlučiti hoće li škole biti ili ne i to jednako za sve. (učitelj/ica, osnovna škola, Grad Zagreb)
S druge strane, među roditeljima vlada i strah od prekomjernog ispitivanja ako krene nastava:
Djeca nisu stigla učiti od hrpe gradiva i zadaća,pa se bojim ispitivanja gradiva koje su samostalno morala savladati,a nisu ga uspjeli naučiti. (roditelj, Grad Zagreb)
Jer će nastavnici biti bez razumijevanja – imati će usmene i pismene ispite kao da je samo “njihov predmet” najvažniji i jedini. (Tako je bilo nakon štrajka.) (roditelj, Zagrebačka županija)
Strah me da ne krenu učitelji sa ispitima i onda da djeca jadna psihički ne puknu,jer znam kako to krene zadnja dva mjeseca školske godine…bojim se da ce to samo štetiti djeci…i bolje da se još čuvamo ovog virusa. (roditelj, Primorsko-goranska županija)
On što zanima dobar dio ispitanika – i učitelja/ica i roditelja – je odgovor na pitanje kako! i na koji način!
Ne znam kako ce osigurati sve epidemiološke mjere u školama. (roditelj, Grad Zagreb)
Kako ce se urediti boravak djece,distanciranje pod odmorom… (roditelj, Osječko-baranjska županija).
Ako se treba i dalje pridržavati mjera udaljenosti od druge osobe i neokupljanja kako će se smjestiti 23 učenika u jednu učionicu? (roditelj, Primorsko-goranska županija)
Nije mi jasno kako osigurati socijalnu distancu među učenicima od 2 metra i tko će biti za to zadužen. Učitelji također ne mogu znati je li to od učenikovih ukućana u samoizolaciji ili ne daj Bože zaražen. I što je s djecom i učiteljima koji spadaju u rizičnu skupinu?! (učitelj/ica, osnovna škola, Karlovačka županija)
Ovisi o mjerama sigurnosti koje će biti propisane. Ako je to npr.socijalna distanca, dovođenje djece u položaj da se ne smiju približiti drugoj djeci za vrijeme nastave i odmora vodi u psihičku torturu. Kako ćete sedmogodišnjaku koji preko mjesec dana nije vidio drugo dijete objasniti da se ne smije približiti niti igrati s prijateljima? To su uvjeti konc logora. (učitelji/ca, osnovna škola, Primorsko-goranska županija)
Zato što ne znam kako osigurati u školi sve propisane mjere , uz to MZOS nam je u školama smanjio broj tehničkog osoblja. (učitelj/ica, osnovna škola, Osječko-baranjska županija)
Na koji način osigurati dovoljnu distancu među učenicima? Što s prijevozom učenika? U naše škole dolaze dupkom puni autobusi učenika, kao i prijevoz školskim vozilima… Razred u kojemu je 25 učenika, sjede po dvoje u klupi,.. Puno je pitanja na koja nam nitko ne daje odgovore… (učitelj/ica, osnovna škola, Bjelovarsko-bilogorska županija).