Upravljanje školom
Programi > Demokratizacija škola > Upravljanje školom
Izgradnja upravljačkih kapaciteta za održivu, demokratsku i uključivu školu cilj je ovo programa koji je oblikovan 2018. godine, a okuplja potprograme koji se pojedinačno provode još od 2012. godine.
Program je prije svega usmjeren prema ravnateljima_cama i stručnim suradnicima_cama, no otvoren je i svima onima unutar odgojno-obrazovnog sustava koji žele konstruktivno doprinijeti različitim procesima donošenja odluka i/ili razvoja pojedinih segmenata.
Tri su potprograma koja čine program „Upravljanje školom“:
Prva Akademije za ravnatelje_ice održana je tijekom 2020. godine u sklopu projekta „Učimo ih za njihovu budućnost“. Druga i treća Akademija za ravnatelje_ice održat će se tijekom 2021. godine u sklopu projekta „HEAD“ i u sklopu projekta „Učimo ih za njihovu budućnost“.
- Akademija za ravnatelje_ice – program stručnog usavršavanja
- Bajkuša, M., Kožič Komar, V. i Rogić, D. (2020) Sanjam školu: razmišljanja učenika/ica o budućnosti obrazovanja. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Djajkovska, B. i sur. (2019) Suzbijanje društvenih tabua o siromaštvu: Kreativne ideje za ublažavanje posljedica siromaštva na djecu i mlade: aktivnosti za rad u školi. Zagreb: Mreža centara za obrazovne politike.
- Kožić Komar, V. (2020) Zbirka nastavnih priprema za sretniji povratak u školu. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Pijaca Plavšić, E. (2020) Guide to a Happy Return to School. Zagreb: Forum for Freedom in Education.
- Pijaca Plavšić, E. (2020) Vodič za sretan povratak u školu. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
U društvu koje istinski živi demokraciju i sama škola je demokratska, a to, između ostalog, znači da se sve ključne odluke donose participativno. Stoga kroz ovaj program potičemo odgojno-obrazovne ustanove da sustavno, kvalitetno i suradnički oblikuju viziju svoje ustanova i donose dokumente i odluke važne za ostvarenje te vizije.
U tom smislu ključni dokumenti i odluke su školski razvojni plan i školski kurikulum. Razvoj ovih dokumenata je prilika za uključivanje svih dionika škole, ali i prilika da svi dionici kvalitetno i kreativno doprinesu tom procesu koji treba biti otvoren i uključujući. Osim toga, razvoj ovih dokumenata zahtijeva i utemeljenost na podacima kako na onima koji već postoje u ustanovi tako i na prikupljanju novih podataka o stanju, potrebama, stavovima i sl.
Ovaj program je svoje temelje dobio provedbom IPA projekta „Razvoj kurikulumske kulture: osnaživanje škola za razvoj i implementaciju školskog kurikuluma“ koji se provodio od 19. kolovoza 2013. do 18. veljače 2015. godine. Nositelj tog projekta je bio Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, a Forum za slobodu odgoja je bio glavni partner projekta. Cilj programa jest usmjeriti škole na izradu školskog kurikuluma koji uvažava potreba učenika, učitelja, škole, roditelja i lokalne zajednice. U sklopu ovog projekta educirano je 40 trenerica i trenera koji su izravno radili sa školskim timovima iz 60 škola te im pružali potporu u izradi ovog dokumenta.
Od 2014. godine i sudjelovanja Foruma u projektu Vijeća Europe „Regionalna potpora inkluzivnom obrazovanju“ ovaj program čini i edukacija „Razvojni plan škole“ koja je usmjerena na podršku odgojno-obrazovnim ustanovama u razvoju ovog iznimno bitnog dokumenta kroz izradu vizije i misije škole, vrijednosti koje škola zastupa te dugoročno strateško planiranje i razvoj akcijskog plana škole. Program je naknadno obogaćen edukacijom o upotrebi ankete bilo kao metodi koja se koristi u nastavi bilo kao metodi prikupljanja podataka u svrhu planiranja.
- Razvojni plan škole – seminar stručnog usavršavanja
- Razvoj kurikulumske kulture – seminar stručnog usavršavanja
- Metoda ankete u obrazovanju – seminar stručnog usavršavanja
- Baranović, B. (2015) Izrada i evaluacija školskog kurikuluma: pojmovi i postupci. Zagreb: Forum za slobodu odgoja
- Baranović, B. (2015) Školski kurikulum: teorijski i praktični aspekti. Zagreb: Institut za društvena istraživanja u Zagrebu.
Ovim projektom obuhvaćeno je niz naših aktivnosti kojima podržavamo ravnatelje_ice u upravljanju školom i povećanju kvalitete odgojno-obrazovnih procesa. Program je trenutno usmjeren na jačanje kompetencija ravnatelja_ica i odgojno-obrazovnih radnika_ica u području planiranja, prijave i provedbe bilo školskih projekata ili projekata koje škola odluči prijaviti za financiranje iz nekih drugih izvora.
Također, program podržava odgojno-obrazovne radnike u dijelu komunikacije s javnošću polazeći od toga da se u školama provodi niz iznimno kvalitetnih, kreativni i zanimljivih programa, projekata i aktivnosti s kojima bi trebala biti upoznata cijela lokalna zajednica, a koji često ostanu samo unutar školskih zidova ili uskih odgojno-obrazovnih krugova.
- Uvod u projektno planiranje – seminar stručnog usavršavanja
- Razvoj i pisanje projektnog prijedloga – seminar stručnog usavršavanja
- Odnosi s javnošću u obrazovanju – seminar stručnog usavršavanja