UNICEF: Upute za odgojitelje, učitelje i nastavnike
Djeca i mladi trebali bi u skladu sa svojom dobi biti informirani o osnovnim informacijama o COVID-19 (poznatijem kao koronavirusu) uključujući informacije o simptomima, komplikacijama, načinu na koji se virusi (uključujući i COVID-19) prenose i kako se to može spriječiti. Ovaj članak napravljen je na temelju Smjernica za prevenciju i kontrolu virusa COVID-19 (novi koronavirus) u obrazovnim ustanovama koju su napravili Svjetska zdravstvena organizacija, UNICEF i Međunarodni pokret Crvenog križa i Crvenog polumjeseca. Cjelovita brošura sa smjernicama na engleskom jeziku dostupna je na ovome linku – smjernice.
Cjeloviti tekst Uputa UNICEF-a potražite ovdje.
UNICEF: Savjeti za mlade o koronavirusu
Mnogi adolescenti možda neće htjeti podijeliti s vama svoje strahove i zabrinutosti, već će o tome prije pričati sa svojim vršnjacima. Tu im mi kao odrasli možemo dati podršku u vidu skretanja njihove pažnje gdje mogu dobiti konkretnije informacije i strategije kako brinuti o svome mentalnome zdravlju i kako se lakše suočiti sa novonastalnom situacijom. No također, i kako u datim okolnostima mogu bolje strukturirati svoj dan te pronaći ideje za provođenje slobodnoga vremena. Na stranicama UNICEF-a nalaze se priče njihovih vršnjaka, mladih ambasadora za prava djece i mladih Europske unije.
Cjelovit tekst pročitajte ovdje.
UNICEF: Kako razgovarati s djetetom o pandemiji novog koronavirusa (COVID-19)
Lako se osjetiti preplavljenim svime što trenutačno čujete i čitate o bolesti koronavirusa (COVID-19). Također je razumljivo ako se i vaša djeca mogu osjećati zabrinutost. Djeca će možda teško shvatiti što vide na internetu ili na televiziji, ili čuju od drugih ljudi, tako da mogu biti tjeskobni, žalosni ili pod stresom. Otvoren razgovor s vašom djecom može im pomoći da razumiju situaciju pa čak i daju pozitivan doprinos za druge.
Cjeloviti tekst pročitajte ovdje.
UNICEF: Kako provoditi vrijeme s djecom kod kuće
Kako strukturirati aktivnosti s djecom i mladima te na koji način provoditi kvalitetno vrijeme sa svojom djecom postao je veliki izazov i za same roditelje s obzirom na to da se naš život odvija unutar četiri zida. Stres, anksioznost i briga dodatno zaustavljaju naš kreativni sustav i ideje, pa možda niti ne znamo na koji način adekvatno strukturirati obiteljsko slobodno vrijeme. No, pomoć stiže u vidu prijedloga i niza ispiracija koje vam mogu pomoći u provođenju kvalitetnog, zabavnog ali i učećeg vremena sa svojom djecom i mladima.
Cjelovit tekst pročitajte ovdje.
Zagrebačko psihološko društvo: Kako pružiti podršku djeci u periodu zdravstvene krize
O ovoj situaciji svakako je potrebno razgovarati s djecom svih uzrasta. Ponekad među roditeljima možemo čuti stav da su djeca predškolske dobi premala da s njima razgovaramo „jer ionako ništa ne razumiju“, a za starije teenagere „oni su veliki i onako sve znaju“. Potrebno je ipak, u krugu obitelji otvoriti razgovor o situaciji i pružiti djeci informacije, priliku za postavljanje pitanja kao i za podršku koju mogu pružiti primarno roditelji.
Cjeloviti tekst pročitajte ovdje.
Zagrebačko psihološko društvo: Što znamo o panici?
Kako prepoznati paniku, što dovodi do nje te kako pomoći sebi i drugima važne su informacije koje bismo trebali znati kako bismo mogli pomoći i sebi, ali i djeci i mladima. Neka djeca će se (ili jesu) prvi puta susreli s tim senzacijama, i bit će puna pitanja i dodatnog straha. Važno je da ih smirimo te da smo spremni adekvatno odgovoriti na njihova pitanja i pomoći im da se smire i vrate u ravnotežu.
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
Društvo za psihološku pomoć: Kako djeci objasniti epidemiju koronavirusa?
Dragi roditelji, skrbnici, odgajatelji i ostali odrasli, trenutno se suočavamo s epidemijom koronavirusa koji, za neke skupine osoba, može biti opasan po život. Radi toga smo suočeni s povišenim osjećajem nesigurnosti i straha za budućnost. Odrasle osobe imaju razvijene načine nošenja sa svojim strahovima, od umanjivanja prijetnje “to je isto kao i obična grupa”, preko slušanja uputa stručnjaka i znanstvenika pa do vrlo temeljitih priprema za slučaj da moraju provesti duže vrijeme zatvoreni u kući. Djeca još uče prepoznavati svoje osjećaje i upravljati njima, a njihov doživljaj i nošenje sa situacijom uvelike ovisi o tome hoće li lim odrasli i na koji način objasniti što se događa.
Cjeloviti tekst pročitajte ovdje.
Vrtić Budućnost: Kako pomoći djeci i mladima da snize razinu stresa i anksioznosti (Mindfulness vježbe)
Visoke razine stresa, anskioznosti i nesigurnosti vidljive su i kod naših najmlađih članova društva. Često ne znamo kako adekvatno odgovoriti na njihove bojazni, ponajviše jer vjerujemo da su premali da bi u potpunosti mogli razumjeti okolnosti u kojima se nalaze. No, navedene okolnosti itekako utječu na sve aspekte njihova života. Zato je važno prilagoditi način naše podrške djeci na njima razumljiv način te provoditi s njima aktivnosti i vježbe koje su njima zanimljive, ali i koje im pomažu u regulaciji osjećaja, ponašanja i koncentracije. Koristeći ove vježbe s djecom, direktno utječemo na njihovo mentalno zdravlje, jačamo njihovu otpornost i osiguravamo ono najvažnije – da si sami mogu pomoći. Vjerujemo da ćete, radeći predložene vježbe s djecom, i sami uvidjeti njihove blagodati.
Centar za socijalnu skrb Zagreb: O koronavirusu, strahu i preporuke
Na stranicama Centra možete pronaći odgovore na pitanja kao što su kako se nositi sa dvostrukim strahom, preporuke za postupanje u kriznim situacijama te prijedlog novih obiteljskih pravila u posebnim okolnostima. Uz to, možete pronaći vrlo maštovit video za djecu s ciljem upoznavanja najmlađih s koronavirusom
Cijele tekstove pročitajte ovdje. Video za djecu možete pronaći ovdje
Odgojno savjetovalište ERF-a: Kako biti podrška djetetu u nošenju sa strahom od potresa?
Uz strah od COVID-a 19 mnoga djeca i mladi suočili su se i sa strahom od potresa što ima dodatan pritisak na njihovo mentalno zdravlje i strukturiranje njihova dana. Dani visoke neizvjesnosti sa sobom nose i niz pitanja, strahova i anksioznosti koji traže odgovore. Upravo je zato važno s djecom i mladima razgovarati o neugodnim osjećajima ali i činjenicama vezanima uz potres i mogućnostima koje imamo na raspolaganju da si sami pomognemo i da se bolje osjećamo.
Cijeli tekst pročitajte ovdje
Odgojno savjetovalište ERF-a: Kako podržati vještine suočavanja i mentalno zdravlje djece?
Stanje mentalnog zdravlja ovisno je o razvoju vještina koje možemo izvući iz „rukava“ kako bismo sebi pomogli. Tim vještinama je potrebno osposobiti i djecu i mlade pogotovo u ovim situacijama kada su osjećaji straha, nesigurnosti i neizvjesnosti vrlo realni i opipljivi te utječu kako na naše tijelo tako i na um. Takva stanja oslabljuju imunološki sustav, stvaraju poteškoće pri planiranju i izvršavanju obaveza, zadataka i usmjeravanja pažnje. Pomoći im možemo kroz strukturirane aktivnosti kojima se jača njihova otpornost, razumijevanje promjena te usmjeravanja na budućnost, a vodeći ih kroz aktivnosti, jačamo i svoje mentalno zdravlje.
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba: Razvoj građanskih i međuljudskih kompetencija u doba koronavirusa
Koronavirus nas je sve zatočio u naše domove, no i omogućio nam da jačamo naše građanske i međuljudske kompetencije kao što su: solidarnost, aktivizam, jednakost, odgovornost, informiranost, svoju dobrobit kao i dobrobit zajednice u kojoj živimo. Uključivanjem u on-line kampanje utječemo na niz faktora kao što su: mentalno zdravlje, osvještavanje potreba svoje okoline, osjećaj kontrole i doprinosa, preuzimanje inicijative kao odgovore na izazove s kojima se nosimo mi i naša zajednica te dublje povezivanje na relaciji roditelji – djeca i mladi – učitelji. Uz Forumovu kampanju Sve će biti u redu možete se uključiti i u kampanju Poliklinike za zaštitu djece i mladih Podijeli, podrži, izdrži.
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
Centra za djecu mlade i obitelj Velika Gorica: Kako pomoći adolascentima da uspješno prebrode izolaciju
Adolescenti imaju veliku potrebu za autonomnosti, samostalnosti, komptentnosti te povezanosti sa svojim vršnjacima, što je koronavirus onemogućio. Potrebno im je omogućiti da uspješno zadovolje navedene potrebe, a da obiteljski život i odnosi ne pate. Centar za djecu, mlade i obitelj Velika Gorica nudi nekoliko savjeta i prijedloga kako dati podršku našim adolescentima.
Cijeli tekst pročitajte ovdje
Centra za djecu mlade i obitelj Velika Gorica: Čitajmo djeci
Jedna od često zaboravljenih aktivnosti u kojima mogu sudjelovati i veliki i mali. Čitanje doprinosi emotivnom razvoju djeteta, razvoju govornih vještina, vještina slušanja, strpljenja, pažnje i vokabulara. Jača mentalno zdravlje djece i mladih jer im omogućava da razvijaju maštu, „odlutaju“ u neki drugi svijet, ali i da povezuju pročitano sa svijetom u kojemu žive.
Cijeli tekst pročitajte ovdje.
Medijska pismenost: Kako prepoznati dezinformacije i lažne vijesti
Digitalne kompetencije i kompetencije medijske pismenosti su se pokazale potrebnije nego ikada prije. Svi smo svjedočili i još uvijek svjedočimo povećanom opsegu lažnih vjesti, poluinformacija i dezinformacija (najvidljivije tijekom potresa) koje stvaraju dodatnu paniku, anksioznost i zabrinutost. Potreba za kompetencijama medijaske pismenosti u ovim vremenima je nužna svima, pa tako i djeci i mladima koji također prate sve što se oko njih događa. Okrenemo li situaciju koronavirusa kao i potresa u svoju korist, otkrit ćemo niz prilika i mogućnosti razvijanja navedenih kompetencija kod djece i mladih. Povezivati djecu i mlade možete i preko niza projekata kojima jačate njihovu medijsku i digitalnu pismenost, osiguravate razvoj suradničkih i istraživačkih kompetencija te povezujete njihovo znanje sa stvarnim društvenim okolnostima.
Cijeli tekst pročitajte ovdje
Školska knjiga: Vodič za komunikaciju u vrijeme koronavirusa menadžment kriznog komuniciranja
Krizna vremena zahtjevaju i promjenu komunikacije. Rijetko tko je bio spreman na ovakvu krizu, te je potrebno koliko god možemo, usvojiti neku novu razinu komunikacije, pogotovo ako se nalazimo u ulozi voditelja, mentora, ravnatelja, učitelja. Vjerujemo da pomoć i odgovore na neka pitanja možete pronaći u predloženoj knjizi.
Cijeli tekst pročitajte ovdje