Volontiranje i aktivno građanstvo
Programi > Demokratizacija škola > Volontiranje i aktivno građanstvo
Od obrazovanja se nikad nije očekivalo da tek prenese puki fond znanja učenicima, već i da podrži djecu i mlade u aktivnom uključivanju u život zajednice, stjecanju vještina proaktivnosti i poduzetnosti, razvijanju osjećaja odgovornosti i pripadnosti. Danas su ove potrebe izraženije nego ikad. Uključivati jedni druge te zajedno raditi i odlučivati osnovni su preduvjeti demokratskog društva.
Jedan od vrijednih izvora razvoja spomenutih vrijednosti i vještina upravo su školski projekti koji idejno polaze od samih učenica i učenika, tj. od potreba koje oni prepoznaju u svojim sredinama. Inicijative i vlastiti kreativni pothvati, suradnje i projekti učenika, volonterske akcije, programi podrške onima kojima je potrebno, aktivna briga za okoliš i uređenje škole, povezivanje i suradnja sa zanimljivim institucijama u susjedstvu škole – sve su to načini da djeca i mladi nauče što znači biti brižan, odgovoran i aktivan građanin te razvijati vlastite i potencijale zajednice.
Upravo se ovaj oblik aktivnosti najčešće ostvaruje kroz različite volonterske akcije, poduzetne inicijative te dugotrajne školske programe.
Dva su potprograma koja čine ovaj program:
Volontiranje u školi ne smije biti samo prikupljanje starog papira, čepova boca ili skupljanje donacija za siromašne i potrebite. Volontiranje djece i mladih znači podržati ih i da razumiju koncept socijalne pravde odnosno nejednakosti koje postoje u njihovim školskim i lokalnim zajednicama te kompleksnih uzroka koji dovode do istih. Volontirajući učenici razvijaju odgovornost prema lokalnoj zajednici, stječu nova znanja i razvijaju niz drugih vještina koje mogu kasnije primijeniti, ali ono što je najvažnije shvaćaju vrijednost volontiranja i vide volontiranje kao svoj doprinos općoj dobrobiti.
Ovaj potprogram potiče škole da razvijaju ne samo okvir već i konkretan način kako mogu organizirati volontersku akciju ili program unutar odgojno-obrazovne ustanove u kojoj djeluju: od prepoznavanja potreba, organizacije, suradnje s kolegama, pa sve do motiviranja kolega, učenika i, ako je potrebno, vanjskih volontera.
Potprogram je započeo 2014. godine provedbom dvogodišnjeg IPA projekta „Školski volonteri: osnaživanje javnih odgojno-obrazovnih ustanova za uključivanje volontera“ kada su i škole i mlade osobe u tri županije osnažene za volontiranje i poticanje volontiranja među učenicima. Postojeće edukacije i resursi su se dodatno razvijeni kroz provedbu drugog dvogodišnjeg projekta „Školski volonteri: osnaživanje i mentorstvo škola za koordiniranje volonterskih programa“ sufinanciranog od Europskog socijalnog fonda. Tijekom provedbe ova dva projekta, 33 osnovne i srednje škole te preko 2000 učenika je pokrenulo i sudjelovalo u mnogobrojnim volonterskim aktivnostima.
- Volontiranje u radu s djecom i mladima – seminar stručnog usavršavanja
- Razvoj školskog volontiranja – seminar stručnog usavršavanja
- „Da sam ja netko“ – edukacija za učenike u području volontiranja, dijaloga i aktivnog građanstva
- Volonter/ka u radu s djecom i mladima – stručna edukacija za mlade (vanjske volontere odgojno-obrazovnih ustanova)
- Pavlović, V. i Gospodnetić, F. (2017) Da sam ja netko! Stavovi učenika/ca srednjih strukovnih škola o volontiranju i aktivnom građanstvu. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Rijavec, M., Jurčec, L. i Pavlović, V. (2019) Školski volonteri: dobrobiti volontiranja u školama. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
- Roth, M., Pavlović, V. i Morić, D. (2015) Standardi kvalitete školskog volonterskog programa. Zagreb: Forum za slobodu odgoja.
Ovaj program se provodi od 2013. godine i na poduzetnost gleda u široj perspektivi kompetencija za pokretanje promjena u lokalnoj zajednici, ali i kompetencija za pokretanje i provedbu poslovnih ideja. Program se provodi prije svega kroz višednevnu edukaciju tijekom koje se usavršavaju vještine u područjima komunikacije, timskog rada, poduzetnosti te predstavljanja na intervjuu za posao, a sve s ciljem usvajanja vještina koje su važne za budući profesionalni i osobni život.
Također, program se provodi i kroz edukaciju za odgojno-obrazovne djelatnike koji kod učenika žele razvijati poduzetnost. Edukacija ima za cilj unaprijediti vještine učitelja u području poduzetnosti, što obuhvaća komunikacijske vještine, pisanje životopisa i molbe te predstavljanja poslodavcu putem niz interaktivnih vježbi koje će moći izravno koristiti s učenicima.
- Škola poduzetnosti
- Škola poduzetnosti za učitelje