Nakon godinu dana provedbe, projekt “Sretno dijete” je uspješno završio.
Projektom se željelo osnažiti partnerske škole – OŠ braće Radića Pakrac, OŠ Donja Dubrava, OŠ Donji Kraljevec, OŠ Rovišće, Tehnička škola Daruvar, OŠ Josipa Broza Kumrovec i Tehnička škola Virovitica – kao i odgojno-obrazovne djelatnike za provedbu sustavnog i kvalitetnog programa prevencije neprihvatljivog ponašanja djece i mladih, suzbijanje vršnjačkog nasilja te osnaživanja djece da sami preuzmu ulogu u rješavanju vršnjačkih sukoba uz podršku educiranjih stučnjaka.
Uz implementaciju aktivnosti vezanih uz osnaživanje samih odgojno-obrazovnih djelatnika cilj se ostvario i osnaživanjem samih učenica i učenika kao vršnjačkih medijatora s naglaskom na emocionalni, socijalni razvoj, komunikaciju i vještine rješavanja sukoba.
Cilj projekta smo uspješno ostvarili kroz implementaciju sljedećih projektnih aktivnosti te u nastavku donosimo rezultate održanih aktivnosti:
- Održano je pet dvodnevnih seminara „Odnos, sukob, medijacija – implementacija preventivnog programa u školi“ na kojima je sudjelovalo 95 odgojno-obrazovna djelatnika. Seminari su ocjenjeni visokim ocjenama kroz anonimnu evaluaciju koju su sudionici ispunjavali na kraju svakoga seminara. Zajednička prosječna ocjena svih provedenih seminara je 4,93.
- Održano je 8 radionica „Akademija vršnjačke medijacije“ za učenike u svim partnerskim školama na kojima je sudjelovao 121 učenik. Učenici su bili jako motivirani i zadovolji sudjelovanjem na radionicama te su radionice ocijenili visokim ocjenama kroz anonimne evaluacije. Zajednička prosječna oscjena svih odrćanih radionica je 4.94.
- Održano je 79 preventivnih radionica na kojima je sudjelovalo 587 učenika, 67 dodatnih nastavnika iz partnerskih škola te 9 roditelja. Neke od tema s radionica su bile: prepoznati razlike, posebnosti i jedinstvenosti svake osobe, razumjeti da nas razlike čine bogatijima, popraviti atmosferu u razredu, razlikovati Ja i Ti govor, usvojiti pojam empatije, prepoznati važnost asertivne komunikacije, znati argumentirati svoje mišljenje, razlikovati načine rješavanja sukoba, uvidjeti postojanje sličnosti i razlike među ljudima, osvijestiti različite emocije i njihovo izražavanje, naučiti više o ljutnji i dr.
- Održan je kreativni natječaj „Oboji svijet!“ na kojemu je sudjelovalo 1774 učenika sa 257 mentora iz 20 županija. Na natječaj nam je pristiglo 669 radova. Radovi su trenutno postavljeni u izložbenim prostorima u gradovima Čakovcu, Splitu, Osijeku te u Gradu Zagrebu.
Osvrt OŠ Rovišće na implementaciju Vršnjačke medijacije kao preventivnog programa:
Jedan dio našeg tima čine kolege kojima je ovaj projekt prvi formalni susret s učenjem o komunikaciji i rješavanju sukoba. Stoga je priprema radionica bila vrlo zanimljiv proces tijekom su kolege kao prvu korist i spoznaju naveli kako im je izvođenje onoga o čemu smo teorijski pričali na sastancima tima bilo neprocjenjivo važno. Kažu kako su ovakvim načinom pripreme i učenja bili toliko senzibilizirani na način komunikacije da su i u privatnom životu i u komunikaciji u školi uočavali razne oblike efikasne i neefikasne komunikacije. Pored toga pojačano su svjesni načina na koji sami komuniciraju. Sličnu povratnu informaciju smo dobili i od učenika. Rekli su da su im tijekom mini predavanja sve nekako bilo jasno i jednostavno, ali tijekom radionica su vidjeli kako sve to nije niti lako prepoznati, niti primijeniti u praktičnoj situaciji. Najzanimljivija povratna informacija od učenika je bila ta da su uvidjeli kako tuđe greške i loše načine komunikacije lakše vide i analiziraju, nego svoje, a da istovremeno mogu utjecati samo na sebe. Naši dojmovi vezani uz medijaciju su veoma pozitivni, pokušavamo stečena znanja primijeniti kako u poslovnom, tako i u privatnom životu. Reakcije učenika na radionice medijacije su odlične, teme su im bliske i zanimljive, te potiču iskazivanje i iznošenje vlastitih emocija, koje se često puta potiskuju. Uz pravilno i postupno uvođenje učenika u tijek radionice, učenici s lakoćom uočavaju odgojno – obrazovni cilj radionice. Vole raspravljati o situacijama i događajima koji uključuju tuđe i vlastite emocije. Zanimljivo im je nuditi rješenja nekog problema. Puno im znači kada se njih pita za mišljenje. Učenici su izrazito pozitivno reagirali na aktivnosti i smatraju kako je medijacija izvrstan način rješavanja sukoba. Učitelji medijatori su pozitivno iznenađeni reakcijama učenika, posebice vršnjačkih medijatora. Vršnjački medijatori su nas iznenadili svojom predanošću , entuzijazmom i željom za učenjem novih vještina. Redovno su dolazili na sastanke, tražili dodatne sastanke te se u njima jasno vidjela želja za daljnjim sudjelovanjem u novim aktivnostima. Rado su sudjelovali u pripremljenim aktivnostima te se nisu ustručavali izreči svoja mišljenja i iznijeti nove ideje. Neki od komentara vršnjačkih medijatora bili su : “Jako mi je drago što ste baš mene izabrali. Uživam u ovim radionicama.” “Ovo mi je najdraži dio dana, kad imamo sastanak.” “Učiteljice, pa mi ovako možemo promjeniti svijet.” “Napokon i ja mogu naučiti nešto svoju mamu, a ne da samo ona mene uči.” Komentari koje smo dobivali tijekom radionica pokazali su nam koliko je ovaj projekt pozitivno utjecao na samopouzdanje djece te razvio njihov osjećaj važnosti. Učenici kojima su vršnjački medijatori održali radionice također su bili ugodno iznenađeni. Aktivno su sudjelovali u pripremljenim aktivnostima te pažljivo slušali. Putem evaluacijskih listića su poručili kako bi željeli sudjelovati u što većem broju radionica te češće obraditi teme nenansilnog rješavanja sukoba.
Zahvaljujemo partnerskim školama na divnoj suradnji te njihovom entuzijazmu, motiviranosti i uvođenju Vršnjačke medijacije unutar njihovih škola. Projekt je financijski podržalo Ministarstvo za demografiju, obitelj, mlade i socijalnu politiku.