Projekt „Škole podrške IV: učenje za otpornost, inkluziju i mentalno zdravlje”, koji već četiri godine provodimo s Uredom UNICEF-a za Hrvatsku u školama Sisačko-moslavačke, Međimurske i Varaždinske županije, u školskoj godini 2024./2025. obuhvatio je i 25 škola iz Koprivničko-križevačke i Virovitičko-podravske županije.
Time je uspješno okupljeno čak 97 škola, preko 35.000 učenika i više od 400 odgojno-obrazovnih djelatnika u zajedničkoj misiji jačanja otpornosti, inkluzije i mentalnog zdravlja u školskim zajednicama.
Kroz godinu dana intenzivne provedbe, projekt je postao prostor učenja, povezivanja i razmjene između ravnatelja, stručnih suradnika i učitelja, stvarajući zajednicu prakse koja odgovara na izazove suvremenog obrazovanja i društva.
Projekt je pomogao školi da prepozna i sustavno razvija socijalne i emocionalne kompetencije učenika kao temelj za uspješno učenje, međuljudske odnose i prevenciju problema u ponašanju. Time je škola ne samo unaprijedila svakodnevni rad, već se i pozicionirala kao obrazovna ustanova koja aktivno promiče vrijednosti tolerancije, empatije i mentalnog zdravlja.
Ključne aktivnosti i postignuća:
Kroz projekt članovi školskih timova iz novih županija prošli su niz edukacija: Škole podrške, Učionica podrške te Zajedno: suradnja škole i roditelja – kroz koje su naučili kako podržavati dobrobit i mentalno zdravlje u školi, podržavati učenike iz skupina u nepovoljnom položaju te graditi i njegovati kvalitetnu komunikaciju i suradnju s roditeljima, kao temelj za provedbu socio-emocionalnih radionica za učenike i učenice uključenih škola, i stvaranja suradničkih odnosa s roditeljima. Publikacijama i dodatnim informacijama o projektu možete pristupiti ovdje.
Provedbom socio-emocionalnih radionica škola je ostvarila značajan doprinos u stvaranju poticajnijeg, sigurnijeg i podržavajućeg školskog okruženja. Učenici su kroz strukturirane aktivnosti razvijali vještine koje nisu samo važne za školski uspjeh, već i za kvalitetne odnose i mentalno zdravlje.
Učenici su dobili priliku za novim znanjima i vještinama te sigurnost i povjerenje u odrasle osobe koje rade u školi. Škola kao ustanova svakako je obogaćena novim profesionalnim znanjima članova tima koji su prošli edukaciju.
Osim pedagoških radionica koje smo provodili, razrednice i ja, mislim da je najveća novina bila što je ravnatelj u svim razredima na SRZ-u imao čaj u kojem je s učenicima razgovarao u jednoj opuštenoj atmosferi o odrastanju i izazovima, a istu aktivnost je proveo i na roditeljskom sastanku 2.razreda. Bili smo potaknuti da na Vijeću roditelja više razgovaramo o važnosti suradnje roditelja i Škole te smo ih potakli na otvoreniji razgovor. Smatram da su materijali odlični jer već i u samom naslovu potiču i nas i učenike da o nekim stvarima razgovaramo na otvoren način, a učenici uočavaju da se neke situacije ne događaju samo njima.
Školski timovi iz Sisačko-moslavačke i Međimurske županije sudjelovali su u edukacijama „Možemo to riješiti: sveobuhvatan pristup prevenciji nasilja u školi“ s naglaskom na strateške okvire škola, razumijevanje uzroka nasilja, razvoj socio-emocionalnih kompetencija učenika i učenica koje utječu na dobrobit.
Pomogli ste mi da neke situacije s kojima se susrećem pogledam drugačije i kad sam možda mislila da nemam rješenja kroz vaše savjete sam shvatila da ipak postoji rješenje za sve.
Iako na ove edukacije idem prvenstveno zbog unaprjeđivanja svog rada s djecom, svaka mi dođe kao mjesto vlastite dobrobiti i psihoterapije gdje imam osjećaj da nas netko sluša.
Najkorisnija edukacija u zadnje vrijeme na kojoj sam bila.
VI. Akademija za ravnatelje i ravnateljice bila je posvećena mentalnom zdravlju, vodstvu temeljenom na dobrobiti te razvoju inkluzivnih škola, a sudionici su imali priliku kroz praktične radionice promišljati svoju ulogu u stvaranju podržavajuće školske klime.
Sve u svemu – jedno kvalitetno, lijepo, novo životno i profesionalno iskustvo koje bih preporučila svima. Od Akademije možemo imati samo koristi u budućem radu.
Svaka tema mi je bila važna. Uvidjela sam koliko još mogu rasti kao voditeljica svoje škole.
Iskustva kolega, ideje, konkretne smjernice – sve mi je to pomoglo da prepoznam nove puteve za razvoj škole.
Nismo se za ovo školovali na fakultetu. Akademija je popunila praznine i dala mi sigurnost u vlastite odluke.
Putem plakata i webinara za zaštitu djece u školama, škole su dobile konkretne alate za prepoznavanje i reagiranje na oblike nasilja i zanemarivanja, čime je dodatno osnažena zaštitna uloga škole. Plakat je moguće preuzeti ovdje.
Održan je i Alumni susret ravnatelja i ravnateljica svih šest generacija Akademije za ravnatelje/ice pod nazivom “Liderstvo, dobrobit I podrška” koji je okupio 43 ravnatelja i ravnateljice iz cijele Hrvatske. Kako je bilo možete pogledati ovdje.
Lijep je osjećaj da netko razumije ulogu ravnatelja i odnos sustava prema ravnateljima.
Nakon svake edukacije osjećam se snažnijom i poraste mi samopouzdanje.
Razmjena ideja i iskustava s kolegicama i kolegama. Razgovor o svakodnevnim radnim zadatcima, ali i promišljanje o promjenama koje su nužne kako bismo unaprijedili odgojno-obrazovni sustav.
Uvijek je interesantno podijeliti iskustva s kolegama i shvatiti da su uočljivi gotovo identični problemi kod većine kolega, bez obzira rade li u velikoj ili maloj školi, u velikom gradu ili selu, na sjeveru ili jugu RH.
Projekt „Škole podrške IV” potvrđuje koliko je važno ulagati u škole ne samo kao obrazovne institucije, već kao zajednice podrške koje njeguju psihološku sigurnost, empatiju i uključivost. S obzirom na postignute rezultate i snažan interes škola, ovaj projekt nastavlja mijenjati obrazovni krajolik u Hrvatskoj – iznutra prema van.
Na razini tima, najveća dobrobit bila je jačanje suradnje i zajedničkog osjećaja svrhe. Kroz projekt smo se dodatno povezali, bolje razumjeli i razvili učinkovitije načine komunikacije i zajedničkog planiranja. Na razini škole, projekt je pridonio stvaranju pozitivnije i podržavajuće školske klime.



