„Mi kao učenici preuzimamo odgovornost da svojim djelima gradimo razred i zajednicu u kojima su sloboda, jednakost i zajedništvo vrijednosti koje se žive.” – učenici:e 2. b razreda OŠ Podmurvice
U susret Međunarodnom danu tolerancije nagrađeno je 27 učeničkih radova petnaestog natječaja „Oboji svijet” u organizaciji Foruma za slobodu odgoja.
Ove godine na natječaj je bilo prijavljeno 255 učeničkih radova iz 126 škola. Kroz natječaj su djeca i mladi progovarali o njima najvažnijim temama: slobodi, jednakosti, različitostima, prijateljstvu, empatiji, solidarnosti i aktivnom građanstvu. Natječaj im je ponovno pružio prostor da izraze svoj glas, pokažu kreativnost i svoju odgovornost prema zajednici.
Djeca i mladi promatraju svijet oko sebe.
U današnjem društvu svjedoče nepravdi i netrpeljivosti, nasilju i podjelama te se pitaju kako na njih odgovoriti. Važno je da im odrasli – učitelji, mentori, škola i zajednica – pruže podršku i primjer: pokažu kako reagirati konstruktivno, omoguće prostor za izražavanje stavova i ideja, i osnaže ih da postanu angažirane i odgovorne građanke i građani.
Iza svakog rada stoji dijete koje promišlja svijet oko sebe i odlučuje kako na njega odgovoriti – svjesno, odgovorno i s vjerom da male geste grade zajedništvo i utječu na stvaranje pravednijeg društva.
Što su nam djeca i mladi poručili ove godine?
Kroz svoje radove, djeca i mladi snažno su progovorili o prihvaćanju različitosti, suočavanju s nepravdom i važnosti empatije. Njihove poruke podsjećaju nas da pokušaji prilagodbe društvu ne smiju značiti gubitak identiteta – naprotiv, pravo bogatstvo leži u našim razlikama:
„Kada se međusobno prihvaćamo i pomažemo, nastaje zajedništvo u kojem svatko može zasjati na svoj način!”,
„Kada bih mogla reći nešto cijelom svijetu, ne bih vikala. Samo bih šapnula: ne boj se drugačijeg.”
Istodobno, kroz crteže, stripove i glazbu prikazuju posljedice rata, socijalnih podjela i nasilja, ali i vjeru u nadu, iscjeljenje i zajedništvo:
„Iz tame može niknuti svjetlost, iz tuge – ljepota, a iz različitosti – jedinstvo.”
Učenici nas podsjećaju na moć empatije i važnost međusobne podrške, jer
„Mir i sloboda da budeš svoj počinju u srcu svakog od nas.”
„U mojoj igri ima mjesta za sve.”
Svojom iskrenošću potiču nas na razmišljanje:
„Pitala sam se tada, a pitam se i sada – kako to da djeca znaju prepoznati bol, a odrasli često ne znaju ni priznati da boli?”
Na kraju, pokazuju da upravo mala djela i svakodnevne geste mogu mijenjati svijet oko nas i graditi zajedništvo:
„Svi zaslužuju priliku i mjesto u krugu.”
„Pozivamo sve da ‘vide srcem’ i hrabro stanu uz druge.”
Ove je godine komisija natječaja „Oboji svijet” sastavljena od: zaposlenika:ca Foruma, volontera, članova Skupštine FSO-a, predstavnika Ureda pravobraniteljice za djecu te Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova, nagradila 27 radova, koje donosimo u nastavku.
Čestitamo svim nagrađenim učenicama i učenicima, zahvaljujemo mentorima i mentoricama na podršci, te svima koji su sudjelovali u natječaju i pokazali da vrijednosti slobode, jednakosti i zajedništva nisu apstraktne riječi, nego svakodnevna praksa i temelj društva u kojem želimo živjeti.
❤️ Kad se srca povežu – svijet postaje bolji.
Popis nagrađenih radova
OBOJI SVIJET PJESMOM
Osnovna škola
Muški kolači
Učenik 4. a razreda Zoran Krobot uz mentorstvo Silvije Soldat. Škola: Osnovna škola Gornji Mihaljevec.
PORUKA RADA: U redu je da muškarci ili dječaci rade u kuhinji! Nije u redu da se zbog toga nekome treba opravdavati!
Srednja škola
Svi smo mi negdje stranci, brate, negdje
Učenik 3. a razreda Tin Kucelj uz mentorstvo Josipe Ettinger. Škola: Industrijska strojarska škola, Zagreb.
PORUKA RADA: Ljubav ne poznaje granice ni pleme.
OBOJI SVIJET RIJEČJU (priče)
Osnovna škola
Kiki
Učenica 7. razreda Iris Vuković uz mentorstvo Melite Horvatek Forjan. Škola: OŠ Marije Jurić Zagorke.
PORUKA RADA: Moj brat Kiki i ja više smo slični nego različiti. Povezuje nas iskreno prijateljstvo i bezgranična ljubav.
Srednja škola
Ruža
Učenica 3. b razreda Karla Milovac uz mentorstvo Anite Klarić. Škola: Srednja škola Ivana Lucića-Trogir.
PORUKA RADA: Ravnopravnost bi trebala biti prostor u kojem smijemo biti što jesmo, sa suzama, s mišljenjem, s glasom i tišinom. „Društvo se raspada na “mi” i “oni”. Na “naše” i “tuđe”. Na one s papirima i one bez. Na one koji se mole naglas i one koji ne znaju kome. Na one koji su se rodili s pravom da pripadaju i one koji svaki dan moraju to dokazivati. A zapravo svi smo isti kad crtamo ruže.”
OBOJI SVIJET SLIKOM (strip)
Osnovna škola
Svatko ima svoju boju
Učenik 7. d razreda Patrik Mladinić uz mentorstvo Romane Lautar. Škola: Osnovna škola Čazma.
PORUKA RADA: Svatko ima svoju priču i svatko je poseban na svoj način.
Ljubomir
Učenica 5. a razreda Kai Kovač uz mentorstvo Čretni Martine i Karačić Filipa. Škola: OŠ Nova škola.
PORUKA RADA: Ljubomir i Miroljubica neobičan su par – izgledaju kao usnice i rade u Č.R.P.-u, odnosno Čudovišnom rješavanju problema. U šarenom stripovskom serijalu njih dvoje zaduženi su za rješavanje dječjih problema – mržnje, tuge, straha, ljubomore, sebičnosti i mnogočega drugoga.
Srednja škola
Drugačija
Učenica 4. b razreda: Stefani Križanac uz mentorstvo Mirjane Ilić Budicin. Škola: Srednja škola Zvane Črnje Rovinj – Scuola media superiore “Zvane Črnja” Rovigno.
PORUKA RADA: Strip prikazuje djevojku koja se našla u novom društvu, drugačijem od nje same. Odmah se osjeća kao stranac jer joj društvo nije nalik njezinim prijateljima i navikama. Zbog stalnih pogleda i ogovaranja odlučila je promijeniti se i pokušati se uklopiti. No, dok je nastojala biti poput drugih, njezina boja – simbol sreće i individualnosti – polako je nestajala. Promjena koju je pokušavala nametnuti sebi nije joj donosila zadovoljstvo, već osjećaj gubitka vlastitog identiteta. Ovim radom želim naglasiti da samo zato što smo drukčiji i ne uklapamo se u određeno društvo, ne znači da moramo mijenjati sebe da bismo bili prihvaćeni. Prava vrijednost leži u tome da ostanemo vjerni sebi i vlastitoj individualnosti.
OBOJI SVIJET KISTOM
Vrtić
Dječje ruke koje povezuju svijet
Skupina djece Odgojno-obrazovne skupine “Kišobrani” uz mentorstvo Marine Panić Amižić, Dječji vrtić Travno.
PORUKA RADA: Sloboda je da svatko može biti ono što jest. Svijet je šaren jer smo svi različiti, a ne jednaki. Vrata našeg vrtića otvorena su svoj djeci svijeta, bez obzira na spol, boju kože, jezik koji govore ili ono u čemu su jako dobri ili tek uče biti bolji. Nama nije važno jesi li gluh, nijem ili slijep, svejedno si lijep i želimo ti biti prijatelji.
Osnovna škola
Oslobodi se, budi svoj
Učenica 6. b razreda Dina Patrčević uz mentorstvo Manuele Drk. Škola: IV. OŠ Varaždin.
PORUKA RADA: Često mi se čini da izgled i trendovi previše znače. Kao da drugi odlučuju tko smo i što bismo trebali voljeti. Mislim da je važno osloboditi se toga i biti svoj – onakav kakav stvarno jesi.
Što znači biti stranac ili strankinja u nekoj zemlji?
Učenici Posebnog razrednog odjela za djecu s teškoćama: Mauro Dizdarević, Vigo Janković, Mia Jušić, David Rado Rikanović uz mentorstvo Ivone Trtanj Šneler. Škola: OŠ Fran Franković, Rijeka.
PORUKA RADA: Pomozimo onima koji su novi!
OŠ Sloboda
Učenica 6. d razreda Dora Horvat uz mentorstvo Ive Čukelj. Škola: OŠ Mate Lovraka.
PORUKA RADA: OŠ Sloboda – Neka svatko bude svoj – škola je mjesto u kojem bismo trebali njegovati našu različitost i individualnost. Bogatstvo je što smo drugačiji!
Srednja škola
“Umjetnost prihvaćanja”
Učenica 2. b razreda Maša Bajer uz mentorstvo Maje Marović. Škola: XVI. gimnazija, Zagreb.
PORUKA RADA: Moj rad bavi se tematikom prihvaćanja bližnjih u teškim trenutcima. Odlučila sam ga napraviti na malo apstraktniji način zato što sam htjela dobro prikazati težinu nekih svakodnevnih problema, poput suočavanja s religijskim traumama, problema s mentalnim zdravljem, vlastitim identitetom… Važno je znati da će te pravi prijatelji prihvatiti sa svim tvojim nedostacima i nesigurnostima, oni neće mariti za to što ti se nalazi u “torbi” ili što ti se “petlja u kosi”. Koristila sam vodene boje i markere s malo kemijske olovke.
Kad oružje utihne
Učenica 3. a razreda Paola Dmitrić uz mentorstvo Dine Batur Potnar i Marije Baričević Ninčević. Škola: Ekonomsko-birotehnička i trgovačka škola Zadar
PORUKA RADA: Crtež prikazuje snažan emotivan trenutak između vojnika i djeteta- susret ratom iscrpljenog odraslog i nevino zabrinutog pogleda djeteta. Oboje su uprljani tragovima borbe, ali u njihovom zagrljaju osjeća se toplina, zaštita i nada. Pozadina izrađena na papiru koji izgleda staro simbolizira težinu vremena i ožiljke prošlosti, dok boje u njihovim licima donose dašak života i humanosti. Djelo progovara o slobodi, neravnopravnosti i miru kroz prizmu ljudskosti. Vojnik predstavlja one koji nose teret rata, dok dijete utjelovljuje nevinost, budućnost i želju za svijetom bez nasilja. Njihov pogled i dodir simboliziraju krhkost mira, ali i nadu da čak i u najmračnijim trenutcima postoji toplina i ljubav koja povezuje ljude.
Will you let it bloom? / Hoćeš li dopustiti da procvjeta?
Učenica 4. c razreda Stella Špoljarić uz mentorstvo Nataše Vinković. Škola: Gimnazija Vukovar.
PORUKA RADA: Ovo djelo ne govori o ratu, već o onome što rat ostavlja iza sebe — o tišini koja nastaje kada nestane djetinjstvo. Na platnu je djevojčica, obasjana odsjajem plamena koji guta horizont. Njezin pogled nije uperen prema vatri, već prema malom crvenom maku koji je niknuo iz zemlje obojene pepelom. Ona ne traži pomoć, jer zna da svijet ne sluša. Tišina njezina tijela govori više od riječi. Pored nje leži medvjedić — uništen, zapaljen, izgubljen. On simbolizira djetinjstvo koje smo spalili zajedno s nevinošću. Odrasli su otišli, ali dijete je ostalo da čisti svijet nakon njih. I to dijete — djevojčica — simbol je svih onih čiji glasovi nikada nisu dovoljno važni. U njezinu liku prepoznajemo rodnu neravnopravnost: teret svijeta uvijek se spušta na one najtiše. U pozadini nema granica, ali ima podjela. Svaka boja, svaka mrlja na platnu razdvaja ono ljudsko od onoga što bi moglo biti ljudskije. Ona kleči na granici između nade i odustajanja. Dok promatraš, postaješ dio slike: tvoja šutnja odlučuje hoće li taj mak procvjetati. Djelo govori o slobodi — ne kao političkom sloganu, nego kao pravu da budemo prihvaćeni, da djetinjstvo ostane djetinjstvo. Sloboda je mogućnost da suze ne budu jedini izvor života. Ovo djelo je zrcalo društva koje se svakodnevno razdvaja: po spolu, porijeklu, vjeri, mišljenju. U tom svijetu dijete koje sadi cvijet postaje stranac — čak i u vlastitoj zemlji. Ako ovako nastavimo, neće ostati ništa lijepo. Ni za nas, ni za njih. A možda taj jedan mali cvijet — nikada i ne procvjeta.
Kad se osmjeh rasplače!
Učenica 3.V razreda (vozačica motornog vozila): Marija Miličević uz mentorstvo Mirne Glavan Grbeš. Škola: Prva srednja škola Beli Manastir.
PORUKA RADA: Ponekad se smijem, a iza osmjeha, koji vidite, kriju se nedoumice, pitanja, strah i tuga. Osmijeh je maska kojom skrivam sve ono što ne želim da drugi vide, jer se bojim da me neće razumjeti i prihvatiti. Jer, u životu često vidimo samo ono što želimo: sigurnost, zadovoljstvo, sreću… Ali, iza maske svatko živi svoju priču, svoje borbe i svoje suze. Ja sam klaun. Ti si klaun. Svi smo mi, ponekad, ovaj klaun koji prikazuje osobu koja se skriva iza maske života. Želim da ljudi na tren zastanu i zapitaju se krije li se nešto više iza nečijeg osmijeha. Je li taj osmjeh maska za svijet koji nas okružuje? Za mene je tolerancija sposobnost da prihvatiš čovjeka i kada ga ne razumiješ u potpunosti, jer nikada ne znaš kakve se emocije bore iza njegova sretna i nasmijana pogleda, iza njegova klauna.
OBOJI SVIJET DJELOM (kratki filmovi)
Osnovna škola
Kad se srca povežu
Učenici:e 2. b razreda uz mentorstvo Ane Paljušaj – mentorica i snimateljica, montaža filma Luka Tuta. Škola: Osnovna škola Podmurvice.
PORUKA RADA: Dobrota je jezik koji svi razumiju. Razlike nas čine bogatijima, a snaga leži u tome da u krug primimo svakoga. Vjerujemo da su ključevi boljeg svijeta u malim, svakodnevnim stvarima: u pružanju ruke, uvažavanju različitosti i odabiru riječi srca. Svi zaslužuju priliku i mjesto u krugu, a mi kao učenici preuzimamo odgovornost da svojim djelima gradimo razred i zajednicu gdje su sloboda, jednakost i zajedništvo vrijednosti koje se žive. Mir i sloboda da budeš svoj počinju u srcu svakog od nas. Pozivamo sve da ‘vide srcem’ i hrabro stanu uz druge. Kad se srca povežu – svijet postaje bolji!
Lutkarski igrokaz: Šumska škola prihvaćanja
Učenici 6. e razreda: Luna Bobić, Iva Soče, Toni Puh, Ana Kaselj, Dubravko Staničić, Hrvoje Stjepović, Lara Boroje, Stela Varezić, Gabrijela Đanić i Oxana Perić te učenica 8.e razreda Kiara Maslać uz mentorstvo Ivane Klarić Ivančić i Ivane Radaljac. Škola: Osnovna škola Lapad.
PORUKA RADA: Poruka igrokaza „Šumska škola prihvaćanja“ jest da različitost nije prepreka, nego bogatstvo koje nas čini jačima i povezanijima. Kada se međusobno prihvaćamo i pomažemo, nastaje zajedništvo u kojem svatko može zasjati na svoj način.
Srednja škola
Antropofobija
Učenik 2. b razreda Karlo Sabolić uz mentorstvo Petre Bojovski Filipović. Škola: Gimnazija dr. Ivana Kranjčeva Đurđevac.
PORUKA RADA: U društvu, posebice među adolescentima, postoje podjele. To često dovodi do izostavljanja pojedinaca, a to se jedino može promijeniti ako sami nešto poduzmemo.
OBOJI SVIJET Školski projekt
Osnovna škola
O-ROdna ravnopravnost
Učenici:e 4. b razreda uz mentorstvo Blaženke Babić i Marine Žitković. Škola: Osnovna škola Oroslavje.
PORUKA RADA: Rodna ravnopravnost koja uključuje jednakost nije u svim dijelovima života jednako prisutna. Mi smo izabrali područja : politika, obitelj, zanimanja i mediji. Nakon razgovora i dogovora o načinu na koji ćemo temu pripremiti, odlučili smo se za kocku koja sadržava fotografije i naše crteže iz tih područja a sa strane je jedna traka s “lajkom” koji se pomiče s obzirom na to kako smo procijenili koliko je rodna ravnopravnost prisutna u pojedinom području. Tehnikom kockarenja dobivamo zadatak i na kraju “lajk” pomičemo na mjesto od 5-90 na skali kako smo mi procijenili. Zadaci i brojevi se nalaze u tablici. (područje i djelovanje: obitelj, politika, zanimanja i mediji; razmisli, analiziraj, zaključi; pogledaj, promotri, vidi; poslušaj, čuj, odluči; reci, izgovori, razgovaraj; osjeti, doživi, uživi se; poduzmi, napravi, učini; kreni, pozovi, upozori; sudjeluj, uključi se, aktiviraj se). Igraju dvije grupe i učenici se u grupi međusobno dogovaraju a treća grupa su suci i ocjenjuju odgovore od 1-5, na kraju se bodovi zbrajaju i pobjednici dobivaju priznanje kao doprinos građanskom odgoju u školi.
KaPut koji grli, Put Ka empatiji
Učenici 3. b razreda David Gaborović i Dora Perošević uz mentorstvo Marine Arambašić i Ivane Kuna. Škola: Osnovna škola Ladimirevci.
PORUKA RADA: KaPut koji grli, Put Ka empatiji vodi učenike na put prema empatiji. Prikupili smo probleme koji muče učenike 3.b i uz pomoć Em, Pa, Ti i Ja, koji se nalaze na kaputu, osmisli kako biti podrška prijateljima iz razreda.
Stvaramo zajedno škole prijateljstva
Skupina učenika:ca iz 7. c, 8. b i 8. c razreda uz mentorstvo Jasmine Beloč i Ivane Griparić Fable. Škola: OŠ “Ivo Lola Ribar” Labin.
PORUKA RADA: Ovim smo školskim projektom toga naučili i shvatili da, koliko god se razlikujemo jedni od drugih, ipak nas vežu mnoge zajedničke stvari, interesi i želje. Ostvarili smo zajednički cilj, a to je stvaranje škola prijateljstva.
OBOJI SVIJET GLAZBOM
Osnovna škola
Razlike u nama
Učenici:e 1.-3., 2.-4. razreda uz mentorstvo Silvane Šarić i Jelene Šimunović Antunović. Škola: Osnovna škola Hinka Juhna Podgorač, područna škola Razbojište.
PORUKA RADA: Razlike u nama su snaga koja spaja! Poruka pjesme „Razlike u nama“ koju pjevaju djeca jest da su različitosti među ljudima bogatstvo koje nas povezuje, a ne razdvaja. Pjesma potiče na prihvaćanje, toleranciju, prijateljstvo, ljubav i poštovanje prema svima bez obzira na razlike u izgledu, talentima, sposobnostima ili podrijetlu. Naglašava da svatko ima svoju priču i vrijednost, da trebamo pomagati jedni drugima i da svijet postaje ljepši kada prihvatimo različitosti i živimo u slozi.
Srednja škola
Oboji svijet
Učenik 2. M razreda Toni Večera uz mentorstvo Luke Mlinarić i Ivane Vlaisavljević. Škola: Tehnička škola Virovitica.
PORUKA RADA: Autor teksta i glazbe je Toni Večera. Pjesmu je snimio uz potporu školskog benda u kojemu sudjeluju bivši učenici Sven Horak (bubnjevi) i Lucija Kiš (vokal). Upravo školski bend svojim djelovanjem i radom prenosi i poruku Tonijeve pjesme o širenju ljubavi i tolerancije.
Stand Up, Speak Out (Ustani, progovori!)
Učenica 3. razreda Izidora Bosanac uz mentorstvo Biljane Barišić Mudri i Željke Holjević. Škola: Gimnazija Bjelovar.
PORUKA RADA: Pjesma govori o prevenciji rodno uvjetovanog kibernetičkog nasilja nad ženama i djevojčicama. Nasilje koje je prisutno i događa se osobama putem digitalnih medija, a da se o tome šuti i da nitko ne progovara, ali treba smoći snage ustati i progovoriti i ne dopustiti da te slome. Ima osoba koje će ti pružiti ruku i treba znati da ima ljudi koji su voljni pomoći. Jedino kada se progovori tek tada je moguće izgraditi svijet pun razumijevanja, suosjećanja gdje svi mogu dati najbolje od sebe.
Sloboda
Učenici 3. b razreda Andrija Vulas, Karmen Bodrožić Džokić, Klara Radić uz mentorstvo Anite Klarić. Škola: Srednja škola Ivana Lucića-Trogir.
PORUKA RADA: Život je kratak. Jednostavno moramo naučiti voljeti i to je sve!
OBOJI SVIJET OSTALO
Osnovna škola
Čovječe, budi PRAVEDAN!
Učenici:e viših razreda uz mentorstvo Gordane Ljubas. Škola: OŠ Ivana Meštrovića, Zagreb.
PORUKA RADA: Ova igra nema pobjednika – jer u stvarnom životu nitko ne pobjeđuje uvijek. Stvorena je da pokaže koliko su životni putovi muškaraca i žena različiti i izazovni te da se čuje glas svakoga – i muški i ženski. Upoznaj svijet kroz njihove priče iz Hrvatske, Europe i svijeta, nauči, razmisli i budi pravedan. Zapamti: Tvoj spol nije tvoja slabost – on ne određuje tvoju vrijednost!
Srednja škola
Suza mira
Grupa učenika:ca iz Odgojne skupine 1, 2 i 5 uz mentorstvo Jelene Cetinje Vukelić i Ilijana Letice. Ustanova: Dom učenika Sušak, Rijeka.
PORUKA RADA: Učenici su izradili vazu u obliku suze od patrona — simbola prolivenih suza i boli koju donose sukobi i ratovi. Ipak iz te suze izrasta cvijeće, koje predstavlja nadu, mir i ljepotu različitosti među ljudima. Kroz spoj hladnog metala i nježnih oblika, učenici poručuju svijetu: Iz tame može niknuti svjetlost, iz tuge – ljepota, a iz različitosti – jedinstvo. Umjesto oružja, birajmo stvarati. Umjesto mržnje, sijmo mir. U svakoj različitosti krije se ljepota koja obogaćuje svijet.
Ovogodišnji Oboji svijet! kreativni natječaj provodi se uz podršku Grada Zagreba i dio je projekta Oboji svijet! – bojama ravnopravnosti.