U sklopu SIRIUS 3.0 projekta, Forum je u prvoj polovici travnja posjetio grad Varnu u Bugarskoj kako bi sudjelovao u studijskoj posjeti sa stručnjacima i stručnjakinjama iz nekoliko europskih zemalja, koji se bave temom integracije djece izbjeglica i migranata u obrazovni sustav.
Cilj posjete bio je steći uvid u dobre prakse Bugarske u radu s učenicima:ama izbjeglicama i migrantima. U tom se pogledu ističu organizacije COMPASS i INTEGRICO te srednja škola „Lyuben Karavelov“ i osnovna škola „Sv. Kliment Ohridski“, koje smo imali priliku posjetiti.
COMPASS pruža širok spektar ključnih usluga namijenjenih podršci izbjeglicama i tražiteljima azila u Bugarskoj. Kombinirajući rješavanje hitnih potreba s dugoročnim ciljevima integracije, COMPASS ima važnu ulogu u unaprjeđenju kvalitete života i uključenosti ove populacije.
INTEGRICO, nevladina udruga osnovana od strane volontera:ki, otvorila je prvi centar otvorenog pristupa za izbjeglice iz Ukrajine. Programi su prilagođeni djeci od 5 do 17 godina, a posebna se pažnja posvećuje ranom razvoju kroz igru i podršku stručnjaka:inja.
U Srednjoj školi „Lyuben Karavelov“ naglasak se stavlja na uključenost zajednice kroz snažnu suradnju s obiteljima i učenicima:ama. Posebnu ulogu imaju školski medijatori – osobe koje dijele jezično i kulturno porijeklo s učenicima izbjeglicama.
Osnovna škola „Sv. Kliment Ohridski“ u Kičevu njeguje raznolikost i inkluziju te djeluje kao cjelodnevna škola. U školskoj godini 2024./2025. čak 31 % učenika:ca čine djeca iz Ukrajine, što potvrđuje važnost posvećenosti integraciji. Angažirani su psiholozi za djecu s teškoćama i ukrajinske učenike:ce, te ukrajinska medijatorica koja olakšava uključivanje u školsku zajednicu.
Djelatnici:e ovih organizacija i škola ističu neke zajedničke vrijednosti i čimbenike koji su ih učinili uspješnima u radu s djecom izbjeglicama i migrantima. Velik se fokus stavlja na izgradnju zajednice – potiče se inkluzija djece i njihova integracija u postojeće društvo. Medijatori igraju ključnu ulogu, služe kao most između djece izbjeglica, njihovih roditelja i školskog sustava Bugarske. Uz to, predan rad djelatnika:ca glavni je faktor uspjeha ovih ustanova – isticano je kako naporno rade, nerijetko i prekovremeno, kako bi ostvarili ovakve rezultate.
Ova posjeta poučila nas je tome kako nema lakog načina u pristupanju problemu integracije migranata u društvo, pa tako i djece izbjeglica u obrazovni sustav. Potreban je rad i predanost, volja i motivacija odgovornih odraslih koji su spremni posvetiti svoje vrijeme i djelatnost na pružanje pomoći onima kojima je ona najviše potrebna u tako teškim trenucima.
Iskustvo s kojim smo se vratili je nadahnjujuće i inspirativno te se nadamo da će služiti i vama kao motivacija u radu na ovim i sličnim izazovima s kojima se djeca migranti i izbjeglice susreću.
Autor: Marko Balaško


