U mjesecu ožujku učitelji/ce i zaposlenici/e udruga iz Krapinsko-zagorske županije sudjelovali su na studijskom putovanju u Portugalu kako bi se upoznali s primjerima dobre prakse volontiranja u školama i udrugama, s posebnim naglaskom na područje očuvanja okoliša. Studijsko putovanje odvilo se u sklopu projekta „Moj okoliš, moja budućnost!” koji provodi udruga Društvo za oblikovanje održivog razvoja u partnerstvu s Forumom za slobodu odgoja i Osnovnom školom Stjepana Radića iz Brestovca Orehovičkog.
Primjeri dobre prakse u školi Cólegio Valsassina u Lisabonu
Privatna škola Cólegio Valsassina primjer je škole koja temi volontiranja s naglaskom na razvijanju svijesti o važnosti očuvanja okoliša pridaje izrazitu važnost, od vrtićke do srednjoškolske dobi svojih učenika. Naime, ova privatna škola obuhvaća predškolsko, osnovnoškolsko i srednjoškolsko obrazovanje, pa u istom školskom kompleksu borave učenici od 2. godine života pa sve do kraja srednjoškolskog obrazovanja.
Iako je ova škola već 2004. godine stekla status Eko-škole, njihova briga za okoliš te želja da učenike poučava kako biti odgovornim stanovnicima ovog planeta nadilazi obaveze vezane uz status Eko-škole. Već godinama vodstvo ove škole pronalazi različite načine te provodi nekoliko projekata kako bi školsku infrastrukturu učinili više „prijateljskom prema okolišu”. Ova škola teži niskougljičnom razvoju: klasičnu rasvjetu zamijenili su štednom te koriste solarne sustave za grijanje tople vode i proizvodnju električne energije. Posebno su ponosni na svoj školski vrt koji obrađuju sami učenici te na taj način uče o poljoprivredi. Hrana uzgojena u školskom vrtu učenicima se priprema u školskoj kuhinji, pa se na taj način upoznaju sa zahtjevima vezanim uz uzgoj hrane. A kako i sami navode, više cijene hranu jer znaju koliko je truda i vremena potrebno da dođe do njihovih tanjura.
Već pri samom ulasku u zgrade u kojima borave učenici predškolske i osnovnoškolske dobi mogli smo primijetiti šarenilo zidova koji su ukrašeni radovima učenika, a prikazuju različite teme iz okoliša.
U različitim učionicama nailazili smo na pregršt kreativnih uradaka koji prikazuju bogatstvo života u rijeci, čovjekovu vezu s prirodom, ljepotu krajolika… Nevezano uz predmet koji predaju, učitelji teže pronalasku načina da učenici kroz razne tekstove, radove, aktivnosti razvijaju empatiju prema okolišu od najmlađeg uzrasta, a pritom stavljaju naglasak na upotrebu recikliranih materijala.
Posebno su nas se dojmili mali kemičari, vrtićka skupina koja radi pokuse u malim laboratorijima te uče o topljivosti različitih supstancija u vodi.
U razgovoru sa srednjoškolcima imali smo priliku čuti o različitim volonterskim akcijama koje oni provode. Izdvojili su akcije pomoći u učenju djeci iz socijalno ugroženih obitelji, suradnju s trgovinama ili skladištima na način da dostavljaju doniranu robu potrebitima, sadnju drveća u područjima koje su prošle godine opustošili veliki požari, akcije čišćenja plaža…
Škola teži suradnji s drugim školama i institucijama pa se tako učenici iz različitih škola povezuju kao „novinari o okolišu” – prikupljaju podatke o nekoj temi vezanoj za njihov okoliš, na temelju prikupljenih podataka pišu foto-članke koja škole zatim objavljuju. U jednoj od posljednjih akcija učenici su posijali sjeme različitih vrsta drveća koje će, kad proklije, posaditi na mjestima opustošenim požarima. Učenici uvijek prate aktualnosti u svojoj zajednici te svoje akcije prilagođavaju trenutnim potrebama, a imaju slobodu takve aktivnosti provoditi mimo kurikuluma ako će ih one, kako pojašnjavaju, učiniti boljim ljudima.
Nakon predstavljanja učenika, predstavila nam se i ekološka udruga Quercus, koja postoji od 1985. godine, ima 18 regionalnih centara, 4000 članova i 400 – 500 aktivnih volontera. Ova udruga provodi različite akcije u koje uključuje i škole: projekti sadnje stabala, ekološke edukacije, posvajanje ozlijeđenih životinja (koje po izlječenju u prirodu vraćaju učenici s ciljem senzibilizacije prema ugroženim životinjama)… Također su nam prezentirali svoje „jednominutne savjete” na radioemisijama gdje ukratko iznesu nekoliko praktičnih savjeta o okolišu.
U ovoj smo školi vidjeli na koji se način s djecom sustavno i od najmanjeg uzrasta radi na osvještavanju važnosti volontiranja, razvijanju empatije prema različitim skupinama i okolišu.
U sljedećem tekstu ćemo vas provesti kroz još jednu školu koju smo imali priliku posjetiti, a do tada se nadamo da će ova škola i vas inspirirati na nove ideje za rad s učenicima.