Četrnaesta godina Oboji svijet natječaja donijela nam je 277 umjetničkih radova koje je izradilo 928 učenika i učenica iz 130 škola diljem Hrvatske. Od toga su 24 rada nagrađena.
I ove su nas godine djeca i mladi oduševili svojim kreativnim radovima, ali i porukama kojima pozivaju na mir, na nenasilje, na prihvaćanje svojih i tuđih različitosti:
Snaga nije u riječima, već u srcima koja prihvaćaju druge onakvima kakvi jesu. U svakom mraku, pronađe se svjetlo kroz ljubaznost, razumijevanje i prijateljstvo.
Optimizam i dalje postoji, a za njega se svi jednako trebamo boriti.
Samo kada svi zajedno radimo na izgradnji društva temeljenog na pravdi i jednakosti, možemo stvoriti svijet u kojem vlada mir i ljubav.
Kada dođeš u novu sredinu, dobiješ novi posao, novi razred, školu, kada si stranac u drugoj zemlji – moraš sve iznova. Teško je, hvata te nostalgija i stalno ti se plače. Pomoć može biti plišanac, ali i osmjeh na prijateljskom licu. Budi ljubazan prema novim ljudima koji se nađu u tvojoj okolini, pomozi im da se osjećaju dobrodošlima.
Kako sam i sam dječak s invaliditetom, želio sam ostatku poručiti na koji način želim da me drugi uključe i surađuju sa mnom. Moj invaliditet mene ne definira kao osobu i nisam zbog toga drugačiji, isti sam kao i ostatak razreda i želio bih da me i drugi tako vide.
Oboji svijet komisiju činili su: zaposlenici:e Foruma, volonter i bivši dobitnik nagrade, članica Skupštine FSO-a, predstavnici Ureda pravobraniteljice za djecu te Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova.
U mnoštvu sjajnih radova i poruka izdvajamo 24 nagrađenih koji se ističu po inovativnosti, kreativnosti I društvenoj angažiranosti, imajući u vidu i uzrast učenika i učenica.
Svečana dodjela nagrada održat će se 14. studenog 2024. u Zagrebu, u kazalištu Mala Scena
Ovim putem čestitamo svim učenicama i učenicima te njihovim mentoricama i mentorima na sudjelovanju i doprinosu ovoj važnoj temi. Svaki rad, nagrađen ili ne, poseban je i vrijedan na svoj način te zahvaljujemo svim uključenim učenicima i učenicama, mentorima i mentoricama, djeci iz vrtića te mladima iz učeničkih domova na uloženom vremenu, trudu i kreativnosti te što ste nam opet omogućili da pogledamo svijet vašim očima.
Naša kreativnost je poput zvijezda – svaka sjaji drugačije. Različitost donosi ljepotu i snagu koja nije moguća ako smo svi isti. A kada se zvijezde spoje, stvaraju nešto predivno.
Renato Cmrečnjak i Emi Rusan
Srednja škola Novska, Oboji svijet 2024.
Oboji svijet pjesmom
Osnovna škola
Učenik 3. c razreda: Oskar Bogdanović pod mentorstvom Nataše Brekalo
III. osnovna škola Bjelovar, Bjelovar
PORUKA RADA: Važno je ono što nosiš u sebi, a ne kako izgledaš.
Učenica 3. a razreda: Klara Mikulan pod mentorstvom Silvije Soldat
Osnovna škola Gornji Mihaljevec, Gornji Mihaljevec
PORUKA RADA: Ravnopravnost među spolovima, prava žena i djevojčica, jednakost i pravo djevojčica da budu ono što žele a ne ono što im ponekad “stereotipno” društvo nameće.
Učenica 8. a razreda: Kelli Simon pod mentorstvom Dolores Maršanić
Osnovna škola Čavle, Čavle
PORUKA RADA: Tolerancija se uči. Tolerancija znači poštivati različitosti. Prihvaćanje i razumijevanje različitosti temelj je dobre komunikacije i života ljudske zajednice.
Oboji svijet riječju (literarni radovi)
Osnovna škola
Učenica 7. a razreda: Emili Čečur pod mentorstvom Filipa Karačića
Osnovna škola Nova škola, Samobor
PORUKA RADA: Ovaj rad pogled je na svijet iz perspektive osobe koja na svoj način razumije značenje teme ovogodišnjeg natječaja i želi ga prenijeti drugima najbolje što može.
10 STVARI KOJE BI INVALIDNA OSOBA ŽELJELA
Učenik 8. a razreda: Marko Adžijević pod mentorstvom Ane Zerdin
Osnovna škola Lipik, Lipik
PORUKA RADA: Kako sam i sam dječak s invaliditetom, želio sam ostatku poručiti na koji način želim da me drugi uključe i surađuju sa mnom. Moj invaliditet mene ne definira kao osobu i nisam zbog toga drugačiji, isti sam kao i ostatak razreda i želio bih da me i drugi tako vide.
Srednja škola
Učenica 3. a razreda: Katarina Kanić pod mentorstvom Marine Bastašić
Škola za modu i dizajn, Zagreb
PORUKA RADA: U današnjem je svijetu teško biti različit, iako trebamo težiti tome da njegujemo različitosti kao naše prednosti i posebnosti. Posebno se različitima osjećaju mladi koji imaju teškoće mentalnog zdravlja, uslijed čega često ostvaruju podržavajuće vršnjačke odnose. Optimizam i dalje postoji, a za njega se svi jednako trebamo boriti.
Oboji svijet slikom (strip)
Srednja škola
Učenice 3. f razreda: Ena Fistonić i Sara Jerčić pod mentorstvom Josipe Vujčić
I. gimnazija Split, Split
PORUKA RADA: Kada dođeš u novu sredinu, dobiješ novi posao, novi razred, školu, kada si stranac u drugoj zemlji – moraš sve iznova. Teško je, hvata te nostalgija i stalno ti se plače. Pomoć može biti plišanac, ali i osmjeh na prijateljskom licu. Budi ljubazan prema novim ljudima koji se nađu u tvojoj okolini, pomozi im da se osjećaju dobrodošlima.
Učenica 4. e razreda: Klaudija Zidar pod mentorstvom Biljane Barišić Mudri i Željke Holjević
Gimnazija Bjelovar, Bjelovar
PORUKA RADA: Poruka ovog stripa je da bez obzira koliko tišina može biti teška, uvijek postoji put prema onima koji te razumiju. Kada je netko odlučio razumjeti umjesto osuđivati, otvorila su se vrata novog prijateljstva. Snaga nije u riječima, već u srcima koja prihvaćaju druge onakvima kakvi jesu. U svakom mraku, pronađe se svjetlo kroz ljubaznost, razumijevanje i prijateljstvo.
Učenica 4. e razreda: Ena Baličević pod mentorstvom Mateje Dujak i Emire Miščančuk
Gimnazija “Matija Mesić”, Slavonski Brod
PORUKA RADA: Do koliko dobrih prijateljstava nikada nije došlo zbog naših vlastitih predrasuda? Ovaj strip prikazuje neobičan duo koji kroz kratki razgovor shvati da ipak nisu toliko različiti koliko su mislili.
Oboji svijet kistom
Osnovna škola
ISPOD POVRŠINE SVI IMAMO OSJEĆAJE
Učenik 3. c razreda: Vigo Krajić pod mentorstvom Petre Večerić
Osnovna škola Ivana Cankara, Zagreb
PORUKA RADA: Svatko od nas ponekad nosi masku koja nas štiti od svakodnevnih problema i odnosa, no ispod površine se krije puno više od onoga što ljudi vide. Ispod naših maski, nalaze se naši osjećaji i vrijednosti koji su vrijedni poput zlata.
Učenica 5. b razreda: Petra Fahr pod mentorstvom Marijane Benić i Ančice Eđed
Osnovna škola “Mladost” Jakšić, Jakšić
PORUKA RADA: Moramo pomoći jedni drugima.
Učenica 7. b razreda: Ema Dujmović
Osnovna škola Milana Langa, Bregana
PORUKA RADA: Na slici je trenutak iskrene ljudskosti—jedan prijatelj tješi drugoga želeći podijeliti s njime njegove probleme, tugu i bol, a pritom mu pružajući podršku i utjehu u teškom trenutku. Srce ispunjeno razumijevanjem i empatijom. Potrebna nam je empatija ljudi, sposobnost da slušamo jedni druge i poštujemo različitosti. Samo kada svi zajedno radimo na izgradnji društva temeljenog na pravdi i jednakosti, možemo stvoriti svijet u kojem vlada mir i ljubav.
Srednja škola
Učenica 2. b razreda: Lea Kraševac pod mentorstvom Aleksandre Hohnjec
Ekonomska i birotehnička škola Bjelovar, Bjelovar
PORUKA RADA: Slika prikazuje tinejdžera u središtu, izraza lica koje odražava napetost i unutarnju tjeskobu, dok ga okružuje grupa ljudi koji su zaokupljeni svojom svakodnevicom. Svi likovi imaju crne trokute preko očiju što simbolizira njihovu slijepu ravnodušnost prema tinejdžeru i njegovoj unutarnjoj borbi. U pozadini se nalazi simbol oka što sugerira ideju neprestanog promatranja tj. osjećaja da je uvijek pod nečijim nadzorom premda su ljudi oko njega nesvjesni njegove nevolje. Slika prikazuje kontrast između unutarnjeg osjećaja izolacije i tjeskobe naspram vanjskog svijeta koji djeluje nezainteresirano simbolizirajući univerzalnu borbu s osjećajem straha od osude i usamljenosti poglavito u javnim prostorima. Vizualni elementi poput maske na očima dodatno pojačavaju ideju percepcije i stvarnosti – što se vidi, a što se skriva – te reflektiraju osjećaj da iako su svi u istoj fizičkoj okolini nisu doista povezani na emocionalnoj razini.
Učenica 3. c razreda: Nina Selak pod mentorstvom Ivane Vlašić
Ekonomska škola Imotski, Imotski
PORUKA RADA: Dva cvijeta predstavljaju dvije različite osobe. Ruža je zapostavljena zbog svog trnja kojim se brani da očuva ljepotu svog cvijeta. Ljiljan simbolizira osobu koja prihvaća ružu onakvu kakva ona uistinu i jest. Ljiljan uzima ružu i zajedno kreću stazom tolerancije, na njenom licu (laticama) pojavi se rosa (suze) jer se napokon osjeća prihvaćeno i voljeno.
Pokazali su koliko nas različitost obogaćuje i da se ne trebamo bojati onih koji su drugačiji od nas.
Učenica 4. d razreda: Ema Gazić pod mentorstvom Maje Marović
XVI. gimnazija, Zagreb
PORUKA RADA: Kao inspiraciju za ovaj rad uzela sam sredinu 20. stoljeća, specifično u SAD-u razdoblje obilja, razvoja, ali ujedno i segregacije među afroamerikancima i bijelcima. Dizajn likova također odgovara tom razdoblju – odjeću sam preuzela s ilustracija iz retro šivaćih kataloga, kao kontrast inače sumornoj temi. Razlog iza upravo ove inspiracije jest taj što po meni, razdoblje segregacije najbolje prikazuje kako je rasizam učeno i nametnuto ponašanje te kako se brzo može istematizirati kod opresiranih. Djeca ne vide boju kože kao prepreku, ali predrasude od roditelja uče ih suprotnome. Želja za prihvaćanjem stvara osjećaj unutarnjeg nedostatka kod pripadnika opresirane mase još od djetinjstva. Zato se sva takva ponašanja, stavovi i razmišljanja najbolje vide kroz igru koja prikazuje i tužne situacije (npr. afroamerička djeca koja će se igrati s lutkama bijele puti jer su uz bijelu rasu asocirani samo pozitivni epiteti), ali ujedno pokazuje koliko je bitna kvalitetna prezentacija (npr. ushićeno dijete koje prvi put u trgovini pronalazi lutku koja izgleda poput nje/njih). Ovim radom želim dočarati šareni, veseli, svjetonazor djece kojeg utjecaj crno-bijelog razmišljanja odraslih neće nikada moći suzbiti u potpunosti.
Učenica 4. k razreda: Viktorija Tubanović pod mentorstvom Tatjane Močibob
Gimnazija i strukovna škola Jurja Dobrile Pazin, Pazin
PORUKA RADA: Svakidašnjost djece koja se nose s teškoćama migracije.
Oboji svijet djelom (kratki filmovi)
Osnovna škola
Učenik i učenice 2. b razreda: Filip Brkić, Iva Brtan, Lucija Stjepanović i Alexandra Vujić pod mentorstvom Anice Globan Kovačić
Osnovna škola Vojnić, Vojnić
PORUKA RADA: Poslušajte naše savjete kako bismo svi bili jednaki, a posebni.
SVI SMO RAZLIČITI – U TOME JE STVAR!
Učenice 3. b razreda: Agenza Botica, Iris Delaš, Luce Kokan, Josipa Muslim, Nera Odža, Lionesa Rašić, Emanuela Slišković i Paola Vladović pod mentorstvom Jelene Žunić
Osnovna škola Vjekoslava Paraća, Solin
PORUKA RADA: Svi smo različiti – u tome je stvar! U našoj kreativnoj skupini 3. razreda svi smo različiti, volimo različite stvari, imamo različite hobije. To je bogatstvo naše kreativne skupine. Međusobno se poštujemo i volimo.
Učenici:ce 5., 6., 7. i 8. razreda: Bruno Filipović, Ivanka Hoyos Kovacevic, Uliana Hunchenko, Tea Ivanišević, Stefanija Ilijevska, Matteo Janus, Nikola Mitrović, Milena Škrbić, Petar Škrbić, Michelle Ukaj i Andrei Suerto Unida pod mentorstvom Snježane Carević Tomac i Tanje Matijević
Osnovna škola Centar, Rijeka
PORUKA RADA: Poštivanje različitosti, inkluzija za djecu strance, povezivanje sa novom sredinom s ciljem postizanja sigurnosti i osjećaja nove pripadnosti.
Srednja škola
ISTINA ILI MIT – NASILJE U MLADENAČKIM VEZAMA
Učenice 2. b razreda: Petra Eri i Iris Kovačević pod mentorstvom Biljane Barišić Mudri i Željke Holjević
Gimnazija Bjelovar, Bjelovar
PORUKA RADA: U podcastu ,,Istina ili mit – nasilje u mladenačkim vezama” razbijamo mitove o položaju djevojaka u vezama. U radu dotičemo teme o ravnopravnosti spolova, kvalitetnim vezama te o seksualnom zlostavljanju u vezama. Radom želimo osvijestiti djevojke o ranim znakovima zlostavljanja ili nasilja u vezama te ih uputiti na traženje pomoći prijatelja, odrasle osobe od povjerenja ili neke stručne osobe ukoliko su izložene nasilju ili zlostavljanju.
Učenik i učenica 3. d razreda: Renato Cmrečnjak i Emi Rusan pod mentorstvom Danijele Pauković
Srednja škola Novska, Novska
PORUKA RADA: Naša kreativnost je poput zvijezda – svaka sjaji drugačije. Različitost donosi ljepotu i snagu koja nije moguća ako smo svi isti. A kada se zvijezde spoje, stvaraju nešto predivno.
Oboji svijet Školski projekt
Osnovna škola
Učenici:ce 3. i razreda: Pavel Đurđević, Teo Đurković, Emanuel Golemac, Shannea Konjušak, Eva Magić i Eva Vidaković pod mentorstvom Ljiljane Marinjak
OŠ Ladimirevci, PŠ Ivanovci, Ivanovci
PORUKA RADA: Zanimljiva ideja o Svađobranu u obliku kišobrana je zabavan i kreativan način kako djeci pomoći u rješavanju međusobnih nesuglasnica. Korištenje Svađobrana uvodi element igre u proces rješavanja sukoba, što djeci olakšava učenje o komunikaciji na zabavan način. Kroz jasno vođene korake, djeca će naučiti razumjeti nastalu situaciju, prepoznati vlastite osjećaje, učiti slušati druge kao preduvjeti u rješavanju sukoba. Kroz rješavanje svađa djeca uče vrijedne socijalne vještine, poput empatije, komunikacije i kompromisa, što im pomaže da se bolje snalaze u budućim sukobima. Pomoću Svađobrana djeca će naučiti mirno rješavati svoje nesuglasice koji će im pomoći razviti vještine za dugoročne odnose i komunikaciju.
Srednja škola
Učenice posebnog programa “Škola životnih vještina”: Hana Križanić, Erin Marmilić i Lara Stepić pod mentorstvom Orijane Jeličić i Jelene Krpan
Učenički dom Podmurvice, Rijeka
PORUKA RADA: Listopad je mjesec svjesnosti o sindromu Down, a mi podižemo svijest o važnosti inkluzije djece sa sindromom Down kroz naše karte za igru “Bogatstvo različitosti”. Vrijeme je da kao društvo odbacimo predrasude i spoznamo različite načine na koje osobe sa sindromom Down obogaćuju naše društvo. Budimo promjena koju želimo vidjeti u svijetu i krenimo zajedno kroz igru do inkluzije.
Oboji svijet glazbom
Srednja škola
Učenici:ce 3.h i prijatelji pod mentorstvom Elene Busanić i Barbare Šurline Bilić
Srednja škola Ambroza Haračića, Mali Lošinj
PORUKA RADA: Svi smo različiti, svatko ima nešto – ali zajedno imamo SVE!
*Ovogodišnji Oboji svijet kreativni natječaj provodi se uz podršku Grada Zagreba i dio je projekta Oboji svijet! – bojama ravnopravnosti.
**Ovogodišnja svečana dodjela nagrada Oboji svijet održat će se uz podršku Kraša d.d.