Međunarodni dan migranata, 18. prosinca, prilika je da se podsjetimo na koje sve načine škole mogu podržati svoje učenike:ce migrante da bi se osjećali dobro, sigurno, a time postizali i bolje rezultate.
Krajem mjeseca listopada Forum je u sklopu SIRIUS 3.0 projekta organizirao studijsku posjetu za stručnjake:inje iz nekoliko europskih zemalja koji se bave temom obrazovanja migranata.
Cilj posjete bio je predstaviti dobre prakse u radu s učenicima izbjeglicama i migrantima te smo tom prilikom posjetili organizaciju Zemljani – Are You Syrious? u Zagrebu te Osnovnu školu Antuna i Ivana Kukuljevića u Varaždinskim Toplicama.
Organizacija AYS govorila nam je o svom programu Braco i seka u kojem 40-ak volontera:ki pruža potporu u učenju za djecu iz obitelji pod međunarodnom zaštitom. Njihov je program prepoznat kao posebno vrijedan jer u svom radu ključni naglasak stavljaju na individualne potrebe djeteta, prema njima biraju i usmjeravaju volontere te volonteri postaju „dio obitelji” djeteta s kojim rade, prateći ih kod raznih izazova na koje nailaze u odgojno-obrazovnom sustavu.
Osnovna škola Antuna i Ivana Kukuljevića Varaždinske Toplice, škola koja prije 2022. nije imala veliko iskustvo u radu s učenicima izbjeglicama i migrantima, postala je jedna od škola s najvećim brojem učenika:ca izbjeglica iz Ukrajine. Svojim radom, snalaženjem u čestim izazovnim situacijama te pozitivnom i poticajnom školskom klimom, postali su primjer i podrška drugim školama koje se nose sa sličnim izazovima u radu s učenicima izbjeglicama i migrantima.
Zanimljivost koju smo saznali provodeći vrijeme u razgovoru s djelatnicama:ima ovih dviju potpuno različitih ustanova jest da dijele zajedničke vrijednosti i prioritete koji njihov rad čine uspješnim:
- jasno definirane i osmišljene intervencije s dobro utvrđenim pravilima i granicama – u tako složenim uvjetima važno je da svi uključeni (učenici, roditelji, učitelji, volonteri) imaju zajedničko razumijevanje onoga što mogu očekivati jedni od drugih.
- važnost upoznavanja individualnih potreba učenika:ca i njihovih obitelji – prepoznavanje individualnih motivacija, izazova i potreba pomaže učiteljima:cama i volonterima:kama planiranje učinkovitijih aktivnosti ili intervencija za učenike:ce.
- nužnost pružanja podrške učiteljima:cama, volonterima:kama koji rade s učenicima:ama migrantima i izbjeglicama – uz mogućnost supervizije, prostora za dijeljenje, raspravu i traženje savjeta oko emocionalnih ili etičkih pitanja. Posebno je važna podrška po pitanju mentalnog zdravlja onih koji rade s učenicima migrantima i izbjeglicama – kada je tim koji radi s ovakvim tipom izazova podržan, može bolje prepoznati i odgovoriti na potrebe učenika:ca, ostaje motiviran i zadržava pozitivan stav pred raznim izazovima.
- integracija koja uključuje zajednicu – za dugoročan uspjeh integracije ona mora uključivati cijelu zajednicu, na taj se način potiče dijalog između učenika:ca, njihovih obitelji te ostalih obitelji u zajednici; stvaraju se prilike za druženje, upoznavanje, nošenje s predrasudama te zajedničku odgovornost.
Iako smo u svojoj posjeti bili usredotočeni na učenike migrante i izbjeglice, ovo dvodnevno druženje i učenje nas je podsjetilo kako su navedene komponente ključne za svaku školu, za pružanje podrške svim učenicima i djelatnicima u svakodnevnom radu i izazovima.
Nadamo se da ćete i vi u ovim primjerima pronaći motivaciju i ideje za svoj rad, posebice rad s djecom koja se uz svakodnevne školske izazove moraju nositi i s izazovima migrantskog iskustva i izbjeglištva.