Početkom prosinca u Prvoj gimnaziji u Zagrebu održali smo seminar stručnog usavršavanja “Kutija promjena” s ciljem unaprjeđenja kompetencija odgojno-obrazovnih radnika:ca u području rodne ravnopravnosti te osnaživanja za pokretanje inicijativa i provedbu radionica s učenicima. Seminar je održan u sklopu istoimenog projekta – Kutija promjena – koji provodimo u partnerstvu s Pravobraniteljicom za ravnopravnost spolova RH, Tehničkom školom Ruđera Boškovića, Prvom gimnazijom te uz financijsku podršku Grada Zagreba.
Uz uvodno predavanje same Pravobraniteljice gđe Višnje Ljubičić koja se uključila putem video-veze i predstavila rad Ureda te ovlasti i mehanizme koje ima na raspolaganju za unapređenje ravnopravnosti spolova u Hrvatskoj, na samom seminaru gostovao je i savjetnik pravobraniteljice, g. Josip Grgić koji je sudionicama predstavio rad Ureda posebno u području odgoja i obrazovanja. Nakon uvodnih izlaganja, voditeljice edukacije Višnja Pavlović i Maja Šarić sa sudionicama su prolazile osnovne pojmove iz područja rodne ravnopravnosti poput spola, roda, rodnog identiteta, rodnog izražavanja, rodne ravnopravnosti, rodno-osjetljivog jezika te rodno-osjetljivog obrazovanja i nastave. Također su sa sudionicama radile na vježbama za kritičko promišljanje o važnosti i utjecaju roda na različite aspekte obrazovanja i života škole. Središnji dio same edukacije odnosio se i na upoznavanje s ključnom publikacijom u izdanju Foruma – Smjernice za ostvarenje rodne ravnopravnosti u školama – koja kroz brojne metode i resurse podržava odgojno-obrazovne radnike:ce u radu na ovim temama s učenicima:cama.
Sudionici:ce su seminar u cijelosti ocijenile na skali od 1 do 5 ocjenom od 4,67, a od komentara izdvajamo: Zanimljivo, primjenjivo i konkretno. Kolegica Maja i Višnja su jako tople i profesionalne. Jako dobro su se nadopunjavale u tandemu. Hvala! 🙂
U završnom dijelu edukacije, sudionici:e iz sedam zagrebačkih škola – OŠ Ivana Meštrovića, OŠ Nikole Tesle, OŠ Petra Zrinskog te srednjih škola Prve gimnazije, X. gimnazije „Ivan Supek“, Škole za cestovni promet te Tehničke škole Ruđera Boškovića planirali su i međusobno predstavljali projekte i inicijative koje sa svojim učenicama:ima trenutno rade ili planiraju za iduće polugodište. Brojni su primjeri pa u nastavku navodimo samo neke od njih, a pozivamo vas da ih pratite i na njihovim mrežnim stranicama.
Učenici iz nekih od ovih škola će se kroz nastavu raznih društvenih predmeta baviti upravo temama rodnih uloga u društvu, npr. što je „prihvatljivo“, „uobičajeno“, koje društvene „nagrade“ dobivaju ljudi koji žive u skladu s onime što se u društvu očekuje za određeni spol, te koje „kazne“ dobivaju oni koji od toga odstupaju. Učenici će pripremati i izložbe fotografija o ljudskim pravima, a neki od njih već su i razgovarali s predstavnicima organizacija civilnoga društva koje se bave zaštitom i promicanjem ljudskih prava. Učenici će također, zajedno s nastavnicama:ima iz školskih projektnih timova analizirati školske dokumente te sadržaje školskih mrežnih stranica i uviđati te ispravljati primjere rodno neosviještenog jezika ili korištenja sadržaja na način koji ne promiče rodnu ravnopravnost. Školski projektni timovi će uključiti i druge kolegice i kolege u ovu temu te će ih kroz stručne aktive dodatno osvještavati i educirati o ovoj važnoj temi. Od zanimljivih projekata valja izdvojiti i analizu pjesama popularne glazbe među mladima na način da će osvještavati promicanje rodnih stereotipa i potencijalno uvredljivog i/ili nasilnog odnosa jednog spola/roda prema drugom. Brojne škole radit će i na izradi plakata i izložbi s ciljem promicanja jednakog doprinosa pripadnika:ca obaju spola određenim društveno-znanstvenim disciplinama. Neki od njih organizirat će i debate na teme kao što su npr. tradicija promjene prezimena žene prilikom udaje ili će pak izrađivati plakate o ženama u tipično “muškim” zanimanjima.
S obzirom na to da u nekim strukovnim školama postoji problem izdavanja svjedodžbi za određena tipično “muška“ zanimanja samo u muškom rodu, dio aktivnosti te škole će usmjeriti i na zagovaranje prilagodbi određenih svjedodžbi prema Ministarstvu znanosti i obrazovanja U osnovnim školama školski timovi će također raditi na plakatima s uspješnim ljudima s jednakim omjerom žena i muškaraca s ciljem promicanja rodne ravnopravnosti, a zajedno s učenicima će analizirati i mijenjati mrežne stranice škola te kroz nastavu određenih predmeta razgovarati o štetnim idealima ljepote u medijima. Posebno će u razrednoj nastavi raditi i radionice o rodnim stereotipima, a posebnu pozornost osnovne škole će pridati i rodno osvještenijoj profesionalnoj orijentaciji, u što će posebno uključiti i roditelje, kako bi radili na osiguravanju da učenici:e odabiru daljnje školovanje sukladno stvarnim interesima i sposobnostima, a ne sukladno uvriježenim percepcijama o prihvatljivosti zanimanja za određeni spol.