Search
Close this search box.

Održana konferencija o temeljnoj pravnoj pismenosti

Podijeli

Konferencijom u Rijeci završen je trogodišnji projekt Foruma za slobodu odgoja “Pravo u svakodnevici”.

U organizaciji Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci, partnera na projektu “Pravo u svakodnevici”, u Rijeci je 27. rujna 2024. održana završna konferencija ovog projekta.

Konferenciju je otvorila prof. dr. sc. Sanja Barić, voditeljica projektnog tima Pravnog fakulteta, pozdravivši sve prisutne u dvorani, ali i preko video prijenosa. Uz sudionike iz Rijeke i drugih gradova Hrvatske, predstavnike državnih tijela i pravobraniteljstava, na konferenciji su sudjelovali i sudionici iz Francuske, Slovenije, Mađarske, Srbije te delegacija Vrhovnog suda Crne Gore.

Pozdravni govori

Pozdravni govor prvo je održala izvršna direktorica Foruma za slobodu odgoja, nositelja projekta, Ana Munivrana koja je istaknula važnost ovog projekta u naporima Foruma za slobodu odgoja za razvojem građanskih kompetencija mladih osoba, posebno u Hrvatskoj. U svom govoru je navela što je sve postignuto tijekom projekta s kojim je stvorena kvalitetna osnova daljnjeg bavljenja temeljnom pravnom pismenošću, ali i zagovaranja da se učenici upoznaju s temeljnim pravnim pojmovima i konceptima.

U ime Pravnog fakulteta Sveučilišta u Rijeci prisutne je pozdravio izv. prof. dr. sc. Stjepan Gadžo, prodekan za međunarodnu suradnju, koji je također istaknuto važnost toga da se nešto tako složeno, kao što je pravo, pokuša na jednostavan i zanimljiv način približiti mlađim generacijama te na taj način ih osvijestiti o tome koliko pravo i pravne norme utječu na naše živote.

Prisutne su također pozdravili i prof. dr. sc. Marta Žuvić, prorektorica za studije, studente i osiguravanje kvalitete Sveučilišta u Rijeci, prof. dr. sc. Bojan Hlača, prodekan za nastavu i studentska pitanja Veleučilišta u Rijeci, te Izabela Linčić Mužić, pročelnica Upravnog odjela u Primorsko-goranskoj županiji. Prisutne je trebala pozdraviti i Sandra Krpan, zamjenica gradonačelnika Grada Rijeke, koja se ispričala zbog spriječenosti dolaska, te je poslala pozdrave i zaželjela dobrodošlicu svima u Rijeku.

Ključna izlaganja

U središnjem dijelu konferencije, prisutni su mogli poslušati tri ključna izlaganja koja su se bavila pravnim jezikom te kako temeljnu pravnu pismenost podučavati u školi.

Daniel Green, mag. phil., LLM, s Wirtschaftsuniversitäta u Beču, Austrija, održao je predavanje pod naslovom “The Future of Teaching Law and Language in Europe and Beyond”. Istaknuo je važnost jezika za pravo i način kako se pravne norme pretaču u jezične forme, što je jedan od izazova u Europskoj uniji gdje su svi jezici ravnopravni kada je u pitanju vjerodostojni tekst određenog pravnog dokumenta. Također, prof. Green predstavio je nekoliko perspektiva i teorija o odnosu prava, pravnih normi i jezika koje se trenutno mogu identificirati u literaturi.

Potom je dr. sc. Boris Jokić, ravnatelj Instituta za društvena istraživanja u Zagrebu (IDIZ), izlagao na temu “Teaching Civil Literacy in Croatia”. Izlaganje je započeo pregledom nalaza istraživanja vezanih uz trenutnu društvenu klimu u Hrvatskoj te odnos učenica i učenika prema aktivnom sudjelovanju u društvu. U nastavku je predstavio izvannastavnu aktivnost “Škola i zajednica”, čiji je IDIZ jedan od pokretača, i primjere aktivnosti iz dviju srednjih škola kroz koje su se učenici, između ostalog, upoznali i s određenim pravnim pojmovima i konceptima.

Na kraju ovog dijela konferencije, Mario Bajkuša iz Foruma za slobodu odgoja, autor i voditelj projekta “Pravo u svakodnevici”, je govorio o tome kako su partneri projekta pristupili temeljnoj pravnoj pismenosti te koje su bile temeljne postavke projekta. Osim toga, predstavio je i sve rezultate projekta koji zajedno čine obrazovni model podučavanja temeljne pravne pismenosti koji se može odmah primijeniti i koji je dostupan na engleskom, talijanskom, francuskom, portugalskom i hrvatskom jeziku. Sve rezultate i resurse projekta možete pronaći ovdje.

Potom je uslijedila mogućnost postavljanja pitanja te kratka rasprava o izloženom.

Okrugli stol

Konferencija je nastavljena okruglim stolom pod vodstvom doc. dr. sc. Matije Miloša s Pravnog fakulteta u kojem su uz Daniela Greena i Borisa Jokića sudjelovali Helena de Karina, profesorica Prve riječke hrvatske gimnazije, i prof. dr. sc. Zoran Grozdanov, znanstvenik i suradnik nekoliko organizacija koje se brinu za ugrožene društvene skupine.

Okrugli stol je započeo razgovorom o tome što znači biti i ostati učenik u današnje vrijeme te kako učitelji mogu podržati učenike u procesu učenja, u isto vrijeme sami bivajući učenicima. Rasprava koja je uslijedila istaknula je važnost povezivanja onoga što se uči sa stvarnim svijetom i životom kako bi učenici mogli uočiti svrhu onoga što uče tijekom obrazovanja. U tom kontekstu, razgovor o pravu, pravnim normama i pravnim pitanjima ima veliku važnost jer spaja nekoliko važnih aspekata života s kojima učenici, buduće generacije, trebaju biti upoznati. Profesorica de Karina je posebno istaknula važnost toga da sami učitelji, nastavnici i profesori znaju pravo i pravne norme koji su relevantni za njihov posao jer “nastavnici svoju autonomiju mogu ostvariti jedino ako dobro poznaju regulaciju onoga što oni moraju činiti”.

U nastavku okruglog stola dotaknuto je niz važnih tema koje su ukazale na važnost podučavanja temeljne pravne pismenosti unutar obrazovanja čime se budućim generacijama otvara mogućnost da usvoje važne kompetencije za snalaženje u životu, kritičko promišljanje odnosa u društvu i općenito osnaživanje za zaštitu svojih prava i prava drugih te zalaganja za demokraciju i vladavinu prava.

Pokazne radionice

U završnom dijelu konferencije, održane su dvije pokazne radionice. Radionicu na hrvatskom jeziku vodio je Mario Bajkuša, a radionicu na engleskom jeziku Soha Lemaitre El Jammal iz Pistes-Solidaires, partnerske organizacije iz Francuske.

Nakon radionica, uslijedio je razgovor sa sudionicima koji su pozitivno ocijenili projekt i njegove rezultate te su ukazali kako u obrazovnom sustavu postoje neki temelji na koje bi se moglo dalje graditi. No, također je naglašena važnost entuzijazma učitelja, nastavnika i profesora koji su i do sada ove i slične teme uključivali u svoju nastavu ili organizirali druge nastavne aktivnosti.Više o projektu i njegovim rezultatima možete saznati na našoj mrežnoj stranici.

Ova web stranica zahtijeva kolačiće kako bi pružila sve mogućnosti. Korištenjem ove web stranice vi se slažete s pravilima njihove uporabe.