U ožujku 2024. godine Forum za slobodu odgoja proveo je kratku anonimnu anketu o izazovima rada u razredu među nastavnicima i članovima stručne službe u različitim osnovnim i srednjim školama. Cilj ovog istraživanja bio je dobiti uvid u područja u kojima su nastavnicima i stručnoj službi potrebne dodatne edukacije i osnaživanja.
U istraživanju je sudjelovalo 130 odgojno-obrazovnih radnika, Oko 73% radi u osnovnim školama dok ostatak sudionika radi u srednjoj školi i učeničkim domovima. U najvećoj mjeri radi se o nastavnicima predmetne i razredne nastave ili članicama stručne službe u osnovnim školama.
Teme za koje su sudionici bili najviše zainteresirani i unutar njih bi željeli unaprjeđivati svoje kompetencije su motivacija učenika, rješavanje problema s ponašanjem i odnosima u razredu, vršnjačko nasilje i izolacija, pružanje psihološke pomoći učenicima te suradnja s roditeljima. Smatraju da im u najvećoj mjeri problem u razredu predstavljaju određena nepoželjna ponašanja učenika, kao i manjak motivacije učenika i učenica na nastavi. . Također su među prisutnim problemima istaknuti i vršnjačko nasilje te općenito manjak interesa i koncentracije kod učenika i učenica. U nešto manjoj mjeri problem predstavljaju i razlike u sposobnostima između učenika te nedostatak razredne kohezije.
Motivacija učenika za aktivnosti u razredu. Ulažem 10 puta veći napor da se fokusiraju i prate aktivnosti, nego što sam to trebala prije 3-4 godine.
U najvećoj mjeri razloge zbog kojih im je izazovno doskočiti ili rješavati navedene probleme vide u manjku resursa i podrške sustava, u problemima u suradnji s roditeljima, ali i u manjku vlastitog znanja i iskustva.Razlozi zbog kojih je nekim nastavnicima i stručnoj službi izazovno priskočiti problemima u razredu koji se javljaju su manjak resursa i podrške sustava, problemi s roditeljima, ali i manjak vlastitog znanja i iskustva.
Čitam knjige samopomoći, puno radim na osobnom rastu, ali smatram da to tako ne bi trebalo biti jer je ovo postalo globalni društveni problem.
Iz anketnih rezultata može se primijetiti kako nastavnici i stručna služba procjenjuju kako se generacije djece, njihovih roditelja i njihovih zajedničkih potreba brzo mijenjaju što zna biti vrlo izazovno za one koji rade u školama jer se od njih očekuje da se iznova prilagođavaju novim potrebama i izazovima svake generacije. Uz to često osjećaju da nemaju podršku i da su prepušteni sami sebi kada je u pitanju stjecanje dodatnih znanja i vještina.
Iz svega navedenog se jasno vidi potreba za dodatnim edukacijama i usavršavanjima u područjima relevantnima za upravljanje razredom kako bi se nastavnici i članovi stručne službe osnažili i motivirali, a kako bi se djeci adekvatno odgovorilo na potrebe.
Forum za slobodu odgoja trenutno razvija edukaciju za nastavnike o upravljanju razredom upravo kako bismo ih osnažili kako bi mogli adekvatno odgovarati na potrebe djece u razredu. Pilot edukaciju „Upravljanje razredom“ održali smo krajem travnja.