Ravnateljice i ravnatelji osnovnih i srednjih škola iz Hrvatske i Sjeverne Makedonije bili su 19. i 20. rujna na dvodnevnom studijskom posjetu Ljubljani. Cilj studijskog posjeta bio je ponuditi dodatnu podršku profesionalnom razvoju ravnatelja škola iz Hrvatske i Sjeverne Makedonije koji su uključeni u projekt te osnažiti ravnatelje:ice škola za demokratsko i uključivo vodstvo.
S ravnateljima:cama su išle i predstavnice organizacija iz Foruma, POU-a “Korak po korak”, Mreže centara za obrazovne politike, Makedonskog centra za građansko obrazovanje i Zaklade za obrazovne i kulturne inicijative “Korak po korak”.

Prvi dan smo posjetili Ministarstvo obrazovanja, znanosti i sporta Republike Slovenije gdje su nam predstavnici Ministarstva predstavljali slovenski obrazovni sustav. Upoznali su nas s duljinom trajanja obveznog školovanja koji za razliku od Hrvatske traje 9 godina te za vrijeme trajanje istog učenice i učenici imaju dva obvezna nacionalna ispita u 6. i 9. razredu. Predstavili su nam statističke pokazatelje unapređenja obrazovnog sustava u posljednjih 10 godina, no upozorili i na nedostatke i izazove s kojima se suočavaju u obrazovanju, poput niske razine mobilnosti u visokom obrazovanju.
Jedna od zanimljivih i dobrih slovenskih praksi uvažavanje je glasa učenika. Naime, uključivanja učenika i učenica u školske odbore obvezno je, a to se nadamo vidjeti i u hrvatskom obrazovnom sustavu.

Potom smo imali predstavljanje rada Nacionalnog instituta za obrazovanje i Nacionalne škole za vodstvo u obrazovanju. Tatjana Ažman i njena suradnica su predstavljale svoje programe za stručno usavršavanje i osposobljavanje učitelja:ica i ravnatelja:ica. Posebno su naglašavale posebnost u slovenskom obrazovnom sustavu koji ima programe posebno kreirane za ravnatelje i ravnateljice u koje se svi:e zainteresirani:e učitelji:ice za ravnateljsku poziciju obvezuju pohađati, te po završetku dobivaju licencu za rad na ravnateljskoj poziciji. Uz to, vrlo je važno, ali i obvezno da se ravnatelji:ce neprestano usavršavaju kad dođu na ravnateljsku poziciju.
Završetak prvog dana bio je susret sa slovenskim ravnateljicama i predstavnicama udruga slovenskih ravnatelja:ica osnovnih i srednjih škola. One su dijelile svoja iskustva, govorile o stvarnom stanju u školama te kako izgleda ravnateljski posao u Sloveniji. To je bila odlična prilika da se razmjene iskustva na međunarodnoj razini, što su ravnateljice i ravnatelji iskoristili!
Ostatak studijske posjete, to jest drugi dan smo se podijelili u manje grupe te posjećivali ljubljanske škole i učenički dom. To je bila prilika da se uistinu stekne dojam što se događa u raznim školama, osnovnim, srednjim strukovnim i gimnazijama, ali i najvećem učeničkom domu u Sloveniji. Neki ravnatelji:ce su bile na nastavnim satima, a neki su kušali proizvode koji se pripremaju u školi. Dojmove iz škola su ravnatelji:ce međusobno podijelili na samome kraju studijske posjete, a ono što je sigurno jest da smo prepoznali niz dobrih praksi, no i prostor za napredak.
Upoznali smo neka nova školska okruženja, na kratko bili dio školske klime, a ono što je sigurno da se svi vraćaju u svoje škole i organizacije s iskustvom više i željom da naša okruženja budu još i bolja!